Årsmedelvärde
Radongashalt: <30 Bq/m3 (Becquerel per kubikmeter)


Är det normalt?
Fanns ju ingen förklaring på PDF man fick om värden :confused:
 
Allt under 200 är bra.
 
O
Du behöver inte ens vara i närheten av att oroa dig!
Gränsvärdet idag är på 200...
Det är tydligen diskussioner om att sänka gränsen till 100.. Så oavsett ligger du bra till...

Sedan om sanningen ska fram så tycker jag att oron för radon är överdriven!
 
jo man är ju uppvuxen i 70 tals höghus så...Men tyckte att det var intressant att veta då mätningen dessutom var gratis genom kommunen...
 
O
Gratis är gott!
 
Problemet med gratismätningar genom kommunen är att de som har för höga värden blir spammade av företag som vill radonsanera. Värdena blir visst offentliga.
 
<30bq/m2 betyder att det är under 30bq. Och på mitt radonsvarpapper så står det att de ej kan mäta på värden under 30bq så detta resultat skall du se som att du ej har mätbart radon i din bostad. Grattis :)
 
Det är inte aktuellt med en sänkning av gränsvärden.

För nya bostäder gäller Boverkets gränsvärde, 200 Bq/m3, ett tvingande värde som alla nya bostäder ska ligga under. Riktvärdet, som är en rekommendation från Socialstyrelsen för befintliga bostäder är 200 Bq/m3.

WHO säger att värdet åtminstone inte bör överstiga 300 Bq/m3.

Källa:

http://www.stralsakerhetsmyndighete...ankning-av-rikt--eller-gransvardet-for-radon/
 
O
krille09 skrev:
Det är inte aktuellt med en sänkning av gränsvärden.

För nya bostäder gäller Boverkets gränsvärde, 200 Bq/m3, ett tvingande värde som alla nya bostäder ska ligga under. Riktvärdet, som är en rekommendation från Socialstyrelsen för befintliga bostäder är 200 Bq/m3.

WHO säger att värdet åtminstone inte bör överstiga 300 Bq/m3.

Källa:

[länk]
Jag hoppas verkligen att du har rätt!
Personligen tror jag att en eventuell sänkning av radonvärdet beror på hur bra lobbyorganisation radonföretagen har...
Inte för att det är nödvändigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.