Som sagt, har för en månad sedan bytt från Derome till Sca Bionorr pellets.
Nu får jag massor med aska mellan varje sotning.
Kan det vara sån skillnad mellan olika pellets eller har något annat hänt??
 
Ska man inte göra en injustering av brännaren när man byter pellets leverantör ?
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Ingen aning?
 
  • Gilla
PellePersson
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Ingen aning?
Om du inte får bra svar här, så kan jag rekommendera dig att vända dig till Pellets.info, grymt bra pellets forum....

/C
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Du ska justera brännaren efter du har bytt leverantör och kontrollera lite då och då beroende på vad du har för brännare!

Olika tillverkare har olika densitet o så kan längden på den individuella pelletsen skilja sig som skapar en annan inmatad effekt.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
CandyManX skrev:
Om du inte får bra svar här, så kan jag rekommendera dig att vända dig till Pellets.info, grymt bra pellets forum....

/C
Jo, jag vet. Har konto där men har glömt bort anv nämn och lösenord så tänkte att jag testar här först. 😄
 
Lutte skrev:
Du ska justera brännaren efter du har bytt leverantör och kontrollera lite då och då beroende på vad du har för brännare!

Olika tillverkare har olika densitet o så kan längden på den individuella pelletsen skilja sig som skapar en annan inmatad effekt.
Kan jag justera detta själv och i så fall hur?
Om inte, vem gör det? Rörmokare?

Har en Värmebaronen Viking Bio.

Har också fått för mig att rostret har slitits väldigt mycket sista tiden.
 
  • Gilla
Staggelito
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Kan jag justera detta själv och i så fall hur?
Om inte, vem gör det? Rörmokare?

Har en Värmebaronen Viking Bio.

Har också fått för mig att rostret har slitits väldigt mycket sista tiden.
Din installatör kan garanterat göra detta även din lokala återförsäljare av brännaren!

Vissa pelletssäljare kan gör detta också!

Är ute hemma med din brännare så hur man gör får du tyvärr ta reda på själv, rostret kan slitas av en för varm låga
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Ok, får höra med leverantören.

Tack för hjälpen
 
Hemmakatten
Bionorr 6mm är den pellets som i vår kamin ger minst aska. Det är väldigt olika mellan olika tillverkare fastän det på påsarna står att askhalten är ungefär lika. Det är också stor skillnad mellan 6 och 8 mm pellets.
 
Hemmakatten skrev:
Bionorr 6mm är den pellets som i vår kamin ger minst aska. Det är väldigt olika mellan olika tillverkare fastän det på påsarna står att askhalten är ungefär lika. Det är också stor skillnad mellan 6 och 8 mm pellets.
Jag fick ny leverans idag, Bionorr igen med pelletsen var helt olik, mycket mindre bitar och helt annan färg. Skumt
 
Hemmakatten
Märkligt. Kan Bionorr blivit så stora att de köper in färdig pellets från andra fabriker? Och inte har koll på kvalitén?
 
Hemmakatten skrev:
Märkligt. Kan Bionorr blivit så stora att de köper in färdig pellets från andra fabriker? Och inte har koll på kvalitén?
SCA 6mm fungerar bäst tycker jag i vår VB Viking Bio. Den är hårdare, ger jämnare matning i slangen och ger bättre förbränning. Jag har efter 9år insett att VB är extremt dålig på att hantera spån / löst pressad pellets. Jag har borrat en massa små hål i början av matarskruvens rör på undersidan och placerat en plåthink under där en del av spånet kan falla ner. Kan varmt rekommendera en justeringsväska för att kolla av drag och förbränning mha. Sotpump. Med den kan man själv lätt kolla med jämna mellanrum hur förbränningen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.