skulle det funka om man använder tallträstockar som fyllnasmaterial tror ni?
Tänkte jag skulle lägga på fiberduk, lite singel och 20 cm jord ovanpå stockarna.
 
nej?
Det ruttnar och sjunker ihop.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
aha. hur länge tar det att ruttna och sjunka ihop?
 
Hur stora är "stockarna"?

Är de nyhuggna?
 
Organiskt material är aldrig något bra fylle, om man vill hålla marknivån. Materialet bryts ner precis som i en kompost, och blir jord. 20 cm stock blir gissningsvis 1-5 cm jord. Det är bara en tidsfråga.
 
Funkar väl bra om du ska fylla ut för gräsmatta eller liknande. Så länge du inte ska ha någon byggnad eller fordon ovanpå så fungerar det väl. Men det är dyrt att ångra sig och gräva upp det :)
 
Det tar många många år för trädstammar att ruttna bort helt men ärligt talat så låter det helt pundigt att gräva ner dom.

Be någon kapa upp i kubbar, trava i fin hög, ta ett kort och sätt ut en bortskänkesannons på blocket så är du av med träden på nolltid.
 
ca 1,5 till 2 meter i diameter
 
Så stora tallar har nog aldrig funnits i Sverige.

Det är visserligen lördag kväll och tid för lite skrönor.
Men kan du ta en bild, tillsammans med en tumstock (om du har en så lång :) )
 
lol. ja lördag är det..:)
trädfällaren sa att dom nog var 100år.
får inte armarna runt tallen och mina armar är ca 70cm långa.
 
Har för mig att man har ungefär lika långt mellan fingerspetsarna som man är lång, om man inte är schimpans eller något ;)
200 cm / 3.1415926 = 64 cm.
En stock som du precis når runt är alltså i storleksordningen 60 cm i diameter :)
 
hahaha jag är så dum..
omkrets skall vara runt 60 cm...förväxlat diameter med omkrets.
jag är 170 lång...och ingen schimapans. :)
 
2433711 skrev:
...
jag är 170 lång...och ingen schimapans. :)
Är du säker?
Bäst du lägger upp en selfie :)
 
Men till saken:

Tallstockarna kan säkert komma till bättre nytta än att grävas ner och ruttna bort.
Hur långa är de? Det finns många som vill ha kilsågade golv med breda tiljor.
 
ca 1,60 långa.

Tänkte ha dem som fyllnadsmaterial. så slipper jag beställa frakt av singel och jord.
Vi fällde 11 tallar som var ca 10-13 meter höga.

eller så investerar jag i en logosol och sågar till lite brädor..men är det värt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.