Martin_B
Fick bara för mig av nyfikenhet att prova några 220v LED lampor (med vanlig E27 sockel) och se om den angivna förbrukningen stämmer eller ej.

Först provade jag en vanlig glödlampa 60w, och den mättes till 57w.
Sedan provade jag en 5w LED som den mätte till 11w, och till sist en 3,5w som den mätte till 6w.

Alltså helt ärligt, kan watt-mätaren visa så fel? Det är en vanlig enkel effektmätare som man kopplar till ett vägguttag och det som skall mätas kopplas i mätaren.

Orkar bara inte dra fram kabel och lampsocklar för att bygga en rigg så jag kan mäta ström och utgå ifrån det, så jag frågar här direkt av ren lathet :).

Kan watt-mätaren visa flera watt för lite på 60-wattaren, medan den visar den dubbla förbrukningen för LED? Eller blir man lurad när man köper LED så man tror att de förbrukar mindre än vad de egentligen gör?

Hade inte LED varit dyrare än vanliga glödlampor hade jag inte brytt mig, men de är ju svindyra i inköp. Skall ju liksom löna sig att byta, annars kan man ju lika gärna köra med billiga halogen eller något.
 
Tar din "watt-mätare" hänsyn till effektfaktorn på LED-lampan?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jo en enkel effektmätare visar rena rappakaljan om du mäter på en såpass komplicerad last som en LED lampa troligen är.

Vi hade för några år sedan en tråd där en medlem mätte på en mobilladdare som gick på tomgång. Dvs, ingen telefon laddades. Han fick fram att den drog 7w i tomgång. Jag opponerade mig och hävdade att om en så liten apparat bränner av 7w så skulle den bli så varm att man bränner sig om man tar i den.

En annan medlem mätte sedan med lite mer proffsig utrustning och kom fram till 20 milliwatt. Dvs. ett "mätfel" på ca 35 000%.

De enklaste instrumenten mäter troligen bara toppströmmen, och förutsätter att förbrukningen följer en normal sinuskurva. Och att spänningen är 230V (mäts inte ens).

Men en apparat med elektronisk switchad nätdel, som ex. mobilladdare, den likriktar inkommande ström och laddar upp en kondensator till toppspänning. Sedan ligger själva switchdelen och drar ström ur kondensatorn kontinuerligt, och så mycket som behövs i varje ögonblick. Nästa gång den inkommande växelspänningen blir högre än vad kondensatorn är uppladdad till så pytsas det in lite ström i kondensatorn.

Det innebär att toppströmmen blir relativt hög just när kondensatorn laddas, men om i princip inget förbrukas så pågår uppladdningen bara kanske en bråkdels millisekund under varje period av växelspänning. Men en enkel effektmätare detekterar toppströmmen och förutsätter att den förbrukas enl. en normal sinuskurva under hela perioden.

En LED lampa med inbyggd drivare från 230V innehåller (troligen) elektronik som liknar en switchad nätdel. Däremot så förbrukar den ju trots allt en del ström, så mätfelet blir inte lika dramatiskt som i fallet med mobilladdaren.
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
Aha där ser man. Men då kan jag ju sova lugnt :)

Det viktiga är att fastighetens elmätare mäter rätt, så man inte betalar mer än man förbrukar. ;)
 
Det man kan titta på är vilka övriga värden som mätaren kan visa.

Kan den visa spänning, ström och effektfaktor? I såna fall ökar sannolikheten för att den visar rätt.

Visar den en effekt som är samma som dess visade ström gånger spänning? Eller står effekten med enehten VA istället för W? Då visar den troligen fel (om inte lasten är en glödlampa eller ett värmeelement, de brukar ha effektfaktor 1).

Bara för att den visar effektfaktor betyder inte att den mäter korrekt effekt heller, för komplexa vågformer brukar man behöva titta på vad instrumentet klarar för crestfaktor.
 
Nu är jag inte väl påläst över hur normala effektmätare fungerar. Men såvitt jag förstår så måste man mäta både ström och spänning samtidigt, och kontinuerligt över hela perioderna. Och då multiplicera ögonblicksvärdena av I och U för att få fram effekten i varje ögonblick, för att sedan integrera över lämplig tidsenhet.
 
