Jag har tagit bort en trasig boxvägg och tänkte bygga nytt med det jag har hemma. Då jag har tre orörda OSB-skivor och några meter kraftiga reglar tänkte jag om jag kunde bygga ny vägg med det. En boxvägg ska ju tåla att bli sparkad på av en häst, och en hästspark ska ju motsvara ett rejält slag med en slägga, så frågan är om en OSB-skiva räcker? Därför funderar jag på att sätta dubbla skivor mot en ram av reglar. Längst ner tänkte jag sätta en grov bräda framför skivorna som fuktspärr.
 
En OSB räcker definitivt inte, du måste åtminstone ha en skiva till, lämpligen stallplyfa som tål funkten bättre än OSB.
 
I vårt stall har vi 22 mm råspont + en OSB-skiva mot yttervägg upp till ca 140 cm, reglar med cc 60 (40 mm råspont + OSB på varje sida i boxmellanväggarna). Det har hållit i 3 år nu medan väggen i några boxar har sparkats sönder ovanför där det bara är råspont. Jag skulle alltså säga att en ensam OSB-skiva kommer aldrig att fungera och om du ska ha dubbla skivor så måste du nog regla cc 30. Men tror jag ändå att någon häst någon gång kommer att lyckas få in en spark precis mitt mellan reglarna och förstöra väggen. Dessutom blir det nog billigare att införskaffa lite råspont eller annat virke (grövre om det inte är spontat) än att slösa på reglar.

Däremot så tycker jag att OSB är ett mycket bra ytskikt i hästboxar då hästarna inte gnager på det (vanligt virke kan vissa hästar gnaga sig igenom relativt fort), det är relativt enkelt att rengöra och det är mycket enklare att byta än om den bakomliggande väggen skadats. Nu har vi dock bra klimat i vårt stall så jag kan inte uttala mig om fuktkänsligheten men om det skulle vara ett problem så är det snarare ventilationen som ska åtgärdas för djurens skull än att man ska byta ytskikt i boxarna.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
O
Mycket av fukten borde väl komma från golvet så om man höjer upp skivan 1cm så slipper man det problemet...
Å de flesta hästar borde vara tillräckligt stora för att inte komma under..:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.