Det är först när man har vatten i källaren är det dax att dränera om. Hoppas att TS får reklamation godkänt och slipper betala en gång till.
gaia
 
  • Gilla
Megaforce
  • Laddar…
peternicklas
Kan det vara så att de inte har gjort om klacken på utsidan till en kil. Den ska ju sedan strykas med en typ av plast, namnet borta. Har de bara ställt isolerskivorna direkt på klacken så kan vatten gå in den vägen. Finns det några kort från arbetet?
 
J
Inte helt otänkbart att de lagt dränrören så att lägsta punkten på den sidan hamnat där det rinner in... Borde gå att se med en filmning.
 
Att vattnet skulle kommit in via murstocken var också det en av mina teorier innan jag bröt upp golvet. Jag lyckades nästan få plattan torr, men efter att det regnat ordentligt ökade vattensamlingen från väggen och in mot spisen.

Marken runt huset är lera, jag bor på Näset i Göteborg och det är gammal havsbotten. Jag har berg i dagen en tomt bort och svagt motlut mot huset. Skulle tro att jag har minst tio meter till berg under gaveln närmast berg.

Dagvattenrören lades givetvis om vid dräneringen och de har inspekterats med kamera.
Det finns inte några rör för tilluft till spisen, inga öppningar alls i grunden bortsett från vatten och avlopp som ligger på en annan sida.
 
Dräneringsgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden syns den sidan där dräneringen lades som högst och spolrören kopplades på. Väggarna var tidigare asfalterade och de sa att de var i mycket bra skick och helt torra.
De ventilerades med yxa innan Ignucell-skivorna monterades för att eventuellt fukt i väggen skulle ha möjlighet att ventileras ut.
Ner mot sockel lades en skivorna direkt på. Först lades dock ett extra lager med kall-asfalt på. Sockeln har en svag lutning även om jag hade föredragit något mer...

Dräneringsgrund2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är dräneringsrören lagda på bilden (under gruset)?
 
Nej det är de inte...annars hade det sett bra ut!
 
Då tror jag dom har lagt dräneringsrören för högt...
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
Det är tyvärr min känsla med, känns som man skapat en perfekt väg för vattnet rakt in i plattan... :(
 
Beroende på husets ålder så måste man komma ihåg att i gamla tider la man alltid dräneringen mycket högre än idag så det är kanske så att man lagt dräneringen på ungefär samma höjd som tidigare.

Detta går alltid att diskutera vilket som är rätt idag men i ett gammalt hus så kan det vara så att markbeskaffenheten inte tillåter att man gräver djupare än till grundsulans undersida.

Sen förstår jag inte varför ni tror att läget skulle göra så att vatten rinner in på ovansidan sulan. Dräneringsrörens nedersta nivå ligger ju rejält under plattans ovansida och ett dräneringsrör är aldrig fullt upp till översta kanten. Röret är ju ca 90-110 mm i diameter så inte ens om det var sprängfyllt skulle det komma in vatten på ovansidan av vad man kan bedöma på bilderna.

Jag tror att det måste föreligga ett annat fel.

När ni filmade rören filmade ni dräneringsrören och dess utlopp ända fram till fördelningsbrunnen??

Vet man säkert att det inte är stopp i utloppet så att man bygger upp en bassäng runt huset??
 
Jag tror inte att vattnet rinner in på ovansidan av sulan, jag misstänker att det rinner ner till den tillplattade ytan där de stått och arbetat och sedan under dräneringen in i den otjärade kanten på plattan och sugs upp med kapillärkrafterna till plattans ovansida och upp i väggarna.

Vad jag läst mig till skall man givetvis beakta markens bärighet och om det föreligger risk spara en ~30 mm klack innan man sluttar ner från sulan och lägger makadam och rör. Dock har jag svårt att förstå hur man skall kunna få bort vatten från grunden om inte rören och en del av makadamen ligger under sulan.

Vid kraftigt regn har jag tryckt ner vp-rör med en trasa fäst i änden. Då jag drog upp den var den inte knappt fuktig vilket tyder på att det inte står något vatten i dräningsrören.
Ett tag efter att regnet upphört och dagvattnet slutat forsa genom samlingsbrunnen så jag enbart en svag ström av vatten rinna från brunnen ut till gatan vilket jag antar tyder på att dräneringen inte transporterar ut de mängder vatten som rimligtvis borde finnas kring huset...
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
Om det varit regnfritt ett par dagar kan du ju testa att köra ner en vattenslang i spolröret och låt det rinna ett par timmar.
Läcker det inte in efter det kan du testa dagvattenrören.
Vet inte om det funkar men skadar ju inte att testa
 
Nja, bara för att det simmar av vatten ovan markytan så gör det inte det under. Särskilt inte om man har lerjord.

Även om plattan suger vatten, och även om den går vidare upp i grundmuren, så blir det aldrig något fritt vatten på golvet.

Fritt vatten på golvet kräver antingen att det är en bassäng runt huset upp över sulan, samt att det är en spricka/hål i väggen el sulan där vattnet kan tränga in, eller att regnvatten kommer in uppifrån och följer i el utefter väggen in genom sprickor/hål/genomföringar.
 
  • Gilla
daniellindholm och 4 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr inte på dina teorier.

Kapillärt transporterat vatten i sulan eller plattan skulle visa sig som fuktfläckar men absolut inte som fritt stående vatten, 4 cm upp i ditt rum.

Det måste i så fall bero på att det står högt med vatten runt huset och att det är helt stopp i din dränering. Jämför hur vatten fungerar i kommunicerande kärl, dvs vatten nivån ställer in sig på en jämn nivå och i våg.
Det fungerar inte så att kapillärkrafterna på något sätt suger upp en stråle av vatten som sprutar in i ditt hus.
Om det skulle vara så att det beror på vatten underifrån så har du garanterat lika högt med vatten utanför huset och då har du definitivt stopp någonstans eftersom dina slangar trots allt ligger under golvets nivå. Och om dräneringen fungerar så kan aldrig vattennivån då bli högre än understa nivån på dräneringsröret.

Som det ser ut i ditt fall, och om vi förutsätter att dräneringsrören ligger med riktigt fall så kan det inte stå vatten 4 cm upp på ditt golv om det inte antingen kommer in via någon spricka i grunden och regnvatten forsar ner längs grunden, eller att du har en hög grundvattennivå eller mycket vatten som inte hinner tas om hand av dräneringen.

Kom också ihåg att dräneringen inte primärt skall ta hand om fritt vatten som kommer ovanifrån utan grundvattennivån som egentligen inte har något med det regnvatten som kommer ovanifrån.

Filmade ni verkligen dräneringen ända ut i fördelningsbrunnen och är det kopplat dit?

Edit: Tvåa på bollen, Oldboy kom före med samma teorier
 
  • Gilla
daniellindholm och 1 till
  • Laddar…
Det där gula elröret - kan det vara boven? Om vatten kommer in i det röret någonstans så kanske det rinner ut i källaren. Jag har hört talas om fuktskador som uppkommit på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.