Har tagit upp frågan då det är andra gången man väljer själv. Första gången var det fönsterna. Nu takfönsterna. Man slår tyvärr ifrån sig bara och menar på att vi ska vara tacksamma att vi får ett hus överhuvudtaget. V

isst är vi oerhört tacksamma. Tacksamma att vi haft tur i oturen. Tacksamma att det kommer bli bra i slutändan. Tacksamma att vi har ett grymt bra försäkringsbolag. Men för byggbolagets del handlar det om en ren och skär affärsuppgörelse, oavsett vem som har börsen. De borde behandla oss som om vilka kunder som helst. De får ju pengar för det här. Riktigt mycket pengar dessutom. Som haavard och sir_daniel nämner här känns det som att man måste sätta ner foten annars börjar man gena som bara den. Vad blir annars nästa genväg. Annan panna? Mindre isolering än föreskrivet osv osv?

Tack så mycket för svaren här. Jag återkommer i tråden framöver, med förhoppningsvis lite mer positiva förändringar då förstås.

Men nu är jag bara mer motiverad att stå på mig. Det blir Velux-fönster. Punkt.
 
Redigerat:
" Man slår tyvärr ifrån sig bara och menar på att vi ska vara tacksamma att vi får ett hus överhuvudtaget" Säger byggbolaget detta? Säg i så fall att i skall vara tacksamma att ni får bygga ett hus över huvud taget.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jo. Det är byggbolaget som säger så. Inte rakt ut, men mellan raderna. Trist att det ska bli sånt liv.
De gör ett fel. Vi anmärker och blir lite sura (2a gången de själv väljer något annat än det som är specat). Deras reaktion är då inte "förlåt, vi åtgärdar" utan snarare "var tacksamma för att ni får ett hus"...

Med den attityden så behöver vi ju inte ens skriva några papper. Vi kan lika gärna skriva avtalet i sanden. Jag menar bara att om vi nu har ett avtal och dokument som reglerar avtalet så borde innehållet i dessa gälla. Sedan kan man alltid diskutera saker och ting. Men då det uttryckligen i RAM-beskrivningen står att vi ska skriftligen ska godkänna alla ev. byten till något likvärdigt så finns det ju inget att diskutera anser jag..

Jaja.

På tal om annat. Tänkte lite på badrum osv. Vet att byggregler/normer skiljer från år till år. Nu är det tydligen två zoner i badrum som gäller. Är det lönt att försöka få till zon1 i HELA badrummet som någon sorts extra säkerhet fall ungar dräller med vatten osv? På bekostnad utav att vi får pynta lite extra pengar och att det blir svårare att fästa saker i väggarna osv? Någon som vågar sia om merkostnad i sådant fall?
Läste lite på http://www.byggahus.se/badrum/lattnader-i-badrumsreglerna .
Kommer även ha en tvättstuga på 25m2 med genomgående klinkers på golvet och målade väggar. Är det lönt att köra zon1 här oxå?

Min tanke är att man ändrar reglerna ju med jämna mellanrum och genom att då betala extra för genomgående zon1 så har man ett bättre skydd/framtidssäkrat?

Tips tas gärna emot. =)
 
Redigerat:
Hur funkar det eg med kund/företag/betalning.

Ni beställer tre-glas, får två-glas men till försäkringsbolaget tar de betalt för treglas?
 
Korvgubbe
Har du pratat med ditt försäkringsbolag? Byggarna kanske skiter i dig, men relation till storkunden "Försäkringsbolaget AB" är de nog mer måna om att vårda...
 
Byggbolaget har svängt i frågan.
Det blir Velux takfönster.
Har inte fått en direkt ursäkt, men nästan.
Så det är nu utagerat. Skönt och slippa bråk.

larka342 -> Du har helt rätt. Försäkringsbolaget har beställt/betalt för något som inte levereras. Så det är både vi och försäkringsbolaget som blir blåsta i sånt fall.

Korvgubbe -> Vi har två konsulter som jobbar för oss + försäkringsbolaget och som för vår talan i det här. Dessa har visat sig vara en oerhörd resurs. Det var vid kontakt med dessa som härvan med takfönsterna ordnade sig. =)
 
Det låter som du bör granska det mesta i bygget noga. Kan de fuska med en såpaas enkel sak, så finns det säkert en hel del att fuska osynligt med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O
Tja... intressant inställning från byggföretaget...
Tacksam?
Ska man vara tacksam för att huset brann ner åxå?
Eller ska man vara tacksam för att inte hela bygden brann ner....
Tja... så kan man åxå se byggandet... Att man ska vara tacksam för att de kommer å bygger?

Som hempularen skrev, det är nog dags att sätta igång å granska allting de gör...
bolla mer med FB, de borde vara intresserade av att inte bli lurade...
MEn glöm inte bort å vara tacksam när du ringer... ;)
 
Tack för tipsen. Det är nog tveklöst så. Segt bara att man ska behöva vara som en hök över allt. Men visst. Hellre det än ångra sig senare. Har redan en pärm med alla mailkonversationer, mötesprotokoll, offerter osv osv. Får väl se till att hålla den väldigt aktuell.

Fick förresten en rolig sak till nu. Gällande vår garderobslösning (ska ha alla garderober i tvättstugan), så har vi tidigare kommit överens om att kvitta våra önskemål mot deras offerterade garderobslösning. Fick mail igår om att "han" på byggbolaget gått genom våra önskemål (har valt annan modell på garderobsdörrarna än specade) och att det kommer kosta oss strax över 20.000kr extra. Det roliga är att han tidigare flertalet gånger sagt (har även ett mail där han skriver samma sak) att garderobsdörrarna inte kommer kosta något extra då det är samma de gjort offert på.

Nu blev det nog surt och de vill ha 20.000kr extra... suck. Har poängterat att han tidigare sagt och skrivit att vi kvittar detta. Känns som om han vill ge igen då han fick skit för takfönsterna.
 
O
De är för att du ska vara tacksam när han ger med sig...:)



Tråkigt att det ska bli så här... som om du inte drabbats tillräckligt....
 
Bara att skriva ut er överrenskommelse och fråga var har ni kommit överens om den dyrare lösningen
 
C
Skönt att du valde in konsulter.... Du skall inte acceptera dessa 20.000:- i extrakostnader.Byggaren är bunden till sin utfästelse om byte utan extra kostnader.Konsultera dina konsulter använd dem hela tiden " till allt".
 
O
carra skrev:
Skönt att du valde in konsulter.... Du skall inte acceptera dessa 20.000:- i extrakostnader.Byggaren är bunden till sin utfästelse om byte utan extra kostnader.Konsultera dina konsulter använd dem hela tiden " till allt".
OT
Välkommen tillbaka carra!
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Försöker väcka liv i denna igen då det precis har hänt oss också, hela huset borta med allt förutom lite kläder som vi hade på kroppen.
TWEBBAS, hur gick det med huset? Har ni några tips att ge?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C carra skrev:
Jag skulle vända mig till en garvad f.d. skadeinspektör vid ett försäkringsbolag för att få min rätt tillgodosedd med hänsyn till storleken på skadan. Du har som enskild konsument, om du inte är bevandrad i byggerier o stor erfarenhet av försäkring, inte en chans att bevaka dina möjligheter visavi återuppbyggnaden.

Givetvis kan du anlita annan person med rätt kompetens.

Det biträde du väljer får du betala själv men det är väl använda pengar.

Det där med kakel måste du ha förstått fel.......

carra f.d skadereglerare o skadechef
Hej! Lite sent kanske, men har du något tips på var man kan hitta en sådan? Vore väldigt tacksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.