Hej,

Skall måla om i vår källare som vi har dränerat för 4.5 månader sedan. Har tagit bort en massa lös puts på både inner och ytterväggar i källaren och håller på att bredspackla för att få en fina yta.

Var idag på colorama och pratade färg. De rekommenderade Alcro silikatfärg eller Alcro Putsfärgstyrenakrylatfärg.

Som vi förstod det andades båda dessa silikatfärgen och lite bättre. Vi valde Putsfärgen då denna var lite mer glansig samt lite mer hållbar än silikatfärgen enligt säljaren.

Nu börjar jag fundera på om vi valde rätt?
Har också hört ifrån en annan säljare att så länge som fukten är borta (vilket den är då vi har dränerat) så kan man måla med vanlig utomhusfärg, stämmer detta?

Tackar redan nu för alla bra svar :)

/Anders
 
  • Gilla
peterrlindholm
  • Laddar…
Färg som andas mycket = silikatfärg
Färg som andas lite mindre = puts/sockelfärg
Färg som inte andas alls = normal väggfärg
Generellt skadar det inte med färg som andas för mycket, tvärt om kan leda till problem

Vad kör ni för spackel?
 
  • Gilla
Loftet och 1 till
  • Laddar…
Vi använder Sadolins sandspackel medium
 
I och med att ni inte har ett spackel som tål fukt på samma sätt som ett cement eller gipsbaserat skulle jag alla gånger kört silikatfärg för att låta väggen andas maximalt.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Silikatfärg kräver att underlaget innehåller kalk för att den skall kunna härda korrekt (kemisk process). Då sandspackel inte innehåller kalk så är plastfärgen ett bättre val.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Plastfärg utanpå sansspackel under marknivå? Förvisso nydränerat men det känns väl tätt och riskabelt
 
Hade det varit bättre om vi använder en annan typ av spackel i detta fall för att låta det andas mer?
 
Ett cementbaserat spackel alt eventuellt gipsputs. Den senare gillar inte fukt så bra men är betydligt bättre än sandspackel som inte tål fukt alls
 
Putsbruk C 1mm.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
A
Lite fukt kommer alltid leta sig in, oavsett hur bra dräneringen är. Huruvida silikatfärg är bättre än någon annan diffusionsöppen färg finns det många åsikter om, det beror väl som vanligt på förutsättningar (material, tidigare färg etc) och vad man vill uppnå. För att inte stänga in fukten är det ju som sagt viktigt att alla andra lager också släpper igenom fukten, så val av spackel/motsv och ev primer är också viktigt. Sen är det ju inte alltid som det bara är fuktgenomsläppligheten som är det viktiga. Ibland är det kanske viktigt med vatten- och smutsavvisande egenskaper tex.

Om man har källarväggar i en vanlig bostad som drar in så pass mycket fukt att en silikatfärg skulle fungera medan en annan typ av diffusionsöppen färg inte skulle vara tillräcklig i det hänseendet, så skulle jag säga att man har ett annat problem att lösa än att välja rätt färg.
 
O
Det viktiga med silikatfärg är att man får bort all gammal färg....
 
  • Gilla
Mrs206
  • Laddar…
myrstack skrev:
Ett cementbaserat spackel alt eventuellt gipsputs. Den senare gillar inte fukt så bra men är betydligt bättre än sandspackel som inte tål fukt alls
Gipsputs blir lika slätt och fint som en bredspacklad vägg vilket är trevligt, men håller väldigt dåligt, är väldigt missnöjd med hållbarheten hos mina gipsputsade väggar som fått rejät många fula märken då de håller så dåligt för mekanisk påfrestning, gillar de skrovliga cementputsade hållbara väggarna jag har i garaget bättre.
 
Känner att jag blir mindre kolk på detta efter varje inlägg :)
Det är ett gamalt hus från 46. Som jag sa tidigare så har vi dränerat och tagit bort ganska mycket lös puts invändigt. Då det är ett relativt gamalt hus är orgonalputsen kalkrik och vi har putsat upp väggarna igen med c puts först 0-3 och sedan 0-1. Men nu när vi skall måla så vill vi ha helt släta väggar och det är därför vi nu vill spackla.

Vi vill att det skall vara väggar som andas på mågot sätt. Det viktigaste är att väggarna inte är helt täta.

Lägger jag ihop att som jag läst i andra trådar samt dessa inlägg så kommer jag fram till att vi bör köpa husfix/cementbasserad spackel och sen målas med den putsfärgen vi har köpt. Då borde vi få väggar som delvis andas? Är det lätt att få väggen slät med husfix/cementbasserad spackel??
 
Nä om du vill ha något som fungerar skall du varken spackla med sandspacklet eller cementrikt spackel.

Du ska låta putsen du nu har putsat med vara underlag får din målning och enbart använda silikatfärgen.

Silikatfärgen reagerar och binder sig kemiskt till putsen och är diifusionsöppen så du klarar viss fuktvandring.
Den är helt oorganisk och kan därför inte mögla.

All akrylat och latex produkter som din färg och framförallt spacklet bildar film och är aldrig så diffusionsöppna som en silikatfärg är.
De består av organiskt material och har därför mycket lätt för att mögla.

Cementbaserat spackel gör att du tätar din putsade yta och ev fukt stannar bakom vilket för eller senare leder till att du får nedfallande bitar.

Acceptera din putsade yta och måla den med silikatfärg så håller det bäst. En källare är en källare och blev byggt som detta 1946.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Ah! Ytterligare ett förslag.. :p
Kan säga att vi har 150mm isolering iomed dräneringen. Detta har funkat fantastiskt bra. Det kan spöregna i tre dagar och luftfuktigheten går fortfarande ner(vi har haft en avfuktare igång och kan se fuktighets värdet). Ytterväggarna är snustorra och jag får slå vatten som en tok för att få putsen att fästa.

Vi har gjort stora ytor till golvvärme med 200mm isolering under och vi kommer att fortsätta göra lika i hela källaren. Vi kommer att göra källaren till en boyta när allt är klart och det är en av anledningarna till att vi funderar på andra färger för det estetiska.
Vi har också hört att silikatfärgen har lätt att bli smutsigt och är matt.

Oceanis, enligt dig låter det som att cementbasserad spackel är lika dålig som sandspackel?
 
  • Gilla
Axxenice
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.