Hej

Vi flyttade förra sommaren in i ett enplans tegelhus med källare från 1968.
Huset var i gott skick med bytt tak och ny värmepanna. Det som kunde vara aktuellt att göra var en dränering i förebyggande syfte, för att sedan kunna gå vidare med altanbygge och de lite roligare bitarna...

I somras drog vi igång projektet och efter fyra veckor och 120´000:- senare lämnade firman som gjort jobbet tomten och vi kunde börja återställandet. Materialet som användes var Ignucell Drain 150 mm och ner mot klacken lades asfalt.

Vi upplevde att luften ganska snart blev torrare och fräschare och allt kändes värt mödan.
Efter de kraftiga regnen i höstas började dock färgen bubbla sig närmast golvet och vi blev oroliga. Fick dock beskedet att väggarna andades ut fukten då de blivit varmare av isoleringen.

Under November har det dock börjat lukta fukt och mögel. Jag plockade ner de ventilerade listerna i allrummet i källaren och kände att det var blöta på baksidan. På golvet låg ett passivt ventilerat Nivell-golv med isolering mellan reglarna. I springan mellan golvet och väggen kunde jag dock se att det låg vatten på plattan. Försökte under ett par veckor med hjälp av avfuktare och höjd temperatur att bli av med vattnet men utan framgång.

Dess värre tilltog doften och trägolvet började slå sig...
Jag såg ingen annan lösning än att bryta upp det fina/dyra golvet för att förstå problemet.

IMG_9613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnet verkar komma från ytterväggen under fönsterna och vandra längs mittväggen i huset. Det försvann nästan efter jag tagit bort golvet och värmt på ordentligt, men efter senaste dagarnas nederbörd har det som synes på bilderna blivit fruktansvärt! Närmare 4 cm på djupaste stället!

Dräneringsfirman sa då jag kontaktade dem angående mögel och fuktdoften att det var markfukt som trycker upp under plattan och att det inte hade med dräneringen att göra. Då vattnet kommer från ytterväggen tycker jag dock att dräneringen inte tar hand om vattnet utifrån kanterna... Jag är ingen expert men det känns för jävligt att när man i förebyggande syfte vill undvika fukt nu står med ett mögelluktande hus där familjen hostar och mår dåligt.

Teknisk info för folk som kan komma med konstruktiva tips:
Sidorna som verkar drabbade är de som ligger högst på tomten, men även längst från samlingsbrunnen. När jag mäter avståndet i spolrören ner till underkant på dränrören mäter jag 230 cm från invändigt tak. Höjden inomhus är ca 210 + 20 cm platta i ytterkant.
Det känns med andra ord som dränröret i sin högsta punkt inte ligger något under plattan, vilket känns sådär. Kan det över huvud taget fungera tillfredsställande då?

Vattennivån i samlingsbrunnen är 275 cm under takhöjd och det verkar vara fritt flöde ut i gatan. Vid kraftigt regn stiger inte nivån i brunnen trots kraftigt tillflöde från de separerade dagvattenrören från stuprören.

Hur skall man gå vidare, vad kan man göra och vilka rättigheter har man?
 
  • Gilla
APR
  • Laddar…
Fasiken vad det ser ut! :(

Alldeles uppenbart har dränfirman klantat till det å det grövsta, särskilt eftersom du inte hade dessa problem tidigare. Det är svårt att veta eller ens gissa orsaken. Att dränrören ligger i högsta laget kan det finnas bra förklaringar till, dock tycker jag att firman borde informerat dig om dessa i sådana fall.

Men det spelar ingen roll, du ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag bums om du inte redan gjort det. Du ska också reklamera arbetet till dränfirman skriftligt och be dem komma och och kika.

Notera alla kontakter du haft med dränfirman, tidpunkter och vilka du pratat med och vad som sagts. Se till att du har all kommunikation framöver skriftligt så är du i bättre position om det blir juridiska turer. Förhoppningsvis är dränfirman seriös och åtgärdar felet och ser till att ersätta dig för den skada du lidit.

Det bästa vore om firman har fotodokumenterat jobbet så de kan bevisa för dig att resten av jobbet är utfört enligt konstens alla regler.
 
Nämen vänta nu.....

Att det skulle vara markfukt genom plattan tror jag inte på. Det skulle dessutom dräneringen ta hand om.

