Hej!
Vi ska börja med trossbotten i vår torpargrund nu men har svårt att komma fram till vilket material som är bäst att använda som trossbotten. Vi har klätt in bärlinorna i minerit och på det tjocka lagret med singel ska det läggas en plast och sen kanske det blir en markisolering också.
Har lite överblivna mineritskivor som vi tänkt lägga med att köpa det till hela huset skulle bli dyrt.
Har hört att fukt kan tränga in trossbottenplywood och ge mögelpåväxt, även då den är mögelbehandlad, eftersom att skiva består av olika skift.

Ge mig era råd och tips så blir jag väldigt tacksam!
 
Asfaltsboard är vanligt.
 
jag började med asfaboard på det förr-förra huset.
Men den tenderade att hänga ner, som en hängmatta, under tyngden av isolering, och således lämna ett luftmellanrum upp till golvskivorna.
Så jag gick över till konstruktionsplywood, som är mycket styvare.

Detta var 1982, och vi sålde huset efter 16 år.
Men jag har inte hört att det inte blev bra :)
 
Korvgubbe
Jag rev ett mögelskadat förråd som hade asfaltsboard som trossbotten. Den var ditlagd på halvt islagna spikar men fukten, antar jag, gjorde så att den böjde ned sig så pass mycket att den ramlade ner och låg på marken. Inte speciellt välventilerat men inte obefintligt heller. Skulle inte med gott samvete kunna råda någon till att bygga så.
 
Klarar inte asfaltsboarden att hålla isoleringen så har man packat för hårt.

Sen att asfaltsboarden inte klarar en dålig krypgrund är ju inte konstigt. Det gäller ju att man har ett bra klimat i krypgrunden men det är ju ett annat problem.

Vill man inte ta tag i det kan man ju med fördel använda andra som nämnt ovan.
 
Cellplast då det är billigt och inte kan mögla. Absolut inte asfaboard då det lätt möglar och ändrar formen som beskrivet ovan.
 
  • Gilla
Joakim Fagerholm
  • Laddar…
Cellplast! Okänsligt för fukt och isolerar bjälkarna så att de kommer in i varma sidan av konstruktionen. De skall fästas tvärs under bjälkarna, inte emellan.
 
För övrigt...gamla asfaltsbaserade produkter som asfaboard, vindpapp etc...det finns en anledning till att de har ersatts av moderna material som vindduk, underlagsfolier etc.

Jag satte själv asfaltspapp under ett bjälklag en gång...tog ett halvår så var det vitt av mögel. Papper är mums för mögel om det är lite fuktigt
 
Trossbottenskiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.