Har lite funderingar över mitt ryggåstak, har isolerat hela taket 195+45 och har kört lite värme till och från
nu upptäckte jag att jag har frost mellan masoniten och isoleringen. bifogar en bild på min konstruktion, kanske någon har synpunkter.

Har inte hunnit plasta igen hela taket, bara delvis
så första tanken är ju att det har blivit kondens pga uppvärmning/kall ställning till och från.
Tanken nu var att sätta igång konstant värme och köra luftavfuktare men vill vara säker på att jag inte missat något i min konstruktion.

Västkustskivan är inte alldeles tät mot masoniten, inte heller skarvarna i masoniten har jag tätat.
isoleringen har jag mot masoniten.

Är ju lite rädd pga att man inte kan göra inspektion senare.




taket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tommy Ö
  • Laddar…
Har inte varit någon antydan till frost i masoniten förrän jag fick dit isoleringen. och där jag tagit bort isoleringen är frosten så gott som borta efter en dag.
 
S
två ånspärrar??
 
jo har den under plåt taket , luftspalt mellan den plasten och masoniten
 
S
jag vill ju ha taket typ så här
Yttertak
10-20 mm luftspalt
Träbjälke +isolering
Luft- och ångspärr
Glespanel
Inre beklädnad
 
Blir ju som ett underlagstak, ist för t.ex råspont
 
S
Bobbarebygg skrev:
jo har den under plåt taket , luftspalt mellan den plasten och masoniten
typ underlagspapp? på masonite? går masoniten från takfot till nock?
 
ja fast jag har ju luftspalt mellan plåten och plasten också, 34x70n mellan utgör ju den spalten, sen 45x45 utgör spalten mellan plasten och masoniten
 
jo masoniten går från takfot till nock
 
S
Bobbarebygg skrev:
jo masoniten går från takfot till nock
tycker du har en konstig konstruktion på taket
 
S
plåten
34*70
ångspärr
45*45
masonite
bjälke +isolering
ånspärr
innerbeklädd spikregel och beklädnad?
 
Jo så är det. känns ju som att om jag inte har plastfolie /ångspärr under plåten får jag ju kondens från plåten på masoniten?
 
S
Bobbarebygg skrev:
Jo så är det. känns ju som att om jag inte har plastfolie /ångspärr under plåten får jag ju kondens från plåten på masoniten?
blir lite kaka på kaka ditt tak
 
Vet att det är några som byggt så här och det verkar fungera.. fast å andra sidan vet jag ju inte hur taket egentligen mår hos dem.
Har också rådfrågat några snickare innan jag började bygga och enligt dom skulle det vara ok att göra såhär.

men vill vara helt säker.
 
S
Bobbarebygg skrev:
Vet att det är några som byggt så här och det verkar fungera.. fast å andra sidan vet jag ju inte hur taket egentligen mår hos dem.
Har också rådfrågat några snickare innan jag började bygga och enligt dom skulle det vara ok att göra såhär.

men vill vara helt säker.
jo men ingen luftspalt och det där två tätskikt så där.
vad tätskikt på masoniten?(brukar inte vara tätskikt på papp)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.