Jag ska renovera ett kök i vår lilla torpstuga.
Stugan står på en låg torpargrund på en bergknalle. Det är bara 30-50 cm luft under golvet. Bjälklaget har alltså i vissa lägen endast 15 cm distans till berg. Allt är dåligt isolerat.

Min tanke är nu att fylla utrymmet med:
1. EPS-cement (jämna ut berget och förhindra vattensamlingar)
2. Cellplast (10-15 cm - så mycket som ryms)
3. EPS-cement med armering.
4. Flytspackel med elvärme
5. Klinker.

Några frågor jag har:
- Är detta en bra idé över huvud taget?
- Ska jag lägga plastfolie någonstans?
- Kan/ska jag använda Lecakulor istället för EPS-cement?
- Kan man blanda Lecakulor i EPS-cementen (blanda i tombolan?) för att hålla nere kostnaden?

Jag är rädd att Leca-kulorna kan hålla fukt.
 
S
Bör man inte ha dränerande material i botten?

1. Makadam
2. Cellplast
3. Byggplast
4. Cellplast
5. Betong, armering, vattenburen golvvärme.
6. Klinker

1. Makadam
2. Cellplast
3. Byggplast
4. EPS
5. Flyttspackel med elgolvvärme
6. Klinker
 
EPS-cement med Leca kommer nog inte binda ihop tillräckligt mycket. Ska du köra Leca bör du nog göra en sluring av flytspackel enligt andra trådar här.

Sen armerar du normalt sätt inte EPSCement, du armerar det överliggande lagret. EPSCement greppar inte armeringen så den gör någon nytta
 
Om det är en uppstickande bergknalle så ska väl inte något dräneringslager behövas just där?
Möjligtvis om det finns någon spricka och/el försänkning där vatten tränger upp och/el kan bli stående, så är det behövligt.
 
  • Gilla
oden03
  • Laddar…
Huset ligger på toppen av en bergknalle. Så ingen vatten kan rinna upp på berget.
Möjligen kan vatten tränga upp underifrån (kapillärkraft) eller sidledes (under den helmurade torpargrunden).

Tanken var att fylla ut alla ojämnheter och "flytspackla" med EPS-cement så att det blir en jämn nivå. Därefter tänkte jag lägga cellplastskivor som ju både isolerar bättre och kostar mindre. Det ryms då uppskattningsvis cirka 10 cm cellplast.

Trist om jag inte kan lägga armering i EPS. Jag antar att jag klarar mig utan armering. Å andra sidan, eftersom huset vilar på berg så är ju behovet av armering kanske inte så stort.

Om armeringen inte fäster i EPS så måste jag kanske gjuta det sista lagret med vanlig betong, cirka 10 cm. Det har ju ingen isolerande effekt. Men då får jag dit min armering.

Svårt det här...!
 
Armeringen ska som sagt vars i lagret ovan epscementen. Du kan göra som du tänkt och används epsskivor som sparkroppar. Ovanpå så ska du armera enligt flytspackeltillverkaren (alt slipats, betong motsv) när du gjuter kakan. 10cm betong känns ju som överkurs. Fördelen med EPSCement är ju att du kan flyta en relativt tunn kaka ovanpå som du senare snabbt kan plattsätta alt golvlägga
 
M myrstack skrev:
Armeringen ska som sagt vars i lagret ovan epscementen. Du kan göra som du tänkt och används epsskivor som sparkroppar. Ovanpå så ska du armera enligt flytspackeltillverkaren (alt slipats, betong motsv) när du gjuter kakan. 10cm betong känns ju som överkurs. Fördelen med EPSCement är ju att du kan flyta en relativt tunn kaka ovanpå som du senare snabbt kan plattsätta alt golvlägga
Är det ok att använda epsskivor som sk "sparkroppar" ovanpå ett första lager med eps-betong, innan ett andra lager av eps-betong - dvs utan att först lägga flytspackel på det första lagret? Har inte sett någon tillverkare som skrivit det i sina instruktioner? Hade gärna gjort så själv för att slippa två lager flytspackel (anledningen är ju för att jämna av här).
 
KJD KJD skrev:
Är det ok att använda epsskivor som sk "sparkroppar" ovanpå ett första lager med eps-betong, innan ett andra lager av eps-betong - dvs utan att först lägga flytspackel på det första lagret? Har inte sett någon tillverkare som skrivit det i sina instruktioner? Hade gärna gjort så själv för att slippa två lager flytspackel (anledningen är ju för att jämna av här).
Om jag tänker rätt så kommer ditt slutresultat ändå bli med inbakande sparkroppar även om du har två lager och så ser jag inte något fel med detta. Det ända att beakta är väl då tiden mellan lagren och är det tidsaspekten du är orolig över går det alltid att köra primer för att köpa mer tid. Ser inget behov av flytspackel om jag inte missar nått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.