Hört att marginalerna är ca 10% efter att man har betalt alla underentreprenörer (då som självbyggare som måste förlita sig på andra certifieradeunderentreprenörer).

Alla underentreprenörer vill ju tjäna pengar även dem...

Att starta byggfirma och anställa en massa folk är ju inte heller det så logiskt...och man kan inte ensamt göra allt själv.
Det finns för många byggare men för lite beställare och för kräsna/rädda banker.

Sen måste du ligga ute med alla pengar....
 
Och varför har inte alla "småskuttare" inom branschen kommit på hur enkelt det är att tjäna pengar?? eller är det allt för många som provat och gett upp??
 
Dom flesta småskuttarna är hantverkare i första hand och har kanske inte riskviljan, drivkraften och ekonomin för att genomföra det. Det är enklare och bekvämare för dom flesta att leva ett liv med månadsinkomst istället för en inkomst på 1-2 år.

Jag har 4-5 vänner/bekanta som byggt på spekulation i lösvirke och det har gått bra i alla fall. Men en av dessa fick problem med sin kompis (snickare med eget företag) som var och hjälpte till (mot betalning) med bygget. Då snickaren insåg så hur mycket kompisen skulle komma att tjäna på huset så blev relationen ganska frostig. Men snickare hade vare sig före eller efter detta en tanke på att göra samma sak själv.

elmont skrev:
Och varför har inte alla "småskuttare" inom branschen kommit på hur enkelt det är att tjäna pengar?? eller är det allt för många som provat och gett upp??
 
  • Gilla
Gnarpjohan och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstår det vill du köpa en tomt + en byggsats till hus eller lösvirke och bygga huset och sälja för mer än dina utgifter. Mellanskillnaden skulle bli din 'lön'.
Men e´ftersom du säljer med vinst så vill Skatteverket ha en reavinstskatt baserad på vinsten du har gjort och då är eget arbete inte avdragsgillt. Jag tror inte att du kan anställa digsjälv för att få en utgift för eget arbete. Men kolla gärna upp detta med skatt.
 
VARNING FÖR SAMHÄLLETS STRÄNGA STRAFF!
Jag är inget byggproffs men jag vet hur socialförsäkringssystemet fungerar. Varken A-kassa eller Försäkringskassa kommer att varna Dig för hur de beter sig: Du som säkert är en ärlig själ som jag avstår från A-kassa och sjukpenning medans Ditt projekt pågår (för att slippa bedrägerianklagelser, vem vågar något annat). Sedan när ett år har gått slängs Du ut ur hela Socialförsäkringssystemet. Per automatik. Stryks från både A-kassa och rätt till sjukpenning, som om Du aldrig hade arbetat eller betalat in till A-kassa. Det går bara upp i rök. Regeln är att aldrig överskrida 365 dagar som "oseriös självstyrande framåtsträvande människa som tror sig inte behöva samhällets stöd". Den dag Du stukad ställer Dig till arbetsmarknadens förfogande blir Du sedan endast berättigad till de allra lägsta överlevnadsersättningarna. I arbetspraktik får Du ungefär 4.000 i månaden. Detta hände mig. Jag kommer aldrig att förlåta Sverige. Speciellt maskopin mellan Försäkringskassan när Försäkringskassan slängde ut mig ur min A-kassa, som jag trodde väntade på mig genom att jag inte kvitterat ut en enda krona varken i sjukpenning eller Akassa under det år jag varit sjuk men velat arbetsträna i egen takt med mitt husprojekt utan stress från Försäkringskassa eller AF... Var försiktig så detta inte händer Dig!
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte vara lite positiv istället.
Du har tydligen råd.
Du har fallenhet för bygg och vilja att lära dig nytt, har intresse och engagemang.
Du förstår att till det du inte får/kan göra själv, måste du anlita yrkesfolk som du litar på (har du sådana bekanta som dessutom ställer upp då du behöver dem?) Kontaktnät är viktigt.
Jag tycker det är beundransvärt. Man ska jobba med det man tycker om, då blir allt så mycket lättare.
Men jag tycker att du ska bygga ett nytt hus som är arkitektritad för en trebarnsfamilj som är så praktiskt som möjligt, med finesser som walkingarderob, lekrum, 3 toaletter, modern tvättstuga t.ex. med både torkskåp o tumlare mm mm mm. och trots det inte onödigt stort men ändå rymligt. Tåligt golv, tåliga väggar, fungerande kök osv. Då har du säljargument när du säljer det.
Priset på ett nybyggt hus går med vinst, trots att hustillverkaren måste betala alla som jobbar åt dem, från vd genom rörmokare till städare.
Dvs: om du är rätt man, kommer du lyckas även om vägen blir svår. Bara du inte råkar ut för fuskbyggare och liknande.

