image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stormen Egon var den värsta här i västra Östergötland sen stormen Per. Hos oss blåste takplåtar omkring som höstlöv. Värsta konsekvensen är att växthuset som vi uppförde i våras mejades ner. Rutorna och dörrarna på läsidan (!) trycktes ut och därefter böjdes stommen av aluminium som sugrör.
 
Redigerat:
Aj, det såg inte roligt ut. Vi hade det friskt på västkusten också men jag tror faktiskt att vi "peppar, peppar" har klarat oss från några större skador. Huset (2våningar, 24 meter över havet) lät och skakade så jag trodde det skulle falla som ett korthus. Men det höll.

OT:
Ser att det är snö i Östergötland. Jag skall till Finspång i veckan, det blir till att åka och köpa vinterskor.
 
L
Såg inte roligt ut. Mitt växthus klarade sig. Jag tror att det är en stor fördel om du har en betongram som du har skruvat fast det i. Frågan är om du kan köpa lösa delar till ramen och sedan komplettera med lösa rutor.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Betongram hade nog dessvärre inte hjälpt. Det stod på gjutna plintar som står pall för ett världskrig. Däremot inte stommen. Det verkar som bärigheten i konstruktionen beror av att alla glasrutorna sitter på plats. När rutorna på läsidan trycktes ut blev rutorna på lovartsidan som ett segel. Aluminiumramen klarade inte att hålla för kraften från sidan. Nästa växthus blir kraftigare konstruerat eller förstärkt...

Stormen spräckte också en ruta i lekstugan, den trycktes in eller ut. Tomten i övrigt ligger i lä av berg med skog så det blev inte så mycket andra skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.