Tack för ditt svar
 
Kallraset från väggarna förstår jag (har själv ett par stenhus i skåne).

Något som verkligen ger effekt är att byta radiatorerna till en vattenburen fläktkonvektorer. Hade själv problem i bla källaren och satte en sådan där vilket gör att varmluften cirkulerar runt och så krävs det inte lika stor framledningstemperatur till radiatorn för att ända få ut mer värme ur den.

Nackdelen är att den låter lite, ungefär som en datorfläkt men inget som jag upplever störande. Kan ju vara en möjlighet att få lite trivsammare klimat i rummet utan för stora åtgärder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nev
  • Laddar…
Som jag har förstått är det en risk med tegelväggar ifall teglet inte har en (ventilerad?) luftspalt på insidan. Det är lockande att lägga issolering direkt mot teglet men då är risken stor för fuktskador och dålig lukt. Att teglets insida kommer bli lite fuktigt vid t.ex. kraftigt regn och att denna fukt måste hanteras.
 
När man inreder ett sutteränghus med stenväggar, sätter man plåtreglar och gör en isolerad innervägg med runt 50 mm luftspalt mellan stenväggen och den nya innerväggen. Alltså plåtreglarna sätts 50mm innanför ytterväggen.
 
beaver3 skrev:
När man inreder ett sutteränghus med stenväggar, sätter man plåtreglar och gör en isolerad innervägg med runt 50 mm luftspalt mellan stenväggen och den nya innerväggen. Alltså plåtreglarna sätts 50mm innanför ytterväggen.
Har du då 400 mm massiva 1800-tals tegelväggar byggda med tegel och kalkbruk som drar vatten som en svamp? Och en vägg utsatt för slagregn eller du kanske menar den del som befinner sig under jord?

Problemet är fasaden som kommer att få svårt att torka ut om du isolerar inifrån med risk för frostskador. Sen har du också en helt annan transport av vatten inåt i en sådan vägg jämfört med en modernt murad vägg om det nu verkligen är en massiv tegelvägg vilket är mycket ovanligt idag. Ev betongväggar är en helt annan sak.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.