Annars är det kanske lättare att börja med ett mindre projekt, till exempel en sommarstuga, då riskerar du mindre, och lyckas du, får du mer kapital till nästa större projekt.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
din idé har jag också gått och funderat över, fick blodad tand när vi byggde vårdat hus som vi nu bor i.
En sak som jag tycker är viktigt att ha med sig är tid åtgången.
Om du inte har redan tomt mm klart så kommer det att vara långa väntetider med tomt köp, förhandsbesked, bygglov mm.
enligt min mening var vi snabba i vårar bygge, vi köpte tomt med rivningshus i juni och flyttade in 1 år senare.
Vi rev huset själva, tog in gräv hjälp för grunden, gjorde allt med vatten och avlopp under plattan själva och satt kantelement och isolering och valde att ta in betongare.
Valde visserligen ett dyrare stomrest hus (villa varm) men den passade mina kunskaper bra.
villa varm reste stommen och takstolar och vi lade takpannor.
Invändigt tog jag hjälp med elen men kunde vara med och göra rör och kabeldragning vilket är en stor del av elektrikernas arbetstid.
VVS gjorde jag de mesta dragningar och fick in hjälp vid ihopkopplingar.
Enligt mig så är det också otroligt mycke tid att spara på att ta in hjälp i vissa skeden där det behövs att samordna de olika momenten, tog in en snickare i 8 dagar för att kunna samordna tider för VVS och el.
Huset restes 8 januari och vi flyttade in juni.
En annan sak som gjorde att vi valde villa varm var deras betalningsplan, bankgaranti, 10 % vid leverans, 30% efter 60 dagar och resten 6 månader senare( om jag kommer ihåg rätt).
Vilket gjorde att vi inte behövde betala räntor under tiden och banken blev lättare att ha att göra med.
 
  • Gilla
Gnarpjohan
  • Laddar…
Har läst en del negativa inlägg ang gnarpjohans ide. Alla som säger att det inte går eller att det är för svårt ska vara tysta, typiskt svenska bakåtsträvare. Jag har precis byggt en villa på 130 kvm och ett garage på 70 kvm i spekulations syfte, och jag har precis sålt det med en duktig vinst. Det är fullt möjligt att tjäna pengar på att bygga färdiga villor i privat regi, jag gör det. Om ngn är intresserad hur man gör och vad som krävs kan höra av sig.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Socialförsäkring och skatt är ju viktigt att hålla koll på.

Eftersom jag inte ”står till arbetsmarknadens förfogande” om jag skulle bli arbetslös men bygger hus på heltid istället så är jag ju förstås inte berättigad till kompensation från a-kassa i så fall. Det vore illa att tappa rätten till a-kassa och sjukförsäkring efter ett år, gäller att undvika detta. Att starta enskild firma och betala in egenavgifter kan kanske vara ett sätt. Alternativt att se till att fixa en anställning efter 11 månader, förhoppningsvis är då huset klart...

Som jag förstått saken vad gäller beskattning (rätta mig gärna om jag har fel här!):

Privatperson

En privatperson som bygger hus för att själv bo där skattar 22% på eventuell vinst om denne väljer att en dag sälja huset. Han får då göra skatteavdrag för materialinköp, inhyrda hantverkartjänster, byggherrekostnader och mäklarkostnader vid försäljningen. Däremot får inget avdrag göras för eget arbete på bygget eller för inköp av maskiner och verktyg. Privatpersonen kan inte dra av moms på inköp och det blir heller ingen moms på försäljningen.
I mitt fall bygger jag huset för att tjäna pengar och inte för att bo där. Enligt en handläggare på Skatteverket som svarade via mejl ska jag då som privatperson tydligen skatta 27% på eventuell vinst.

Enskild firma

En fördel enligt samma handläggare på Skatteverket med att starta en enskild firma skulle vara att: ”man kan lägga huset i en enskild firma och har möjlighet att få avdrag för t ex verktyg och andra ev kostnader som inte är avdragsgill vid reavinstberäkningen”.

Jag är förvirrad här. Det är en speciell situation i och med att jag som fysisk person äger samma fastighet som min enskilda firma (jag!) utför arbete på. Förstår inte vad som menas med att ”lägga huset i enskild firma”.

Är det så att firmans verksamhet i detta fall tills vidare blir inköp och användning av verktyg och maskiner vilket ger ett underskott av näringsverksamhet (inga intäkter finns ju)? Finns ju förstås möjlighet att utföra arbete åt andra så småningom vilket gör att man kan hävda att firmans verksamhet bedrivs i vinstsyfte. Förändras kalkylen vad gäller reavinstskatten eller är det fortfarande 27% som gäller? Finns det risk att reavinst ska beskattas som lön och att sociala avgifter ska betalas in för arbete jag utfört på mitt eget hus? Har ställt någon följdfråga till Skatteverket men inte fått svar ännu…

Genom att läsa diverse skatteregler tyckte jag mig förstå att jag (även om jag startar enskild firma) fortfarande inte kan dra av moms vid inköp av material eller verktyg eftersom husbyggandet sker i egen regi.
 
