Hejsan

Jag skulle vilja veta hur det fungerar med bygglov till carport. Vi ska bygga ett hus med platta på mark. Vi tänker också bygga en carport men detta gör vi själva och inte genom husföretaget. Hur funkar det?? Ska man söka om bygglov till carporten samtidigt som huset trots att vi kanske bygger detta inom ett halvår efter huset är klart??. Vad finns det för regler med bygglov?? måste man bygga inom en viss tid efter man fått bygglov. Vad är bygglovskostnaden?? Om man söker bygglov för hus och carport samtidigt, betalar man då bara en bygglovskostnad eller betalar man 2?? Om vi skulle vänta och söka bygglov för carporten....betalar man då en ny bygglovsavgift när man lämnar in carports ansökan??
Hur har ni andra gjort??
tacksam för svar på alla mina frågor
L
 
Bygget ska vara avslutat fem år efter att man fått bygglov.

När det gäller kostnaden för bygglovet är det olika från kommun till kommun. Det är bara byggnadskontoret i din kommun som kan berätta exakt vad erat byggnadslov kommer att kosta.

Det är lika bra att söka bygglov för garage/carport när man söker bygglov för huset. Köper man huset från en husfirma brukar de nämligen skicka med ritningar för sidobyggnader utan att ta extra betalt för det. Tror att slutkostnaden för bygglovet blir ungefär densamma men det beror som sagt på kommunen.
 
tack för hjälpen.....
L
 
Släng gärna med en friggebod i bygglovsansökan.
Då kan du bygga en bod som överstiger 10m2 plus att reglerna säger att man får bygga max 2 bodar á 10 m2 utan bygglov. Kan vara bra att spara de möjligheterna till senare (om man nu vill ha tre bodar på tomten...).

 
hoppsan, betyder inte á - "på sammanlagt" ;D
 
Ang GFs kommentar att bygglovskostnaden blir densamma, så i vårt fall skulle det ha kostat flera tusen extra om vi sökt bygglov för garage separat. Vi ska inte bygga något garage, men vår byggfirma la in ett på nybyggnadskartan och skickade med ritningar. Nu kan vi välja om vi vill bygga det eller inte (inom 3 år tror jag det var).

Men som GF sa, det kan variera mellan kommuner, så det är värt att kolla.

/Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.