Begripligt? Kanske.. :)
Genomförbart? Ja
Och nej jag är inte 5 år gammal även om min fina teckning insinuerar det! :)
 
kompisen köpte ett billigt astrour från tror det var biltema, detta fungerar inte norr om östersund då detta var den nordligaste inställningen som fanns.. Kanske var 64 grader max å uret bara hade 128 bitars utrymme eller nått! :/
 
Varför inte köra ett skymningsrelä? Fotocell är ett annat ord. Sätt den på utsidan så behöver du inte ställa in något. Tänds när de blir mörkt och slocknar när de blir ljust. Jag använder micro matic's fotocell på mitt hus
 
vinsten med astro är ju att du i samma apparat kombinerar tidurets möjligheter t.ex att varje vardagkväll slocknar ljuset klockan tio förutsatt att det har varit mörkt nog så det behövt tändas, lördag o söndagar kan det få lysa till klockan ett på natten och hela natten på julafton å nyår! :)
 
Jo det är en vinst om man vill ha de mörkt på natten under vissa tider. All min utebelysning är led så den kan stå på hela nätterna året om :). Då kan jag intala mig själv att de är för ljust runt huset för tjuvarna att ta sig in ;)
 
mr.Ola skrev:
1 markerar brolampa, denna matar kopplingsdosor i underspikningen, slingan delar sig åt två håll och matar ner till ljuspunkterna via dosor gömda i underspikningen.
Inne i farstun ersätter man lampknappen med ett doslock och hittar lämplig plats att skruva upp en utanpåliggande kapsling av samma modell som vanligen används till eftermonterade jordfelsbrytare, i denna sätterman astrouret, med hjälp av ledningsdragning antingen till någon dosa i hallen som är gemensam med utebelysningen eller i värsta fall till själva gamla lysknappen ansluter man astrouret.
Alternativ till detta kan vara att dra ut en ny tändtråd till utebelysningen från centralen via befintliga infällda elrör och montera astrouret vid/i elc..
detta bygger på att man inte blandar in nya säkringsgrupper i de rör som går till farstun(nej en tändtråd är ingen ny grupp om den kommer från samma säkring som övriga trådar i röret)
Förstår, dock är min tanke att gå nedifrån och upp med kabeln. Jag har öppen takfot så vill helst inte ha kabeln synlig i den. Om jag går nedåt kan jag smyga in kabeln under brädfodringen, problwemet blir dock att få plats med kopplingsdosorna...
 
Om huset ska "kläs in" med en "gardin" av elkablar skulle jag rekommendera EKLK med biledaren ansluten i bägge ändar. Detta för skydd mot elektromagnetiska fält vid åska. Om det har någon praktisk betydelse vet jsg inte, men varför inte göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.