Ja, på SIN väg ja. Men inte om den som kommer därifrån kör in på fel sida på MIN väg. Nån citerade ju den regeln tidigare i tråden.
 
KoK skrev:
Det jag menar är att väjningsplikten (skyltad) gäller även om motparten kör på fel sida av vägen.
Här har du nog missuppfattat något KoK, om du kommer fram till en T-korsning till en huvudled, och du har väjningsplikt för att köra ut på huvudleden, då har du väjningsplikt mot alla fordon på huvudleden, oavsett körbana och riktning, dvs om någon på huvudleden kör på "fel sida", så har du väjningsplikt.

Att däremot påstå att man har väjningsplikt mot någon som kör emot körriktningen i ens egen körbana, det är ju tokgalet. Det skulle i så fall innebära att den som kör i fel körriktning skulle ha företräde framför trafik som kör i rätt riktning...
 
thomasx skrev:
Här har du nog missuppfattat något KoK, om du kommer fram till en T-korsning till en huvudled, och du har väjningsplikt för att köra ut på huvudleden, då har du väjningsplikt mot alla fordon på huvudleden, oavsett körbana och riktning, dvs om någon på huvudleden kör på "fel sida", så har du väjningsplikt.
Det är ju det jag försökt säga hela tiden! TS har väjningsplikt oavsett om motparten genar.
 
Detta har citerats redan tidigare i tråden, jag har fetmarkerat relevant avsnitt:

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Motparten får alltså inte gena.

Och det är första delen av §26 som gör att man kan bli vållande om man står still för vänstersväng på en starkt trafikerad väg. (Fast jag har alltid haft svårt att förstå hur den delen hänger ihop med att man ska kunna stanna före varje förutsebart hinder.)
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Att däremot påstå att man har väjningsplikt mot någon som kör emot körriktningen i ens egen körbana, det är ju tokgalet. Det skulle i så fall innebära att den som kör i fel körriktning skulle ha företräde framför trafik som kör i rätt riktning...
Det har jag aldrig hävdat och det är väl knappast det scenariot denna tråd handlar om!
 
Nerre skrev:
Detta har citerats redan tidigare i tråden, jag har fetmarkerat relevant avsnitt:



Motparten får alltså inte gena.
Alltså har vi två saker som står mot varandra. TS måste lämna motparten företräde och motparten får inte gena.

Min tes är att TS inte anses ha lämnat företräde. Kan man styrka att motparten har genat, kan motparten anses som medvållande. Förmodligen max 1/3.
 
Redigerat:
Om jag stannar vid en korsning (eftersom det är väjningplikt) och står helt still, och så kommer det en bil från höger på den korsande vägen och genar i korsningen så han klipper min vänstra flygel. Hur i hela fridens namn kan jag vara vållande? Vad skulle jag ha gjort? Slängt i backen och panik-backat på en halv sekund? Man kan bara anses vållande om man hade haft möjlighet att påverka utgången, och den kan man inte i den situationen.

Och det är ju uppenbart att det går att styrka, det har ju postats bilder som klart och tydligt visar det.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Nerre skrev:
Om jag stannar vid en korsning (eftersom det är väjningplikt) och står helt still, och så kommer det en bil från höger på den korsande vägen och genar i korsningen så han klipper min vänstra flygel. Hur i hela fridens namn kan jag vara vållande? Vad skulle jag ha gjort? Slängt i backen och panik-backat på en halv sekund? Man kan bara anses vållande om man hade haft möjlighet att påverka utgången, och den kan man inte i den situationen.

Och det är ju uppenbart att det går att styrka, det har ju postats bilder som klart och tydligt visar det.
Håller med. Genar man dessutom i en kurva och samtidigt krockar så är det väl snudd på att bli av med lappen. Jag skulle kalla det för vårdslöshet i trafiken.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KoK skrev:
Alltså har vi två saker som står mot varandra. TS måste lämna motparten företräde och motparten får inte gena.

Min tes är att TS inte anses ha lämnat företräde. Kan man styrka att motparten har genat, kan motparten anses som medvållande. Förmodligen max 1/3.
Återigen så förstår jag inte hur du resonerar? Jag står helt still ca 4-5m från väjningsplikts linjen. Vad mer kan jag göra? Min motpart har i pricip börjat köra vänstertrafik.
 
KoK skrev:
Det har jag aldrig hävdat och det är väl knappast det scenariot denna tråd handlar om!
Det är just det scenariot som det handlar om.
 
KoK skrev:
Alltså har vi två saker som står mot varandra. TS måste lämna motparten företräde och motparten får inte gena.

Min tes är att TS inte anses ha lämnat företräde. Kan man styrka att motparten har genat, kan motparten anses som medvållande. Förmodligen max 1/3.
Du har rätt men fel, TS måste lämna företräde för motparten... under den tiden motparten befinner sig på huvudleden. Så fort motparten har lämnat huvudleden upphör väjningsplikten att gälla om inte fler fordon på huvudleden måste lämnas företräde.

När motparten väl har lämnat huvudleden så är han en trafikant på den mindre vägen likaväl som TS och då råder inte längre några företrädesregler eller särbehandlingar, då har motparten skyldighet att "falla in i ledet" som vem som helst.

Trafikförordningen säger att märket betyder
"att du har väjningsplikt mot alla forden på den korsande vägen"

"Väjningsplikt har den som kör in på huvudled, motortrafikled och motorväg. Där accelerationsfält saknas har föraren väjningsplikt mot fordon på den väg som föraren ämnar köra in på.
 
peternicklas
DeesL skrev:
Du har rätt men fel, TS måste lämna företräde för motparten... under den tiden motparten befinner sig på huvudleden. Så fort motparten har lämnat huvudleden upphör väjningsplikten att gälla om inte fler fordon på huvudleden måste lämnas företräde.

När motparten väl har lämnat huvudleden så är han en trafikant på den mindre vägen likaväl som TS och då råder inte längre några företrädesregler eller särbehandlingar, då har motparten skyldighet att "falla in i ledet" som vem som helst.

Trafikförordningen säger att märket betyder
"att du har väjningsplikt mot alla forden på den korsande vägen"

"Väjningsplikt har den som kör in på huvudled, motortrafikled och motorväg. Där accelerationsfält saknas har föraren väjningsplikt mot fordon på den väg som föraren ämnar köra in på.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. OM man står still så lämnar man väl företräde till ALLA. I detta fall så genar dessutom den andre bilen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. OM man står still så lämnar man väl företräde till ALLA. I detta fall så genar dessutom den andre bilen.
Ja... men du behöver inte lämna företräde för ALLA. Och framförallt inte mot bilar som kör mot trafiken i din fil. Jag skrev bara lagens betydelse för att styrka det du och många andra har påstått och som KoK inte riktigt köper.

I min värld är det fullständigt galet och på gränsen till straffbart om försäkringsbolaget lägger minsta lilla korn till skuld på TS
 
peternicklas
DeesL skrev:
Ja... men du behöver inte lämna företräde för ALLA. Och framförallt inte mot bilar som kör mot trafiken i din fil. Jag skrev bara lagens betydelse för att styrka det du och många andra har påstått och som KoK inte riktigt köper.

I min värld är det fullständigt galet och på gränsen till straffbart om försäkringsbolaget lägger minsta lilla korn till skuld på TS
Då förstår jag.
 
Ok, dags för en bild, så som jag uppfattat TS så är det nedanstående situation vi pratar om. krock.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är ritad i Paint och jag där verkar det inte gå att steglöst rotera rektanglar, den röda bilen ska förstås vara lite på snidskan.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.