Jag har ventilation kopplat till ett gammalt värmeåtervinningsaggregat på bottenvåningen i villan. På övervåningen finns dock ingen ventilation, annat än när man öppnar fönstret och vädrar... :thumbdown: Min fråga är nu: kan man skarva upp ventilation till övervåningen via rören från bottenvåningen? Det finns kattvindar längsmed långsidorna på övervåningen med plats för rör.
 
Jag hade först kollat med en ventilationsfirma, som kan mäta och ge råd om ditt förslag kommer att ge bättre luft i övervåningen.

Det är inte säkert att det blir så bra, att enbart skarva på mer rör på en befintlig ventilationsanläggning. Troligen behöver du då öka farten på ventilationen och det är inte säkert att fläkten klarar det.
 
thomas33 skrev:
Jag hade först kollat med en ventilationsfirma, som kan mäta och ge råd om ditt förslag kommer att ge bättre luft i övervåningen.

Det är inte säkert att det blir så bra, att enbart skarva på mer rör på en befintlig ventilationsanläggning. Troligen behöver du då öka farten på ventilationen och det är inte säkert att fläkten klarar det.
Ok, så det ena ger det andra kan man säga? Ja, kanske ringa runt till lite firmor och höra vad expertisen tror, låter klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.