Jim A skrev:
Har läst en del negativa inlägg ang gnarpjohans ide. Alla som säger att det inte går eller att det är för svårt ska vara tysta, typiskt svenska bakåtsträvare. Jag har precis byggt en villa på 130 kvm och ett garage på 70 kvm i spekulations syfte, och jag har precis sålt det med en duktig vinst. Det är fullt möjligt att tjäna pengar på att bygga färdiga villor i privat regi, jag gör det. Om ngn är intresserad hur man gör och vad som krävs kan höra av sig.
Du får mer än gärna dela med dig av din historia, speciellt din kalkyl.

"Problemet" med självbyggare som det går bra för är att de sällan själv ser de fördelar de har haft, såsom gratis eller billig tomt. Släkt och vänner med nödvändig kompetens. Fördelaktiga jobb där man har mycket tid över (off-shore osv). Att man kanske haft en byggfirma innan och därför har precis alla verktyg och en del material liggandes. Kanske jobbar på en bygghandel och därför har 40% på materialet. Eller att man har en gedigen erfarenhet samt många år inom byggsvängen.

Att många här är "negativa" är nog snarare pga att man vill gnarpjohan väl och vill upplysa honom om de uppenbara samt mindre uppenbara riskerna. Att döma av vad gnarpjohan skrivit tidigare så har han inte så många eller någon av de fördelar jag nämnt tidigare.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Gnarpjohan skrev:
Genom att läsa diverse skatteregler tyckte jag mig förstå att jag (även om jag startar enskild firma) fortfarande inte kan dra av moms vid inköp av material eller verktyg eftersom husbyggandet sker i egen regi.
För att kunna dra av moms måste man bedriva en momspliktig verksamhet, dvs man måste ha momsbelagda inkomster. På sikt måste momsen på intäkterna vara större än momsavdragen, dvs man kan inte ha enbart avdrag..
 
Skatterna för byggeriverksamhet är väldigt olik annan verksamhet, verkar det som.
 
Gnarpjohan skrev:
Socialförsäkring och skatt är ju viktigt att hålla koll på.
...
Att man skulle stå utan sjukförsäkring som egenföretagare är väl inte korrekt

Du kan välja antal karensdagar

I sjukförsäkringen har alla egna företagare en grundläggande karenstid på sju dagar. Det innebär att man inte får någon sjukpenning för de första sju dagarna. Du som är egen företagare har möjlighet att välja hur många karensdagar du vill ha.

Du kan välja mellan 1, 14, 30 , 60 eller 90 dagars karenstid. Ju fler karensdagar du väljer desto lägre blir din sjukförsäkringsavgift. Under karenstiden får du ingen sjukpenning.
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare

Det är väl snarare så att man ofta, för att spara pengar, väljer en lång karenstid.
 
Vem har påstått att Gnarpjohan som egen företagare skulle bli utan sjukförsäkring? Inte jag. Frågan gällde vad som händer om man blir av med sitt jobb och sedan som privatperson bygger ett hus i spekulationssyfte. Jag varnade då för att låta frånvaron från svensk arbetsmarknad och avstående från ansökningar till a-kassa och sjukpenning pågå i mer än 365 dagar. Passeras den gränsen så slängs man ut ur socialförsäkrigssystemet. Jag som varnar för detta har inte bara blivit utsatt för detta, utan jag har faktiskt själv studerat lagen i fråga. AFL då jag studerade på Socialhögskolan. KnockonWood kan lita på mitt vittnesmål.
 
Har byggt ett hus i egen regi men inte för att sälja.
det enda som jag hyrde in var, grävning, sprängning, betong arbeten samt hjälp med takstolarna resten gjorde jag själv.
Huset ritade jag själv och är inte av den enklaste designen. 1,5 plan med källare. Gå in på Eniro.se sök adress Vassviksvägen 4 så förstår du. det är det blå huset med torn.
Stommen är frigolit och betong med träpanel. Våtrum, VVS, ventilation gjorde jag själv, är det okänt område så tar det lite längre tid men material leverantörerna har väldigt bra instruktioner. det är viktigt att man dokumenterar det hela och spar instruktionerna, byggkraven är att det skall vara fackmässigt gjort. Beträffande elen så gjorde jag själv elritningarna och kontaktade närmaste elfirma, det var ett EIB system där allt kan programmera så jag med en knapp tända eller släcka valfri armatur. Kraven på elinstallationen är att en behörig elektriker godkänner installationen.
Jag gjorde upp med elfirman om att jag drar alla VP rör samt drar in all kabel sen skulle elektrikern komma och skruva ihop det. Den behöriga elektrikern kom förbi ett par gånger och kollade att jag gjorde rätt. så när vi kom till ihopskruvandet så litade han på mig så jag fick själv skruva ihop alla dosor. Det enda han gjorde var att montera centralen och mätte jorden, som tog honom tre dagar. allt elmaterial, data kabel köpte jag vi hanns firma och då har man en rabatt på 40% mot att köpa själv.

resten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.