Hej!

Imorgon är det slutbesiktning på vårt nybygge och jag undrar bara om det är något som någon av er på rak arm har några tips på vad man skall tänka på?

Vi har ju en besiktningsman, men eftersom jag ändå skall vara med så är jag tacksam för alla "aha-tips" jag kan få! Om det finns några... ::)

Ha en skön kväll!!

//Helena
 
Kom väl förberedda, ha med en lista på sådant som ni vet eller tror är fel, även sådant som är uppenbart (typ inget vatten inkopplat). Gör en lista på sådant som kommit upp under bygget, även om ni tycker/tror att det löst sig.

Var beredd att på besiktningen ifrågasätta när ev. besiktningsanmärkningar skall vara åtgärdade. Se till att att besiktningsmannen rekomenderar ett väl tilltaget belopp som ni skall undanhålla från slutbetalning till anmärkningar åtgärdats, var mentalt beredda på att ifrågasätt om beloppet är för lågt. Det skall räcka till att kalla in en annan byggare om er nuvvarande inte åtgärdar i rätt tid. Det skall inte bara vara ett belopp som byggaren tycker det kana vara värt att slippa åtgärda felen.

Kontrollera att alla dokument som skall ingå i leverensen finns, allt fråm manualer på vitvaror till protokoll från injsutering av ex. värmeanläggningen. Garantibevis på apparater etc.

Se till att besiktningsmannen verkligen besiktigar allt och inte hoppar över något svårt ställe. Var själv uppmärksam på ytfinish, framförallt på målade och tapetserade ytor. Om det inte finns bra belysning i huset ännu, ta med en stark ficklampa eller liknande, kontrollera spckling av gipsskarvar med belysning frpn sidan, så skuggor framträder.

Kontrollera själva ritningarna, att huset stämmer med ritningarna, en kompis till mig upptäckte att en veranda/uterum var 1 METER för kort. Byggagren hade byggt efter fel version av ritningarna. Så stora fel känns så osannolika att man lätt missar det.
 
Oj, tack så mycket!

Det var mycket att tänka på, men det var precis såna saker jag behövde veta!!

Det blir till att förbereda sig ikväll...

Tack än en gång!

//Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.