Har tre frågor om Betongskruv då jag aldrig använt det.
Jag tänkte sätta en innerdörrkarm med betongskruv. Närmast karmen är det murat ett lager med röda tegelstenar och bakom dem, alltså resten av väggen, består av lekablock.
Frågorna jag då har är.
1. Ska jag försöka borra i murbruket mellan tegelstenarna eller mitt i tegelstenarna?
2. Hur djupt bör man borra för korrekt fäste?
3. Vilken dimension på borr ska jag ha? Står inget på förpackningen förutom att skruven är 7,5 mm. Ska jag borra med 6 mm eller kanske 5,5 då hålet brukar bli ca. 6 då?
 
S
gärna i stenen
5mm längre än vad skruven är
6mm borr
dock kan ju tillverkaren säga annat
 
Redigerat av moderator:
Tackar för snabbt svar.
Jag uttryckte mig givetvis lite fel på fråga två.
Jag tänkte närmast hur lång skruv behöver jag eller kanske ännu mer korrekt, hur långt behöver skruven gå in i väggen, för att ge tillräckligt fäste åt en dörrkarm? Fäster betongskruv lika bra, sämre eller bättre än likvärdigt lång skruv och plugg?
Med tanke på att det är en stenrad, (ca. 6 cm), och sedan leka, ska jag igenom stenen och in en bit i lekan för att slippa belastning bara på stenarna? Är jag överdrivet orolig nu eller? :)
 
S
är lite beroende på hur djupt borr huvudet kommer.

men med en skruv 70mm så vill du ha 60mm av skruven in i stenen. då skall man få cirka 1kN i både drag och tvär brukslast
 
Ok, med lite eftertanke så är det ju så att jag har inget "bakom" att oroa mig för så om jag tar en lite längre skruv än nödvändigt så är det ju ingen skada skedd. Bara jag ser till att borra minst en halv cm djupare än vad skruven kommer gå, Jag tar i lite i överkant så blir det nog bra.
Tack för hjälpen.
 
Dörrkarmar sätter man fast med karmskruvar. betongskruv brukar dra runt om den används i tegel, leca eller murbruk då det är mycket mer poröst än betong, Du borde använda plugg istället. Eller använda adjufix hylsor och skruva fast dem med en lättbetongskruv även kallad lecaskruv.
 
S
byggolle skrev:
Dörrkarmar sätter man fast med karmskruvar. betongskruv brukar dra runt om den används i tegel, leca eller murbruk då det är mycket mer poröst än betong, Du borde använda plugg istället. Eller använda adjufix hylsor och skruva fast dem med en lättbetongskruv även kallad lecaskruv.
betongskruv funkar i tegel. dock inte i fogen.
du brukar kunna få minst 1kN om du gör rätt
 
  • Gilla
Skvallerbo
  • Laddar…
Till essves karmhylsor ska man använda deras betongskruv i tegel.
 
Betongskruv skall användas i betong inte i tegel eller lättbetong.
Lättbetongskruv skall användas i lättbetong.
I och med att du har ett lager tegel innan lättbetongen så skulle jag rekommendera borra och plugga.
 
Så när man använder Essve's Induproggar för karminfästning så kan man välja att antingen följa Hubbes råd om deras produkter, eller så följer man Essves råd om deras produkter (och använder deras betongskruv i tegel). Valfritt såklart! :)
 
Skiljer det om det är håltegel eller massivtegel? Men varför krångla till det? Det handlar om en innerdörr....borra, plugga o skruva fast.
Går ju fortare än o skriva ett inlägg på byggahus.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Hubbe2 skrev:
Betongskruv skall användas i betong inte i tegel eller lättbetong.
Lättbetongskruv skall användas i lättbetong.
I och med att du har ett lager tegel innan lättbetongen så skulle jag rekommendera borra och plugga.
olika beongskruv finns ju. man kolla vad dom klarar av. essves betong funkar i tegel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.