Hej, vid gårdagens blåst flög en nockpanna av och 2 st reste/flyttade på sig lite. Jag gissar att förra ägaren ej spikat/skruvat fast nockpannorna. Taket är omlagt 2011 av den förre ägaren själv och hans pappa. Vi har köpt huset maj 2014.

Räknas detta som dolt fel?
 
Knappast.. Sluta fundera över det och spika fast dom istället.
 
  • Gilla
Byggfilosofen och 15 till
  • Laddar…
Även om alla "experter" skulle komma fram till att det är ett dolt fel så vad tror du att du skulle kunna få ut av det??!!

Skadestånd?

200:- för förstörda pannor ??? :wow:
 
Spika fast eller lev med det.
 
O
Brukar man spika fast nockpannorna?
JAg frågar för jag har ingen aning---
 
Ibland spikas de, ibland inte men jag har svårt att tänka mig att standarden för nybygge säger annat än att de ska vara spikade. Däremot är det ju enkelt att kontrollera om de sitter fast eller inte.
 
Från läggningsanvisning:
Minst 2 pannrader vid takfot, nock och gavel skall fästas, som en ram runt taket.
• Minst 1 pannrad runt alla genomförningar, som t.ex skorsten, skall fästas.
• Alla passbitar skall fästas.
• Alla specialpannor, som t.ex. nockpannor, skall fästas.
• Vid läggning av enkupiga tegelpannor skall minst var
tredje övrig panna skall fästas. Observera att detta
är minsta krav på infästning.
• Vid särskilt vindutsatta lägen, t ex kustområden, bör
infästningen av pannor ökas.

Men dolt fel? Inte en chans.....
 
Mikael_L
Adamski74 skrev:
Hej, vid gårdagens blåst flög en nockpanna av och 2 st reste/flyttade på sig lite. Jag gissar att förra ägaren ej spikat/skruvat fast nockpannorna. Taket är omlagt 2011 av den förre ägaren själv och hans pappa. Vi har köpt huset maj 2014.

Räknas detta som dolt fel?
Välkommen till livet som husägare. :)

Blev inget annat skadat av de flygande nockpannorna så var glad att du slipper en massa annat tjafs, med försäkringsbolag och arga grannar och sånt.

Nu är det bara att ge sig upp och spika upp nya pannor som ersätter de försvunna pannorna. Passa samtidigt på att kontrollera om övriga pannor är spikade och hur det öht ser ut uppe på taket.
Som husägare får man kallt räkna med att inspektera taket en 2-4 ggr per år och reparera småsaker jämt.


Det är därför det i princip ger mig trollvarning att du startar en tråd ifall 1 bortblåst nockpanna är dolt fel.
Självklart är det inte det, för det hittas genom besiktning inför köpet.
Dessutom är beloppet det handlar om ungefär 500ggr för litet för att ens tänka tanken på att börja processa om'et.
Om jag vore säljare skulle jag nog inte veta om jag skulle bli arg eller bara gapflabba, sen bett dig dra åt ...

Men som sagt, välkommen till livet som husägare, om några år (efter mycket trasigt, nedlagd tid, stora kostnader osv) kommer du le åt din naivitet när du tänker tillbaka på denna händelse.
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 10 till
  • Laddar…
Jag blev av med 10st i natt, tog hjälp av några vänner att lägga taket, någon har ju missat att spika 10st i mitten.

Det som stör mig mest är inte pannorna, att byta dem eller kostnaden, utan snarare grannar som verkar finna detta som nått slags nöje genom att stå och peka?
Man får ju lust att kasta en panna i fejan på såna...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Jag blev av med 10st i natt, tog hjälp av några vänner att lägga taket, någon har ju missat att spika 10st i mitten.

Det som stör mig mest är inte pannorna, att byta dem eller kostnaden, utan snarare grannar som verkar finna detta som nått slags nöje genom att stå och peka?
Man får ju lust att kasta en panna i fejan på såna...
Helst två åt gången ;)
 
Grannen kunde imorse konstatera att han hade fått ett växthus, jag kunde konstatera att jag blivit av med ett växthus. Räknas detta som stöld? ;-)
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
olofh skrev:
Grannen kunde imorse konstatera att han hade fått ett växthus, jag kunde konstatera att jag blivit av med ett växthus. Räknas detta som stöld? ;-)
Nä, men grannen kan kanske åberopa dolt fel för felaktig montering....;)
 
  • Gilla
leifans
  • Laddar…
Tänkte det också så undanröjde genast alla bevis och dumpade det på soptippen. Nu gäller det bara att neka till allt :)
 
  • Gilla
JAhl och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Välkommen till livet som husägare. :)

Blev inget annat skadat av de flygande nockpannorna så var glad att du slipper en massa annat tjafs, med försäkringsbolag och arga grannar och sånt.

Nu är det bara att ge sig upp och spika upp nya pannor som ersätter de försvunna pannorna. Passa samtidigt på att kontrollera om övriga pannor är spikade och hur det öht ser ut uppe på taket.
Som husägare får man kallt räkna med att inspektera taket en 2-4 ggr per år och reparera småsaker jämt.

Det är därför det i princip ger mig trollvarning att du startar en tråd ifall 1 bortblåst nockpanna är dolt fel.
Självklart är det inte det, för det hittas genom besiktning inför köpet.
Dessutom är beloppet det handlar om ungefär 500ggr för litet för att ens tänka tanken på att börja processa om'et.
Om jag vore säljare skulle jag nog inte veta om jag skulle bli arg eller bara gapflabba, sen bett dig dra åt ...

Men som sagt, välkommen till livet som husägare, om några år (efter mycket trasigt, nedlagd tid, stora kostnader osv) kommer du le åt din naivitet när du tänker tillbaka på denna händelse.
Najs sammanfattning och tack för välkomnandet :)

Självklart var det inte meningen att trolla utan det handlar om fullständig okunskap. Och självklart skulle det aldrig falla mig in att stämma någon för ett par nockpannor. Funderingen var mest i fall det visar sig att jag måste spika typ alla pannor på taket. Lovar att i fortsättningen tänka en extra gång innan jag startar en tråd :)

Jobbar med it, är intresserad av datorer, nätverk, hemautomation, larm, ljud och sånt. Det är väl där jag känner mig mer hemma. Egentligen är jag en sån som egentligen inte alls ska äga ett hus. Inspektera taket 2-4 ggr per? I så fall måste jag börja prata med sambon om att sälja skiten och gå vidare ;)
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
Inte ska du sälja huset...men att lyfta blicken från marken och se så allt ser bra ut klarar nog t.o.m en IT-tekniker ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.