Jag föreslår istället att man först utvärderar hur avledningen av takvattnet fungerar. Kommer det ner stora mängder regnvatten på fel ställe skulle det kunna bli såhär även med ett korrekt utfört dränjobb.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Dräneringen ska ta hand om vattnet som kommer underifrån. Regnvatten tar X antal timmar innan det har vandrat 1,5-2 meter ner i backen.

Jag håller med MathiasS om att det borde var takavvattningen som spökar.
 
MathiasS skrev:
Nämen vänta nu.....

Att det skulle vara markfukt genom plattan tror jag inte på. Det skulle dessutom dräneringen ta hand om.

Jag föreslår istället att man först utvärderar hur avledningen av takvattnet fungerar. Kommer det ner stora mängder regnvatten på fel ställe skulle det kunna bli såhär även med ett korrekt utfört dränjobb.
Ja, det är väl inte helt orimligt att tänka sig att dräneringsfirman skadat eller lyckats rubba något av rören från stuprören.

Man kan kanske ta dit en firma som filmar rören för att se exakt var felet finns.

Det blir ju en viss skillnad att gräva upp en hel hussida jämfört med kanske bara där en enskild röra har släppt.
 
....rör från stuprören....om det ens finns några? Det är ju ett rätt nytt påfund.
 
Dagvattnet från taket var även en av mina initiala teorier då ett avbrott på fel ställe skulle generera stora mängder vatten mot grunden. Jag har dock haft en kille hos mig som under tre timmar filmat både dagvatten och dränerindsrör samt spolat och filmat avloppet utan att hitta några förklaringar.
 
MathiasS skrev:
....rör från stuprören....om det ens finns några? Det är ju ett rätt nytt påfund.
Nja, vi har ett källarhus från -69, det har rör från takavvattningen till parallellbrunn med dräneringen, bägge brunnarna är påkopplade till kommunens nät.

Många av husen i områdena i tätorten som bebyggdes runt -70 har takavvattningen kopplad till kommunala nätet.
 
Fy så det ser ut!

Eftersom vattnet kommit i samband med regn så borde man kunna utesluta vattenläcka direkt.
Jag skulle ta dit en oberoende besiktningsman (gärna via försäkringsbolaget) och sen ställa krav mot dräneringsfirman.
Vatten mot väggen ska, oberoende om det rinner ner, kommer mot, eller underifrån, rinna bort i dräneringsrör INTE in genom väggen!
 
Med sådana vattenmängder så fort efter regn, så måste det ju finnas en spricka/kanal/öppning in genom väggen/sulan någonstans. Det är ju inte fukt vi talar om utan fritt vatten.
Röranslutningar i närheten?

Material i källarväggen?
Är putsen hel, el kan den ha blivit skadad?
Är väggen tjärad el har platonmatta el vad som nu ska vara där?
 
MathiasS skrev:
....rör från stuprören....om det ens finns några? Det är ju ett rätt nytt påfund.
???

Karl Johan L skrev:
Vattennivån i samlingsbrunnen är 275 cm under takhöjd och det verkar vara fritt flöde ut i gatan. Vid kraftigt regn stiger inte nivån i brunnen trots kraftigt tillflöde från de separerade dagvattenrören från stuprören.
Att det finns avledningsrör från takavrinningen anger ju TS i första inlägget så det tycks ju vara på anlagt. !!!

Frågan är ju om det är helt och intakt?
Kan man vara 100% säker efter en kamerainspektion?
 
Ok, nu ser jag att det finns separata dagvattenrör.

Om takavvattningen är ok och det inte är markfall mot huset är det svårt att se andra alternativ än att dräneringen inte fungerar.
 
Jag kanske är ute och cyklar, men kan inte kaminen vara en tänkbar bov i dramat? Jag tänker t.ex. på att det regnar in genom skorstenen. Fast det problemet borde förstås ha funnits innan också, såvida inte det gjorts något på taket/skorstenen.
 
M
Kanske finns ett gammalt rör för tilluft till murspisen som under dräneringen misstagits som dräneringsrör och blivit påkopplat till dräneringen?

Edit: Dock så ser det inte ut som att kanten på fundamentet är blött så som golvet är, det hade den nog varit om allt det vattnet runnit ur spisen...
 
Redigerat av moderator:
Normalt sett byter man väl även dagvattenrören vid en omdränering?

Jag håller med oldboy om att det ju måste finnas någon spricka som vattnet kommer in via. Hur är marken runt huset? Lutar den från huset så ytvattnet inte rinner mot husgrunden?

Hur är källarmuren konstruerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.