Aj aj... Har i nybyggt hus en längre tid haft problem med att jag inte får upp temperaturen på övervåningen i förhållande till nere. Kortar av en lång historia till följande:
Stenhus m golvvärme nere och även uppe. Mellanbjälklag i gjuten betong. Strypt alla slingor nere till min och öppnat alla slingor uppe Max. Ändå är det nere 24 grader (för varmt ) men uppe 19( för kallt). Efter 2 mån felsök med diverse rörmokare finner jag att golvytan uppe har 21grader, mäter jag i innertaket nere (tar bort spot och kör ir picka mot peva plåt) har jag 30 grader.
Således går värmen i MBL mer nedåt än uppåt. 150% nere 50% uppe 😬
Har nu hittat mycket info om att MBL i betong bör isoleras underifrån för att slippa takvärme och få upp effekten...
Kan någon bekräfta detta och vad är mina alternativ? 15cm mellan gips och peva45 sedan gjutet med golvvärmerör och armering. Parkett ovanpå. Jag kan riva hela innertaket och extraisolera....men då vill jag ju vara säker på att få upp värmen betydligt på övervåningen. Kan det rent av vara en idé att sputisolera mellan gips och peva? För att slippa riva innertak??

Höja värmekurvan är inget alt eftersom jag redan har för varmt nere med Max strypta slingor .....

Suck😬😬
 
Kan du inte lägga golvvärmeslingor ovanpå betongen i övervåningen.
I spårad cellplast alltså.

Vilken åtgärd är besvärligast/dyrast?
 
Något annat måste vara fel. Hur är det med luftningen av slingorna ? Har du en egen fördelare där uppe eller utgår alla slingor från en fördelare nere ?
 
Egen fördelare uppe
 
Men det kan ju aldrig vara rätt att få 21 uppe på golvyta och 30 under MBL ? Låter ju solklart att minst hälften av värmen går ner!?!
 
Det kan aldrig vara rätt att du bara får 21 grader uppe. Du måste sakna flöde i slingorna uppe. ( du har ju 30 grader nere så temperaturen finns )
 
Du måste ha missuppfattat jag har 30 grader i taket . Andra sidan bjälklaget uppe har jag 21. Nere på golvet har jag 24 men då är det Max strypt! Framledning och flöde är ok
 
Det är väl OK men om flödet hade varit högre så hade det räckt till att höja temperaturen uppe. om din framledningstemp är 30 grader så är det väl ok att ha 30 grader i taket nere. Har du lägre temp än 21 grader på golvet nere ja då har du problem med takvärme inte annars.
 
Vi har golvvärme tvåvåningar, källare och "bottenvåning". För att inte "skicka ner" värmen är taket i källaren isolerat med 10 cm cellålast som vi limmat 13 mm gips på för brandsäkerhet. Funktion bra då källaren ofta är ca 2 grader svalare än övervåning 20 mot 22 nu på vintern...

Vi gjorde det efter rekommendation från byggaren
 
Ok tack för era svar . Jag har i en veckas tid stängt alla slingor utom en uppe utan att få någon högre temp. Då måste flödet ha räckt och varit på Max
 
OK men låt mig tvivla. Du säger alltså att värmeläckasket ner är så stort att det inte går att få varmt uppe.
 
Jag vet inte men jag tror det.... Det går säkerligen att få upp om jag höjer framledningen ännu mer. Men det känns helt orimligt eftersom det redan är för varmt nere .... Vad kan det annars vara?
 
tysken skrev:
Jag vet inte men jag tror det.... Det går säkerligen att få upp om jag höjer framledningen ännu mer. Men det känns helt orimligt eftersom det redan är för varmt nere .... Vad kan det annars vara?
Jag kan bekräfta det du tror. Har varit i ett helt gäng hus där gv på ovanvåningen "går neråt". I bottenvåningen är det ofta 24-27C varmt(då de har både takvärme+gv) på andra våningen är temp 22-23C . Taket på bv är då ofta så varmt att det känns ljummet med handen.

Det enda vi kommit fram till är att ha golvvärmeslingor nedgjutna 100mm i ett betongbjälklag borde vara förbjudet. På ov ska man ha raddar inget annat.

Det har hjälpt att sänka kurvan i dessa, då har bv ca 22-23C och på ov 21-22C vilket är ok.

I de med ftx kanalerna ingjutna i takbjälklaget har dessutom till-luften ofta värmts till 27-29C vilket inte hjälpt direkt.

Din idé med att isolera taket nerifrån kan fungera, men inte säkert.
 
kristofer12345
H hanvin skrev:
Vi har golvvärme tvåvåningar, källare och "bottenvåning". För att inte "skicka ner" värmen är taket i källaren isolerat med 10 cm cellålast som vi limmat 13 mm gips på för brandsäkerhet. Funktion bra då källaren ofta är ca 2 grader svalare än övervåning 20 mot 22 nu på vintern...

Vi gjorde det efter rekommendation från byggaren
Hej
Hur limmade ni fast gips mot cellplasten med vad och hur håller det fast!?
 
kristofer12345
T tysken skrev:
Jag vet inte men jag tror det.... Det går säkerligen att få upp om jag höjer framledningen ännu mer. Men det känns helt orimligt eftersom det redan är för varmt nere .... Vad kan det annars vara?
Jag har precis samma problem som dig! Fick du någon lösning på det hela!?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.