Men samfälligheten borde rimligtvis stå för yttre underhåll som dagvettenledningar och pumpar som inte fungerar?!
Nä, led bort vattnet!
O kan du putsa i på utsidan så är det starkt att rekomendera.
 
Ja. Det gör de. Tog upp det med dem när detta hände och det ledde till testkörning av pumpar och inspektion av rören. Allt var ok och de hänvisar helatiden till att dräneringen är "ny" och att jag har allt ansvar för min grund. Allt material så sitter på väggen för att isolera och täta struntar dem i, även om det är helt vansinnigt att låta varje hus sköta sin sån del själv. Krävs ju att hela längan gör det för att det skall bli rätt och bra.

Ja så får det bli i sommar. Ska fixa rör. Ärligt talat så är en grund alltid viktigare än en gräsmatta i min värld. Oavsett vilken som är vems.

Trodde först att sprickan var mellan golv och vägg men som jag nu sett så är den ju i mitten på väggen. Tror du också på att det "räcker" att täta den översta delen, dvs det jag kan komma åt om jag gräver lokalt för hand? Och sedan kanske fylla med singel där för att avlasta den spruckna biten så mycket som möjligt.
 
Nu vet jag inte hur det är dränerat... Isodrän/pordrän eller platon?
Jag förstår att de slår ifrån sig gällande din dränering, men inte befintliga dv-rör.
Är sprickan hårfin så foga i den istället med silicon på utsidan.
Om det räcker eller inte beror helt o hållet på dräneringen o hur den är gjord. Leds ev dränvatten bort osv osv osv. Ser du i nån brunn eller liknande hur högt vattnet står i ledningen om det ens går vatten i dräneringen.
Det är omöjligt att svara på den frågan utan att ha sett det på plats. Täta sprickor med silicon och led bort dv så kanske allt löser sig...
 
...och absolut inget singel!! Då förvärrar du genom att du lättare släpper fram vatten
 
Ska titta noggrannare på detta då en granne som var värre drabbad skall ta hit markarbetare snart för att lägga en plastduk eller liknande. Hur det ser ut idag vet jag inte riktigt och frågar man folk så säger de "enligt normer 99" typ.

Som jag förstår det så har det mer eller mindre runnit vatten i rören konstant under sommaren då grundvattnet varit ganska högt (bor drygt 3-400m från värnens strand). Och pumparna har då gått igång med jämna mellanrum.

Kan tänka mig siliconmodellen också. Mängden regn som kom i somras var ändå ganska extrem. Inte säkert att det blir så igen på 10år (eller så blir det bara värre ;)). Bra att veta det där med singel iaf fick för mig att det lättare skulle rinna undan då. Men då måste det såklart vara en mycket större yta med singel förstår jag nu när jag tänker efter.
 
Har nu borrat i spikreglarna och till min förtjusning så var de bara 2cm tjocka. Har inte börjat riva i det ännu dock (allt blir så mycket svårare med små barn har jag märkt, hehe).

Bestämde mig även för att kontakta ett par markarbetare för att kolla vad det skulle kunna kosta att gräva min bit, laga sprickan och lägga ny matta. Känns inte optimalt att skarva vid grannarna men vad fasen skall jag göra när de är helt ointresserade?
 
Greggen skrev:
Har nu borrat i spikreglarna och till min förtjusning så var de bara 2cm tjocka...
Som man aldrig får säga: Vad var det jag sa :)

Grattis så här långt!
 
  • Gilla
Greggen
  • Laddar…
Greggen skrev:
...
Kan tänka mig siliconmodellen också. Mängden regn som kom i somras var ändå ganska extrem. Inte säkert att det blir så igen på 10år (eller så blir det bara värre ;)).
...
Nu är jag inte så slängd i betonggrundsbygge och -renovering,
men jag har en konstant misstro mot just silikon. Silikon fäster bra på torra, täta material, som glas, metall, vissa härdplaster.
Men dåligt på trä, gips och murbruk tycker jag.
Och är det det minsta fuktigt så fäster det inte alls.
Det måste väl finna andra, mer lämpade tätningsmassor.

Men om ni gräver ner lokalt där sprickan är, fyller igen den med någon gucka av bra sort,
och sedan sätter Platonmatta över/runt om sprickan så borde det väl hjälpa?
 
Hehe. Ja det var skönt när borret tog i =)

Nä precis, men tror det finns någon mjukfog för betong, har jag för mig iaf. Nåja, nu fortsätter jag inne och ser till att få åsikter från firmor där ute. Kan absolut tänka mig att laga riktigt och lägga ny matta på bara min del om det kan göras på ett vettigt sätt till ett vettigt pris. Enligt mig är en dränering från 99 inte att betrakta som ny somliga grannar gör.
 
Du det är inte en sådan där EW grund.
Om det är en EW grund så ska du nog inte bara ta bort reglarna eftersom de är bärande..
Fredrik
 
Ja fast nu var de ju som sagt bara 20x20cm. De kan väl inte varit så kassa att de använder så små reglar till något bärande på 60-talet?
 
Jag tittade nog lite slarvigt.Ser ut som typ läkt och då är det nog garanterat inget bärande
 
Tack öndå för varningen! Uppskattas =)
 
Greggen skrev:
Nä precis, men tror det finns någon mjukfog för betong, har jag för mig iaf.
varför inte kalasfalt? väl beprovat på miljoner husgrunder i måååånga år :). Pensla på några gånger så det blir en tjock asfalthinna som täcker sprickan och ytan runt om.
Lycka till med putsningen av väggar!
gaia
 
Ja, hört om detta med. Får se var de säger i veckan. Vill de ha för mycket deg så blir det spaden =)

Rev ner en innervägg som gränsar mot grannen också. Reglat med trä och isolerat med vanlig ull. Tanken är att bygga upp en ny med plåtreglar istället, men vinner jag verkligen något på att isolera den som det var gjort tidigare? Känns ju tveksamt i värmesynpunkt, men funderar på den akustiska biten också. Har tänkt att ha "bion" där nere och om ett lager med cellplast förminskar ekot så är det givet att det åker upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.