Hej,

Jag hade tänkt påbörja renoveringen av min ovanvåning kommande vecka, dock upptäckte jag i veckan att jag hade mer svartmögel på kallvinden än vad jag trodde. Främst på masoniten som ligger på takstolarna. Funderar nu på om jag plocka bort denna masonit inifrån och ersätta den med ny som jag fäster på läkt spikad på takstolen (så som man brukar)

Idag (Nedan, bild1)

1. Regn och rusk
2. Plåttak
3. Masonit
4. Takstolar

Funderar på (Nedan, bild2)

1. Regn och rusk
2. Plåttak
3. Takstolar
4. Masonit spikad mellan takstolarna på 25mm läkt

Bild:

tak.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni detta skulle funka, eller det är en korkad idé?

MVH
 
Ja, kanske.

Om ökad luftgenomströmning minskar kondensbildningen på undersidan av plåten.
 
Tack för snabbt svar!

Har jag någon möjlighet att räkna ut det utan att prova? :) Vad skulle bli resultatet av för mkt kondens, att takstolen som inte längre är "skyddad" av ett lager masonit tar skada?
 
Jag menar att ditt svartmögel kanske beror på kondens och inte på inläckage.
Och skillnaden före/efter i ditt fall (enligt din skiss) skulle vara en större luftspalt.

Det kan ju slå åt båda hållen.
Ökad ventilering släpper in mer luft (med fukt) som kan kondensera (mer fukt och mögel).
Eller föra bort fuktig luft/släppa in uteluft (lika förhållande på båda sidor plåten).
Jag törs inte säga vilket det blir.

Sök på kondensskydd plåttak.
 
Jag tror du har rätt i att svartmögeln beror på kondens snarare än läckage. Dock finns svartmögeln på insidan av masoniten, alltså på kallvinden som i sin tur överhuvudtaget inte är ventilerad (vilket jag avser fixa nu när jag gör om). Jag förstår dock inte (pga okunnighet) om kondensen mellan nuvarande masonit och plåttak kan bidra till mögeln på insidan (den verkar ju endast ytlig och inte genomgående) och beror i min värld på dålig ventilation av vinden.

Jag avser byta yttertak också, dock inte inom 2 år hoppas jag, men tills dess kanske kondensskydd är en bra grej, kommer ju nå baksidan på plåten inifrån om jag river masoniten för att ersätta den med oljebaserad board/masonit.

(Gjorde en snabbgoogling på kondensskydd men ska läsa in mig mer på det. Tack!)
 
Tror inte att möglet på insidan har något att göra med vare sig plåttaket, läckage, kondens (fr plåten) el luftspalt.
Troligtvis läckage av fuktig inomhusluft, möjligtvis också på för lite ventilation.

Masoniten agerar undertak åt plåten, och är där för att ta hand om dels inträngande vatten från plåten, och dels ev kondens. I den takkonstruktion som du har ska masoniten skydda takstolarna, och det får inte finnas några skarvar där vatten kan tränga in i underliggande konstruktion. Att sätta masonit mot reglar under yttertak/råspont el masonit (som i ditt fall) är som alternativ till vindpapp på isoleringen, och alltså endast till för att vindskydda isoleringen.

Att byta undertak ändrar inte fuktbalansen på vinden. Grundproblemet är nästan säkert beroende på för fuktig luft på kallvinden, inte för fuktiga masonitskivor pga genomträngande fukt.

Finn grundorsaken till det fuktiga klimatet på vinden först, och bestäm därefter lämpliga åtgärder.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 1 till
  • Laddar…
Oldboy, jag tror du har rätt.

Eftersom jag ska riva hela ovanvåningen så den blir helt "naken" (upp till undertaket) så kommer jag ju skapa en ny kallvind, som är ventilerad och ordentligt tät/fuktspärrad gentemot ovanvåningen. Det jag är ute efter är att hitta ett sätta, en genväg, att plocka ner undertaket inifrån då det känns tråkigt att "bygga" in mögelskadad masonit.

Antar att rimligare alternativ isåfall är:

Alt1. att tvätta bort påväxter med mögelbort, boracol eller motsvarande, sätta masoniten som tryggar luftspalten och vindskyddet gentemot isoleringen nedanför det "tvättade" undertaket (mellan takstolarna) och sedan isolera och inreda ovanvåningen.

Alt2. att riva yttertaket först, ersätta masoniten med råspont för att sedan kunna byta den tråkiga plåten mot den listtäckning vi tänker oss. Men eftersom det inte är något egentligt fel på yttertaket (så när som på masoniten) hade jag hoppats jag kunde vänta med detta.

... eller har någon ytterligare tankar kring huruvida det finns ett sätt för mig att åstadkomma det jag önskar i den ordning jag skulle vilja? :)

MVH/
 
Jag kan förstå att det inte känns roligt att bygga in mögelskadat undertak.
Frågan är hur mögelskadat det är?

Om det var jag så hade jag byggt in det, såvida det inte är i stort sett helt svart. (Jag hade inte försökt att tvätta bort något heller, men det är ju valfritt. Bara man sover gott på natten.)
Det syns inte och det gör inget med lite svartmögel på undertaket, så länge det inte växer till. Då du ska göra iordning vinden så kan man utgå från att det inte kommer att växa till mer.
Dokumentera hur det ser ut med fotografiapparat innan det byggs in. (Kan ju också vara bra att ha om huset säljs innan yttertaket är bytt.)
Sedan någon gång i framtiden kommer ändå taket att bytas, och då kan man för skoj skull jämföra mögelstatus.
Mögel är ju naturligt förekommande i naturen. Det är bara inne man inte vill ha det. Ett yttertak (även undersidan) är per definition ute, och alltså inget att bry sig om, iom att orsaken är åtgärdad.
 
Tack Oldboy!

Tvättar nog av det med Jape Mögelfritt, dokumenterar och kollar på det när jag byter tak om ca 3 år.

MVH /Jonas
 
  • Gilla
Eremitkräfta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.