Hejsan alla!

Har flyttat till ett radhus byggt 81 med 2 "spåkulor" i taket i köket.
inte nog med att de ser ut som stryk (ska byta till spoträcken),
men nu när jag satt nya köket så går skåpluckorna så högt mot tak att jag bara har ca
8,5 cm mellan tak och lucka.

Skulle således behöva flytta in själva armaturen mot köket.

Då inte sladden kommer räcka de extra 30cm som jag vill ha inser jag att man får
sätta någon for av doslock i taket som döljer gamla hiålet med skarven mot nya och skicka på
med elrör till, men hur ska jag enklast sätta ny dosa i befintligt tak.

De takdosor jag sett har ju så många inrör att det cirkulära hål inte kommer räcka.
vill ju minimera ingreppet i gipsskivorna om möjligt.

eller kan jag ta doslock och putta vidare gamla dosa tro?

Tack på förhand

/Gustav
 
Några alternativ:

1. Sätt en vanlig ROT-dosa (förutsätter att du inte behöver hänga armaturen i takdosan).

2. Rörutlopp och ett utanpåliggande lamputtag.

3. Såga upp ett stort hål, montera en vanliga takdosa och återställ taket runtom dosan.
 
hmm... får väl testa alt 1 först, dock skulle jag ju vilja hänga mina armaturer i dosan, men de kanske inte klarar 2kg per dosa... :p

Annars får man köra alt 3, vad lagar man smartast skarvarna i gipsen med sen då om jag ska lappa?' :confused:

Tack för snabba svaret!
 
Samma princip som att laga alla gipsplattor: såga ut ett hål, skruva fast några brädbitar på baksidan så att de överlappar springan, skruva fast den lösa biten. Spackla/slipa skarven, helst med skarvremsor över. Det blir ju en liten bulle av spacklet över skarven men det kommer inte synas.
 
Skall du ändå göra ett såpass stor ingrepp som att såga och lappa taket, så ta bort den bef. dosan, skarva röret, dra i nya trådar som når fram till den nya dosan. Med lite tur kanske tom röret kommer från den riktning su tänker flytta lampan, så att du istället kan kapa trådarna lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.