Hej!

Nyinlyttad sommaren 2014 i villa på ca 110 kvm (byggt -97), två plan. Golvvärme nere och element uppe. Allt vattenburet och drivs av en Thermia EPT 13. Jag finner nu när det blivit kallare ute att det är svårt att få en jämn temperatur i huset. Täljstenskamin på nedervåningen också som ger värmen en bra skjuts när det eldas.

Från värmepannan så är de första som når varmvattnet elementen på övervåningen, därefter kommer slingan för golvet på nedervåningen.

Framledningstemperaturen säger runt 40 grader +/- 3 grader, likadant i somras när det var +20 ute som det var nu för några veckor sedan när det var -15 ute. Enda skillnaden är att patronerna går mycket oftare nu när det är kallt. Det finns en finjustering som är neddragen i botten. Denna finjustering ska justera 15 grader framledningstemperatur enligt en dålig manual jag hittat.

Jag blev så förbannad en dag över värmen att jag drog upp finjusteringen och hela huset började koka av värme. Hade runt en 27-30 grader inomhus mot normala 20-22 grader. Var illa tvungen att direkt dra tillbaka finjusteringen.

En notis också är att golvvärmen i badrummet på nedervåningen är mycket kallare än resten av nedervåningen, brukar ofta resultera i att jag håller den dörren öppen mera så att värmen kan strömma igenom med luften.

Här är värmekurvan, pannprogrammet som är inställt är "C". Som jag förstått det så borde då framledningestempen vara runt 50 grader när det är 10 minus ute och endast 20 grader när det är 20 grader ute.

IMG_2834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undervåningen har 22,9 grader idag och är väldigt behagligt, övervåningen ca 19,9 - 20.0. Vattentempen som går in i elementen är ungefär som framledningstemperaturen, något lägre.

Vad jag vill uppnå är en högre temperatur på övervåningen och oförändrad, eller kanske till och med sänkt, på nedervåningen.


Så här ser det ut vid slingan för golvvärmen:

markerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 = Termostat som verkar mäte temperaturen på vattnet som går runt i systemet. Går inte att höja till högre än till 3 och jag märker ingen skillnad om jag kör den på 3 eller 1.

2 = Shunten som jag har förstått. Märkningen säger A-F och jag har ingen aning om vad som är max flöde och minst flöde, men styr ju hur mycket vatten som returneras.

3. Vattenpumpen, finns 3 lägen. Körs på läge 1, innan kördes den på läge 2. En exakt likadan pump finns innuit elpannan, den är dock inställt på 1 också, därför jag sänkte från 2:an till 1:an.

4. Analog temostat på värme in i systemet. Värdet är väldigt nära det som står på 5.

5. Analog temostat på värme ut ur systemet. Värdet är väldigt nära det som står på 4.

Vart börjar jag? Ska pannan felsökas om temperaturen är felaktig (antingen tempgivaren utomhus eller termostaten i pannan) för att få en högre temperatur i systemet?

Hur kan jag behålla temperaturen på nedervåningen när panntemperaturen höjs?

Sedan jag luftade elementen på övervåningen så har trycket fallit något, ligger på 0,7 bar just nu. Har skruvat på den blåa ratten och öppnat men märker inte att något händer, varken med vattenflöde eller tryck. Fungerar den på annat sätt än att bara öppna något/några varv?

Många frågor och lär bli en del kompletterande svar / bilder gissar jag. Men skulle vara oerhört tacksam att få lära mig hur det faktiskt ska ställas in. Eller om någon är röris och har nära till Vallentuna för lite kvällsjobb så kan ju ett privat meddelande skickas till mig!

Tack!
 
Dom tog upp detta på ett äntligen hemma dock minns jag inte vad dom sa. Om du inte får något bra svar så skulle jag nog ta in en som kan systemet och be dom se över. Tekniken blir bättre så kanske finns digitala reglage istället för de mekaniska vilket både kan ge jämnare värme och spara pengar.
 
Ok, ska se om jag kan hitta det avsnittet på webben, tack för info!
 
Okej, jag har gjort lite framsteg. Jag kände på rören som gick ut från pannan och jag uppfattade dessa som kallare än min kroppstemperatur. Termostaten på pannan sa 39-40 grader, vilket inte stämmer. Jag vred upp justeringen på pannan till 0:an (går att vrida nästan ett halv varv åt respektive håll för - eller +). Gav det några minuter och rören blev nu väldigt heta. Panntemperaturen sa 41 grader...

I alla fall, shunten (om jag tolkar det rätt, nr 2 på bilden) sattes i F-läget och vattnet som kom till andra sidan shuten blev väldigt varmt. Vred om till A och temperaturen sjönk i röret. Så således ska man ju ha den på A för att minska tillförseln av varmvatten i golvvärmesystemet, som för övrigt är ca 29 grader in och 28 grader ut.

Energianvändningen spikade ju rejält och den drog på både 3kW och 4kW TRIAC men den verkar ha lugnat sig något nu. Får se hur det är under natten samt om jag behöver justera ner elementen som är satta på 4:an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.