Hallåj,

Har precis köpt hus i en lite by i Skåne och börjar nu fundera lite kring hur vi ska göra med sovrummsfönstret. Det vetter ut mot gatan. I och för sig så ligger huset ganska högt men man vill ändå kunna traska omkring hur som helst utan att synas...
Fönstret är dessutom i österläge vilket innebär morgonsol. Dvs ljusa sommar mornar.

Vad tycker ni? Ska vi bara ha gardiner att dra för eller ska vi investera i någon typ av rullgardin eller persienn?

Huset är från 1891 och vi ska försöka att inte bryta för mycket mot den gamla stilen.

/Peter
 
Om det är mörkt ute och ljust i rummet, så kommer det nog synas rätt mycket genom gardinerna, om de inte är i tjockt, ogenomsläppligt tyg. Det finns ju ett antal lite äldre rullgardinsmodeller som kanske skulle passa till ett äldre hus, jag tror de kallas för 1700-tals rullgardiner.

/ama
 
Gardiner att dra för tror jag skulle funka bra. tyget bör vara ganska tjockt och ev borde det sys i ett mörkare tyg så att ljusinsläppet blir minimalt.
det finns ju annars mörkläggningsrullgardiner men nackdelen m rullgardiner är att det alltid blir en ljusspringa på sidorna.
använder du gardiner så slipper du ju även göra hål i fönsterkarmen för att sätta upp rullgardiner... hål gör man tillräckligt ändå i väggarna :).
 
Personligen så tänker jag mig att ni med ert gamla hus antagligen har djupa fönsternischer.

Skulle själv välja en så diskret mörkläggningsrullgardin som möjligt (samma färg som fönstret+foder är målat i, samt utan skrymmande kasett) som monteras längst in i fönsternischen mha. nischfästen.
Ger minimalt av ljusläckage samtidigt som den, om ni tex. monterar en 'rullupp-gardin' (1700-tals modell) i vackert ljusgenomsläppligt tyg utanpå på väggen (mest för 'prydnad/kamouflage av mörkläggningsgardinen eg. ;)), blir helt osynlig i uppdraget läge.
Några mörkläggningsgardiner som monteras synligt på vägg skulle jag personligen avstå ifrån.

Med den här varianten är ni dessutom fria att ha hängande längder om ni vill, eller enbart använda 'rullupp-gardinen' som synlig fönstergardin, om ni (som jag) skulle gilla det lite 'renare' stuket utan allt för mycket tyg.

MVH//Christina.
 
Hemmakatten
Vill man ha gardiner så bör de vara sydda med foder, dvs. dubbelt tyg där baksidan (den ut mot gatan) gärna kan vara enfärgat. Tygen bör, som tidigare skrivit vara i ganska tung och tätt material för att hålla ute ljuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.