Vad är material kostnaden för platta på mark per kvm,
om man gör allt själv?
Vad kostar t.ex. den 200mm cellplast som ligger under betongsulan?

/Jonas
 
Det beror först och främst på vilken typ av cellplast du har tänkt dig samt vilket byggsystem. Man kan ju köpa kompletta paket med förstärkta cellplastkantelement alternativt köra med lösa Leca balkar/block.

Det vanligste är att köra med EPS (vit frigolit) S100 kvalitet, den kan du nog få för ca 70 - 80 kr/m2 , 10 cm tjock

Om du istället väljer den bättre XPS sorten så hamnar du på ungefär dubbla priset.

Vet ej vad priset blir i fallet med ett komplett paket.

Sen tillkommer ju armering, svårt att ange ett pris/m2.

Rörmokeri, jag antar att du skall gjuta in rör för vatten, avlopp, golvvärme, luftkanal till braskamin o.s.v

Betong, kostar ca 2000 / m3 med utkörning och pump

Gör en spec på vad du tror att du behöver och skicka till några olika leverantörer, det kan skilja ganska rejält i pris mellan byggvaruhusen.

Det är ju villamässa på gång, ta möjligheten att gå runt och träffa olika tillverkare och ge dem en spec så kanske du får lite bra ideer.
 
K
isoler skrev:
Vad är material kostnaden för platta på mark per kvm,
om man gör allt själv?
Vad kostar t.ex. den 200mm cellplast som ligger under betongsulan?

/Jonas
Jag gjorde just detta, allt jobb själv, utom golvvärmen som rörmokaren drog, (pga min tidsbrist) samt började med ett Dorocellgrund (som inte är det billigaste, kostade 80 000kr), jag landade på runt 800 kr/m2 (229 m2 grund) inkl golvvärme och shaktning. Fick bra pris på betongen 1080kr per m3.
Dorocellgrundet var väldigt enkelt att bygga upp och alla bitar passade perfekt.
 
Tack för svaren,

Vi funderar nämligen på att byta krypgrund mot platta.

Är det s100 man använder under sulan? Trodde kanske man behövde s200-s300.

Jonas
 
Vad är det som kostar med plattan?

Isolering 200kr/kvm, betong 200kr/kvm....

Vi har en uteluftsventilerad torpargrund där en del ligger på siporex och en del på träbjälkar.
Detta är en inte helt problemfri lösning.

Valet står mellan göra om det till en varm krypgrund eller gjuten platta.

Det verkar som om det blir betydligt billigare med en varm krypgrund.
 
Ja, där är eller har varit problem med fukt

Jag ska förklara mig.

En del av golvet ligger på träbjälkar och en annan del på stålbalkar med siporex plattor på.

Tar jag bort träbjälkar, stålbalkar och siporex kan jag gjuta en sula innanför grundmuren i samma höjd som dessa legat.
Jag hade inte tänkt lyfta huset. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.