Japp, problemet är ju att nästan ingen mätare kan mäta helt kontinuerligt, eftersom nästan alla mätare använder sig av A/D-omvandlade data. Mätarens samplingsfrekvens påverkar alltså noggrannheten på resultatet.

Det allra enklaste mätarna mäter "effektivvärdet" av spänning och ström och multiplicerar sen dessa (jag skriver "effektivvärdet" inom citationstecken eftersom de enklaste mätarna inte mäter äkta RMS utan oftast likriktat medelvärde som sen räknas om). Bättre mätare har en bättre effektivvärdesfunktion, men inte heller dessa klarar av att ström och spänning inte har samma vågform.
 
Martin_B
Nerre skrev:
Det man kan titta på är vilka övriga värden som mätaren kan visa.

Kan den visa spänning, ström och effektfaktor? I såna fall ökar sannolikheten för att den visar rätt.

Visar den en effekt som är samma som dess visade ström gånger spänning? Eller står effekten med enehten VA istället för W? Då visar den troligen fel (om inte lasten är en glödlampa eller ett värmeelement, de brukar ha effektfaktor 1).

Bara för att den visar effektfaktor betyder inte att den mäter korrekt effekt heller, för komplexa vågformer brukar man behöva titta på vad instrumentet klarar för crestfaktor.
Jadu, jag tror inte det finns några riktigt utförliga specifikationer för denna, men den är ju väldigt enkel.

Den visar V, A samt W. Dvs. spänning, ström och effekt.
Hittade faktiskt manualen på nätet. Min apparat är dock säkert 10 år gammal nu, så saker och ting kan ha ändrats invändigt, även fast det är exakt samma modell.

http://www.mora.se/PageFiles/10409/manual_sv.pdf

Har en tångamp.meter med TRMS, undrar om den mäter mer exakt? Problemet är att man ju får mäta spänning samtidigt, om man vill ha exakta värden för multiplikation.
 
Det som sades ovan att enkla mätare inte har förutsättningar att mäta rätt, stämmer.
MEN
jag misstänker också att en del LED lampor drar bra mer än vad som står på dem. Vissa har kylribbor eller flänsar och blir så varma i drift att det måste vara mer än bara 2-4 Watt. Är det kanske så att den angivna effekten är bara själva chippet medan hela lampan förbrukar betydligt mer i elektroniken eller motståndet eller vad det nu är?
 
Drivdonet till LED är ju elektroniskt, och det har inte 100% verkningsgrad, men inte långt ifrån, 90% kanske. Kylflänsen finns för att LED-chippet tål värme väldigt dåligt, typ 70 grader max(?), medan glödtråden i en glödlampa kan bli över tusen grader.

Det är inte sannolikt att tillverkarna fuskar med den aktiva effekten, det skulle upptäckas även om den kan vara svår att mäta.
 
Det står i slutet av den där bruksanvisningen att Watt-visningen är i VA...

En TRMS amperemeter mäter bara strömmens effektivvärde rätt, den kan då inte ta hänsyn till fasförskjutning (däremot bör den hantera icke sinusformad ström).

Jag tror att det finns krav på att effektförbrukningen ska anges utifrån vissa kriterier (antagligen baserat på nåt energidirektiv).
 
Jag har en elmätare som kan visa både aktiv effekt och skenbar effekt. När jag kopplar in en LED-lampa som är märkt 8W så visar den 7,2W och 13 VA. En effektfaktor på 0,55. Det är nära dina siffror.

I fallet LED-lampa är det inte fråga om någon fasvinkel. En fasvinkel mellan spänning och ström förutsätter samma kurvform på spänning och ström. Här beror den låga effektfaktorn på icke sinusformad ström och då blir begreppet fasvinkel helt intetsägande.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Om man mäter 10 st av varje sort på en och samma gång så borde det bli enklare att få exakta siffror.

Exempelvis 10 x 3,5 w = 35 w.

Har en sådan här elmätare: 3-fas modbus

En sådan borde väl ändå visa rätt? Den är inte MID certifierad, men har för mig att den mäter minst lika noggrant som en som är det.

Min är tyvärr inkopplad till värmeanläggningen så den kan jag ej mäta med, men om man nu hade mätt med en sådan borde den väl visa väldigt exakta värden?
 
Ja med en liknande den får du rimligt korrekta värden, sen tror jag som sagt inte du behöver vara så misstänksam i de här fallen, men kan ju vara kul att ha testat så man vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.