Hej

Jag bor i ett område som är under detaljplanering. Troligen vinner detaljplanen laga kraft i februari.

Det behöver byggas vägar och i samband med det ska kommunalt VA dras. Det blir enskilt huvudmannaskap för vägar etc.

Hur går det till när de boende ska genomföra detaljplanen? Kan de som är för en snabb exploatering ignorera de som vill gå långsammare fram?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Finns det inte stipulerat i detaljplanen, eller i kommunens beslutsunderlag, vem som skall ordna infrastrukturen,
dvs vägar, vatten, avlopp, tele, el mm?

Rätteligen skall väl den (juridiska) person som har upprättat detaljplanen kunna svara på detta.
Jag tro att det normalt räknas in i s.k. exploateringskostnader, som sedan fördelas ut på fastigheterna när de säljs.

Annars befinner vi ju oss i väglöst land där ingen vill stå för fiolerna.
 
Så här står det i detaljplanen:

Huvudmannaskap
---------------------
Det enskilda huvudmannaskapet innebär att fastighetsägarna själva svarar för projektering, upphandling, samordning och utbyggnad av gemensamma anläggningar inom planområdet.

Efter områdets utbyggnad kommer såväl befintliga som nya gemensamma anläggningar att efter erforderliga anläggningsförrättningar förvaltas av de blivande fastighetsägarna inom området genom samfällighetsförening.

Exploateringsavtal
---------------------
Parallellt med detaljplanearbetet, innan kommunens antagande av detaljplanen, ska exploateringsavtal upprättas med varje fastighetsägare som erhåller nya byggrätter i den nya detaljplanen. Avtalet avser reglera marköverlåtelser, ansvar för utbyggnad av allmänna och gemensamma anläggningar m.m.

Fastighetsägarna i planområdet svarar själva för att ansöka hos lantmäteriet om erforderliga anläggnings- och fastighetsbildningsåtgärder.

Ekonomiska frågor
----------------------
Fastighetsägarna svarar för kostnaden för iordningställandet av gator och övrig färdigställning av mark samt kostnader för omhändertagande av dagvatten, anslutning till allmänt VA-system, bygglov och kostnader för fastighetsbildning.

Kommunen svarar för utbyggnaden av de kommunala VA-ledningarna som avses anläggas inom området.
 
Innebär detta att de fastigheter som får byggrätter själva ser till att alla vägar blir anlagda utan att övriga fastigheter (utan byggrättet) blandas in? Hur fördelas då kostnaderna på befintliga fastigheter utan byggrätt?
 
O
Alla fastigheter inom detaljplanen borde då få en byggrätt. Men jag måste säga att det var en konstig detaljplan...
Det måste alltså ganska snart bildas en samfällighet...
Varje fastighet inom detaljplanen kommer (antar jag) vara med och betala. Det som behövs göras då är väl att räkna ut andelstal..
 
Det är fastigheter med små tomter som inte får byggrätt.
 
peter_sweden skrev:
Innebär detta att de fastigheter som får byggrätter själva ser till att alla vägar blir anlagda utan att övriga fastigheter (utan byggrättet) blandas in? Hur fördelas då kostnaderna på befintliga fastigheter utan byggrätt?
Bra frågor!

Parallellt med detaljplanearbetet, innan kommunens antagande av detaljplanen, ska exploateringsavtal upprättas med varje fastighetsägare som erhåller nya byggrätter i den nya detaljplanen. Avtalet avser reglera marköverlåtelser, ansvar för utbyggnad av allmänna och gemensamma anläggningar m.m.
Detta ser jag som ett rent moment 22.
Innan detaljplanen är fastställd kan inte lantmäteriet stycka av fastigheterna.
Och innan fastigheterna är fastställda skall således avtal upprättas med fastighetsägarna, som alltså inte finns ännu.

Vad pysslar de med, bygger drömslott?
 
Som jag förstår det har de tecknat exploateringsavtal med befintliga fastigheter (med stora tomer som därmed kommer få byggrätter) redan innan detaljplanen är fastställd.

När detaljplanen blir fastställd är det de med byggrätter (och exploateringsavtal) som sköter all vägbyggnation.

Borde inte fastigheter utan byggrätt få bestämma kring val av entreprenör, de lär väl få betala en andel av kostnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.