Japp,, en tyckatråd i färgtråden...

Målade köksväggarna gröna för att få lite färg i ett annars nästan helvitt kök... o nu vet jag inte om jag ska tycka det blev bra eller dåligt... allt fick ju lixom en grönaktig nyans, skåpluckor, kakel osv.. .... hoppas kanske lite på att det beror på att man mest sett köket i ljuset av en halogenreflektor..

Vad 17 ska man göra,,, är ju enklare att måla om nu innan allt annat kommer på plats i köket... samtidigt... kanske det var fint... eller inte... haha...

Övrig inredning är helt i vitt förutom golvet där det skall in en "slate" vinylmatta i lite blandat ljus o mörkare "naturliga stenfärger.

Enjoy bilderna (Inser att jag kanske bör ta nån mer bild)....

:D WP_20150106_001 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20150106_002 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den reflekterande effekten av färg beror ju mest på "motstående" färg (som i ditt fall är vitt). Det vi ser som färg är ljusstrålar som studsar mot olika ytor där färg absorberas olika mycket beroende på den färg vi valt.

Att du upplever skåpluckorna som gröna beror på att ljuset studsar i dem och då de är vita och glansiga absorberas inte den studsande gröna färgen utan färdas vidare in i ditt öga. P.g.a. att luckor och kakel och rostfriplåt alla "studsar" ljusstrålar väldigt bra upplevs allt som grönt.

Du kan avhjälpa det med ljus, belysa de vita partierna starkare än de gröna väggarna.

I små utrymmen med andra vita ytor tycker jag sällan det blir bra med färg på väggarna, i så fall någon väldigt ljus färg och så får man tänka på belysningen. Jag skulle måla det vitt, eller en ljus, ljus nyans i grönt då om du vill ha någon färg på det...
Bättre med tavlor, fotografier eller möbel som kan ge färg istället tycker jag... :)
 
Av mig får det tummen upp. Den gröna färgen gillar jag mycket.
 
det är svårt att se hur helheten blev. Kanske hade det varit snyggast att bara måla en vägg i en "klatchig" färg och behålla resten vitt, jag tror det hade gjort köket mer harmoniskt.
/
M
 
Jag tror också att det blir bra med en annan belysning. Se till bara att välja ljuskällor som inte har det minsta grönt i sig och belys de olika delarna av köket separat från varandra. Spottar på luckorna för sig, bänken för sig och någon dekorativ lampa vid en vägg som framhäver den gröna färgen. Tror det blir super, det är en fin mild grön färg :)
 
Hmm,, ja som jag själv känner så finns det lite olika åsikter.

Kanske ska låta färgen sätta sig lite ett tag, lägga golvmattan och se hur det känns med möbler och allt. Det är trots allt inte så stora partier som är gröna. Det är en "stor" vägg knappt 2 meter bred som är det största gröna fältet.

Så om det blir för mycket grönt kanske måla den stora väggen vit.. Eller måla allt utom den stora väggen vit :)
 
Det där blir fint. Kör på :)
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
R
gillar den inte alls, påminner om typ 60-talet.
På golvet hade jag lagt slitstarkt laminatgolv och ingen vinyl.
Under köksskåpen måste du sätta spottar. IKEA har tex köksspottar med trådlös strömbrytare, helt grymma.
 
Redigerat:
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
Grönt är skönt! Men golv och möbler på plats, annan belysning och kanske en och annan dekoration på väggen så tror jag det där kan bli jättefint.
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
Köksinredningen är ju från 50-60-tal så färgen passar bra - som flera andra redan sagt så ger byggljus inte färgerna sin rättvisa.

Är det förresten en downlight-spot som syns i dörrkarmen i nedersta bilden?
 
Roland112 skrev:
gillar den inte alls, påminner om typ 60-talet.
På golvet hade jag lagt slitstarkt laminatgolv och ingen vinyl.
Under köksskåpen måste du sätta spottar. IKEA har tex köksspottar med trådlös strömbrytare, helt grymma.
Det blir vinyl nu, har faktiskt inte testat ny vinyl förut, men den känns så mjuk o to o enligt mig snygg o praktisk i kök. Här är mattan vi valt. Inte så 50-tal kanske så vi får se om de skär sig 😃
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktigt snyggt funkiskök! Men personligen hade jag valt en annan matta. Plastmattor som försöker se ut som naturmaterial är sällan en höjdare i mina ögon.
 
  • Gilla
50talshusBlg och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Köksinredningen är ju från 50-60-tal så färgen passar bra - som flera andra redan sagt så ger byggljus inte färgerna sin rättvisa.

Är det förresten en downlight-spot som syns i dörrkarmen i nedersta bilden?
Japp,, det blir två små downlights i den före detta dörrkarmen.. Just nu är det bara 2 hål
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Riktigt snyggt funkiskök! Men personligen hade jag valt en annan matta. Plastmattor som försöker se ut som naturmaterial är sällan en höjdare i mina ögon.
Ville egentligen ha en grå/vitrutig matta för tycker det är grymt snyggt,, o i andra hand var jag inne på Tarketts marrokech-matta i gråa nyanser Istanbul tror jag de kallar den... men ingen av dem verkade vara så värst praktiska o då tänker jag på tappade knivar som gör små jack i mattan där det samlas smuts,, samt att lite damm troligen syns väldigt lätt... Sen hoppas, hoppas jag att mattan vi valt inte skär sig allt för mkt med köket som det är...

Personligen tycker jag den här mattan som vi valt från Tarkett med stenmönster var jättesnygg och vi kommer att lägga samma matta i hallen också. :) hoppas bara den kommer att matcha
 
Roland112 skrev:
gillar den inte alls, påminner om typ 60-talet.
På golvet hade jag lagt slitstarkt laminatgolv och ingen vinyl.
Under köksskåpen måste du sätta spottar. IKEA har tex köksspottar med trådlös strömbrytare, helt grymma.
Som sagt, jag vacklar själv både hit och dit om jag skall gilla den gröna färgen eller inte...

Jag har sneglat på Ikeas spottar måste jag erkänna,,, men då vi kör så mkt budget som möjligt i den här renoveringen och jag hade ett lysrör som passar för kök liggandes hemma så blir det nog det som kommer att hamna i köket. Eventuellt en liten täcklist framför så inte ljuskällan syns.

Vinylen vald framför laminat pga mjukhet och att det känns lite varmare. (Annars har ju laminaten rätt så ok egenskaper för kök).. Hoppas att färgen jag valt skall göra att det känns fräscht länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.