Upplever att när vissa lampor i huset blinkar när tyngre maskiner går, tex avloppspump, vattenkokare (!). Vad beror det på och går det att åtgärda? Måste man säkra upp eller flytta vissa apparater till egna säkringar? Alla tips mottages tacksamt.

/JB
(har idag 16A huvudsäkring och gamla hederliga proppar, 10A trög)
 
S
Det beror inte på dina säkringar utan på det matande elnätet före ditt hus. Jag skulle tro att det är ganska klen matningseffekt. Om du har 1-faspumpar så kan du prova att flytta den blinkande belysningsgruppen till en fas där du inte har pumpar.
 
Du får troligtivs för stor spänningsfall i matande ledningar från trafon. Har du för stort blink ska du mäta upp det och om det är utanför vad Svensk standard anger får elverket vackert byta din servis-kabel. (om inte felet ligger i din anläggning)
 
Vad räknas som "för stort blink"?
 
Nja, så stort är inte blinket, men ändå märkbart. Det är en två-fas pump som pumpar avloppsvatten ut i det kommunala systemet (LPS-pump kallas den).

Det här med att byta grupper, en dum fråga väl men är grupperna horisontella eller vertikala?? De två proppar som pumpen går på är dedikerade till pumpen, dvs ingen belysning på dem.

/JB
 
S
Faserna ligger på tvären. Alltså, de översta säkringarna ligger på samma fas. De mittersta på en annan och de längst ner på den tredje.
 
Är du säker på att det är en 2-fas pump?

Jag har aldrig sett en sådan pump.
 
Nej det var nog fel av mig... det är en en-fas pump. Men den har två proppar som sagt och de ligger på två olika rader vilket skulle innebära två faser eller???
 
Den ena proppen kan vara för manöverspänning.
 
citactiva skrev:
Vad räknas som "för stort blink"?
Om man blir störd av det, annars är det ju ingen ide att kolla upp det hela.
 
Det är väl inte en trefaspump som saknar en fas/säkring?
 
sverre skrev:
Om man blir störd av det, annars är det ju ingen ide att kolla upp det hela.
Det säger sig självt, men vad säger standarden du hänvisade till ovan? Är standarden verkligen så subjektiv? Måste man inte kunna mäta upp spänningsdippen på något sätt, hur?
 
S
vedeldaren skrev:
Det är väl inte en trefaspump som saknar en fas/säkring?
Nej, då skulle den med största sannolikhet inte starta.
 
sverre skrev:
Har du för stort blink ska du mäta upp det och om det är utanför vad Svensk standard anger får elverket vackert byta din servis-kabel. (om inte felet ligger i din anläggning)
Jag ligger långt ut på en gammal ledning. Har lärt mig leva med blinkningar när en stor strömförbrukare går på, vattenkokare, värmepump, svets mm. Har iofs oroat mig lite för att saker typ värmepump datorer mm skall ta stryk av spänningsfallen. Däremot så upplever jag det inte som störande (är kanske hemmablind). Visste inte att det fanns en standard för vad som är acceptabelt, hur får jag reda på vad standarden säger, och hur kollar jag om jag ligger inom eller utanför standard?

Tompa
 
S
Det enda jag märker påverkas av spänningsdipparna är att mitt trådlösa bredband hänger sig (routern).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.