har nyligen blivit husägare och upptäckte nu när vintern kom att sovrummet är bra kallt. Funderar därför att tilläggsisolera väggarna invändigt då dessa består av 40 cm tegel endast. frågan är hur går jag tillväga, isolering, frigolit, ska jag ha luftspalt el plast? Som sagt helt ny på detta.
 
Skriv gärna hur väggen är uppbyggd idag. Måste ju vara mer än bara tegel.
 
huggan skrev:
Skriv gärna hur väggen är uppbyggd idag. Måste ju vara mer än bara tegel.
Varför det? Finns ju massor av gamla hus som har massiva tegelväggar, vissa kan upplevas som massiva men är i själva verket en skalmur utan isolering. Så tegelväggar utan isolering är absolut inget konstigt, alla hus är inte byggda efter 70-talet.
 
Redigerat:
Hur är det med värmekällan i rummet?
Är det element och i så fall blir det ordentligt varmt?
 
Nev skrev:
har nyligen blivit husägare och upptäckte nu när vintern kom att sovrummet är bra kallt. Funderar därför att tilläggsisolera väggarna invändigt då dessa består av 40 cm tegel endast. frågan är hur går jag tillväga, isolering, frigolit, ska jag ha luftspalt el plast? Som sagt helt ny på detta.
Generellt ska man inte isolera en sådan vägg inifrån då man ökar risken för att få frostskador på utsidan då fukten från slagregn etc inte lika lätt torkar upp eftersom temperaturgradienten har ändrats. Så en fin vägg kan bli förstörd, så det krävs lite försiktighet och tanke innan man gör det.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
oceanis skrev:
Varför det? Finns ju massor av gamla hus som har massiva tegelväggar, vissa kan upplevas som massiva men är i själva verket en skalmur utan isolering. Så tegelväggar utan isolering är absolut inget konstigt, alla hus är inte byggda efter 70-talet.
Så man har inget på insidan alls då?
 
huggan skrev:
Så man har inget på insidan alls då?
Jo en tapet tex ;)
 
Det är ju till 99% säkerhet en skalmur, inte en "massiv" tegelvägg på 40cm.... och isåfall funkar det väldigt bra att ta dit en isoleringsfirma som sprutar in små cellplastkulor i mellanrummet mellan tegelväggarna. Svärfar gjorde det för några år sedan och det var effektivt för värmen...sen blir det minimal åverkan på huset också och inte speciellt dyrt heller.
 
oceanis skrev:
Jo en tapet tex ;)
Det var det jag tänkte.
 
Forbo skrev:
Det är ju till 99% säkerhet en skalmur, inte en "massiv" tegelvägg på 40cm.... och isåfall funkar det väldigt bra att ta dit en isoleringsfirma som sprutar in små cellplastkulor i mellanrummet mellan tegelväggarna. Svärfar gjorde det för några år sedan och det var effektivt för värmen...sen blir det minimal åverkan på huset också och inte speciellt dyrt heller.
Skulle inte jag vilja vara så säker på som du är.

En 1,5 stens, massiv tegelvägg (fullmur) blir just ca 400mm med puts på insidan och är inte helt ovanligt beroende på tidsepoken för huset.

För att komma till en skalmur på 400 mm så måste du mura med halvsten både in och ut om du skall få plats med hålrummet. Kan också vara möjligt om du tex murar en diafragmamur eller liknande.

Men det är helt omöjligt att sia om om man inte vet mer om huset.

Sen om det skulle vara en skalmur så har man samma problem vad gäller frostskador genom att fylla med isolering men mindre risk än att isolera insidan. Samtidigt så får du ett annat problem genom att du då flyttar dagpunkten längre ut i väggen eftersom man inte har någon diffusionsspärr på insidan. Så även här får man fundera två gånger innan man ger sig på ett fungerande koncept.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Oceanis: Du har säkert rätt, tänker mig dock att nybliven husägare överhuvudtaget kanske inte är medveten om möjligheten att det är skalmur...de flesta känner nog inte till att tegelväggar ofta byggs så utan de ser just "massiva" väggar framför sig när de hör ordet tegelvägg...

Bästa är ju som sagt att undersöka saken närmare.
 
huggan skrev:
Skriv gärna hur väggen är uppbyggd idag. Måste ju vara mer än bara tegel.[/QUOTE

Puts och tegel, huset är byggt slutet av 1800 talet och rummet var ett fristående hus som har använts som tvätthus.
 
Forbo skrev:
Oceanis: Du har säkert rätt, tänker mig dock att nybliven husägare överhuvudtaget kanske inte är medveten om möjligheten att det är skalmur...de flesta känner nog inte till att tegelväggar ofta byggs så utan de ser just "massiva" väggar framför sig när de hör ordet tegelvägg...

Bästa är ju som sagt att undersöka saken närmare.
Håller med dig.

Det är lite därför jag försöker få fram att man ska fundera mer än en gång och om man inte själv kan så låta någon kunnig titta på det och verkligen försöka förstå vad som är bäst för huset. Kanske ett par extra radiatorer trots all är bättre.

Men man ska se upp med att fråga dom som isolerar eller byggare generellt för kunskapen är inte alltid den bästa när det gäller gamla hus. Kanske bättre att vänta ett år och lära sig mer om sitt hus och kanske gå med i byggnadsvårdsföreningen under tiden och där söka mer kunskap.
 
Nev skrev:
Puts och tegel, huset är byggt slutet av 1800 talet och rummet var ett fristående hus som har använts som tvätthus.

Då gissar jag definitivt på en fullmur dvs en massiv tegelmur. Uthus (tvätthus) var enkla konstruktioner utan större krav.
 
Redigerat:
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Hur är det med värmekällan i rummet?
Är det element och i så fall blir det ordentligt varmt?[/QUOTE

Värmekällan idag är vatten element samt en gjutjärnskamin. Men det blir kallt i rummet då kaminen ej är igång hela tiden. Tänker att väggarna blir kalla. Taket vet jag inte hur väl det är isolerat. Golvet är isolerat med gullfiber ovanpå klinkergolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.