oceanis skrev:
För hur noga du än är med det yttre arbetet kan du inte hindra kapillärt transporterad fukt upp i sulan.
Att man ska måla sina noggrant rengjorda väggar med silikatfärg har jag noterat men hur blir det med golvet egentligen. Om det tränger upp fukt genom golvet, vilken färg man (om ens någon) måla med då?
 
Finns diffusionsöppen epoxifärg avsedd för detta alternativt klinker på golvet.
 
oceanis skrev:
Finns diffusionsöppen epoxifärg avsedd för detta alternativt klinker på golvet.
Och för att få bort existerande färg på väggar och golv är det omputsning av väggar och slipning av golv som gäller? Finns inga snabba vägar antar jag? :)
 
Du kan slipa både vägg och golv med en saneringsfräs kopplad till dammsugare för det ryker fruktansvärt.

Du kan hyra både fräs och dammsugare. Det finns även en tråd här på BH om några som byggt en "fattigmans modell"
 
Den färg jag har på väggen skrapar jag bort med spackelspade, den mjuknar och blir seg med hjälp av en tapetångare. Golvet har jag inte provat på¨än.
 
O
All färg måste bort innan man kan måla med diffusionsöppen färg... Annars så gör det ingen nytta... Så det bästa är väl att börja med att knacka ner den del av putsen som lossnar blir säkert en hel del... resten slipar du ner... Dammigt å jävligt men det är ett måste...

Sedan så måste man då göra något åt miljön i källaren... Börja med att se över värme och ventilation.
Behövs säkerligen ett par element där nere... Kanske en avfuktare i tvättstugan, framförallt för att torka tvätten snabbt...
 
Distordera skrev:
Som jag skrev så är det inte mycket vatten i marken pga sand och att huset befinner sig på högsta punkten i området.

Det är ju en rätt stor sak att dränera om, man vill ju vara säker på att det verkligen behövs.
du har en helt rätt inställning till omdräneringshysteriet som råder landet runt. Har man byggt nere i en svacka på en lerig åker så får man kanske dränera. På en sandig kulle skulle jag inte ens tänka på det. Markfukt finns alltid och kommer alltid att påverka dina källarväggar närmast golvet. Det är faktiskt helt normalt och syns knappt om man inte målar över med tätt plastfärg och stänger försöker stoppa fuktvandringen.

Slå ner bara det puts som sitter väldigt löst och putsa om med samma puts sort som den gamla som sitter på väggarna. Ingen cementmassa, gipsputs eller våtrumsspackel duger i en källare!
Låt putsen torka och mogna i några veckor och måla sen med färg som släpper genom ångan ( kalk, silikat) och sen kan du glömma det. Kommer det igen om lagom många år ( 10-30 år) så upprepar du proceduren igen :).
Tänk på att du inte kan dränera dej ifrån markfukten så själva omdränering är bortkastade pengar och slit, tycker jag.
Många dränerar om och förklarar sej att det skulle ändå isoleras samtidigt. Lägg isoleringen och pengar på ett bättre ställe typ tak eller nya tätningslistor i fönster och du får bättre resultat i värmebesparing. Det är mina 5 öre.
Det som är säkrast med en omdränering är att den ger en ont i ryggen :).
gaia
 
Jag får tacka alla intressenter i tråden.

Jag har knackat ner lös puts, jag har lett bort utkasten några meter, jag har mätt upp luftfuktigheten och som resultat har jag köpt en ordentlig avfuktare.

Nu återstår det att bestämma om jag ska riva all puts med felaktig färg och göra om allt eller om jag ska putsa om där det varit löst och måla med rätt typ av färg på nya putsen.

Jag vet vad jag borde göra men det finns ju annat att lägga tiden på än en källare. :)
 
O
Om man inte är där speciellt mycket så behöver man inte stressa...

Du får gå ner när du behöver avreagera dig.... eller ha som terapi arbete... :p
 
Hahaha, ja det låter som en bra plan! :)
Än en gång, stort tack för all hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.