Jag ska bygga en bod om 15 m2 med skotergarage och bastu. Boden kommer att stå ouppvärmd utom när det badas bastu. Tanken är att gjuta en platta på en bädd av väldränerad makadam. Alla beskrivningar jag sett innehåller ett skikt med cellplastisolering men behövs verkligen det när man inte har utrymmet ovanför uppvärmt? (Jag utgår från att isoleringen inte hinner göra någon nytta de korta perioder som bastun används.) Finns det något annat skäl till att lägga isolering under betongen?
 
Åsa Lund
Isoleringen är även kapillärbrytande, dvs fukt hindras från att tränga upp i betongen. Det är även behändigt under byggtiden att armera etc mot underlag av skivor istället för mot grus. För det behöver du dock inte ha så tjockt lager isolering.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ok, men ett rejält lager makadam är väl minst lika kapillärbrytande? Och en duk på makadamen att lägga armering och betong på ska väl räcka? Eller har jag missat något?
 
Åsa Lund
Glömde skriva diffusionstätt också
 
S
lägger du betong på makadam så värmer betongen och makadamen.
skall du ha vvs in?
 
Diffusionstätt har jag inte tänkt på, men vill jag ha det diffusionstätt där? Och är i så fall cellplast den bästa diffusionsspärren??
SBH - jag förstår inte vad du menar med 'värmer'. Nej, det ska inte vara något vatten in, det skulle ju kräva någon form av konstant uppvärmning.
 
S
Bergsunda skrev:
Diffusionstätt har jag inte tänkt på, men vill jag ha det diffusionstätt där? Och är i så fall cellplast den bästa diffusionsspärren??
SBH - jag förstår inte vad du menar med 'värmer'. Nej, det ska inte vara något vatten in, det skulle ju kräva någon form av konstant uppvärmning.
bastun då? värmer inte den när du använder den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.