Kom en skur innan brorsans garageplatta brunnit och slipats klart så den vart inte bra i ytfinishen :'(

Han funderar nu på att hyra en diamantslip for att slipa till den. Nån som gjort nåt liknande? Och hur länge ska man vänta innan man slipar?

Eller finns det nåt bättre alternativ?
 
Hej !
Grannen till oss hade samma problem, han hyrde en diamantslip efter en månad och slipade plattan med bra resultat.

Mvh Peter
 
vet inte hur länge man ska vänta. Min förrådsplatta var 8-9 månader när jag slipade den.

Tar man det bara lite lugnt och försiktigt så är det inga större problem att slipa en platta. Ett tips är att hyra en lite större trefasmaskin för slipningen. Jag tyckte det var lättare att slipa med den än med en liten enfasare
 
Inget råd i just detta fallet, vi råkade ut för samma sak när vi gjorde garage hos föräldrarna.........vis av misstaget så köpte jag en jättestor (12*7,2 tror jag) lättviktspressenning.
Gjutningen gick perfekt, så dagen därpå lämnade jag tillbaka pressenningen  ;)

Slipade ändå på min platta för att se om den kunde bli ännu bättre, några timmar med en enfasmaskin gjorde ingen jätteskillnad tycker jag.
 
Haagbard skrev:
Inget råd i just detta fallet, vi råkade ut för samma sak när vi gjorde garage hos föräldrarna.........vis av misstaget så köpte jag en jättestor (12*7,2 tror jag) lättviktspressenning.
Gjutningen gick perfekt, så dagen därpå lämnade jag tillbaka pressenningen  ;)

Slipade ändå på min platta för att se om den kunde bli ännu bättre, några timmar med en enfasmaskin gjorde ingen jätteskillnad tycker jag.
Jodå vi hade ett antal pressenningar. Problemet var att vi inte hunnit slipa hela plattan och himlen öppnade sig och plattan e väldigt stor så det vart en hel del skadat av regnat innan vi hann få på presenningarna.

Han får prova att slipa o se hur det går.
 
Jag har för mig att det skall räcka med att vänta 2 veckor, men naturligtvis... ju längre desto bättre.
 
du kan slipa istort sett direkt efter... Det är inget som förstör plattan på något sätt. Plattan torde ha nått maximalt mognadstal efter 10-12 dagar nånstans. Ju längre man väntar desto större maskiner krävs. ABS eller Dianova för att slipa. Den senare är en 3-fas och kräver dammsugare av större dimension. ABS är liten och lite klen men till smågrejer är den utmärkt...
 
mr Z skrev:
du kan slipa istort sett direkt efter... Det är inget som förstör plattan på något sätt. Plattan torde ha nått maximalt mognadstal efter 10-12 dagar nånstans. Ju längre man väntar desto större maskiner krävs. ABS eller Dianova för att slipa. Den senare är en 3-fas och kräver dammsugare av större dimension. ABS är liten och lite klen men till smågrejer är den utmärkt...
Pratade just me brorsan har inte gjort det sen vi gjöt. Han har slipat gjorde det bara nån dag efter på inrådan av maskinythyraren.
Det vart skapligt.

Men tack ändå för tipsen:) Nu har man lärt sig nå nytt igen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.