Tänkte köpa FMM:s väggbrickor men får inte riktigt ihop vilka delar jag eg behöver :confused:

Förutom själva väggbricka så ska jag ha en ventil i vinkel. Går den på direkt? Eller krävs det ngt i mellan?

Ska användas till tvättställsblandare, wc, och till blandaren i tvättstugan.
 
Krilleman
Har kikat där men är inte det där för kopparrör? Jag har RIR.
 
Krilleman
En fråga i samma trakter...

Med en normal pexdragning upp från golv och sen väggbockfixtur känns det ju tvivelaktigt att använda en väggbricka stående då de ofta då har en skruv över och en under tex http://www.sigro.se/sv/fmm/fmm-ventilfaeste-pex-r15.php?group=prod_prod_grp-s1/728 undre skriven hamnar rimligtvis farligt nära alt i väggbockfixtur och rör.

Såg att vatettte runda var typgodkända med uponors combipex och ser bra hur men hur i helskotta har de lyckas få de att ligga på 500 pix styck!?! Guld?

http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=bc167e841307fd8321b1401e3dafbe10

Om man nu är allergisk på att köra en väggbricka för ett rör stående, är orolig för att sätta undre skruven i röret, inte vill pröjsa 500 pix styck och det ska vara typgodkänt för combipex finns något alternativ?
 
Som jag uppfattar det så medföljer klämringen och stödhylsan. Så då kanske det inte är mer prylar.:)
 
Det borde bli billigare och smidigare med en ren vinkel som jag sätter en ballofix på men blandarna verkar ha soft pex anslutning vilket då skulle innebära att jag ska ha 3/8" utv gänga. Hur löser jag det smidigast?:x
 
Krilleman
myrstack skrev:
En fråga i samma trakter...

Med en normal pexdragning upp från golv och sen väggbockfixtur känns det ju tvivelaktigt att använda en väggbricka stående då de ofta då har en skruv över och en under tex [länk] undre skriven hamnar rimligtvis farligt nära alt i väggbockfixtur och rör.

Såg att vatettte runda var typgodkända med uponors combipex och ser bra hur men hur i helskotta har de lyckas få de att ligga på 500 pix styck!?! Guld?

[länk]

Om man nu är allergisk på att köra en väggbricka för ett rör stående, är orolig för att sätta undre skruven i röret, inte vill pröjsa 500 pix styck och det ska vara typgodkänt för combipex finns något alternativ?
162:- ;)


Man måste ju självklart observera djupet på skruven. Men själva bockfixturen bygger lite i böjen plus (oftast) dubbla skivor - OSB + gips - Sen kakel på det...
 
Krilleman
Mattiaz skrev:
Som jag uppfattar det så medföljer klämringen och stödhylsan. Så då kanske det inte är mer prylar.:)
Jo dessa ska medfölja. Men det var bara ett förtydligande att egen stödhylsa + klämring inte är godkänt.
 
365:- va? :confused:

Plastvarianten verkar vara 200 pix dyrare än för koppar

http://www.vvsochbad.se/Massuppraet...berg-Vaeggbricka-fast-1-roer-Dy15-469046.html

Ändå så mycket billigare så jag slipper leta alternativ

I mitt fall är fixturen inmurad så det bygger motsvarande en gipsskiva tjockt. I och med att jag måste köra plugg så behöver jag nog ha 30mm skruv i väggen och när jag måttade lite på en lös fixtur kändes det som för små marginaler. Med plywood bakom en våtrumsskiva hade jag inte tvekat

krilleman_215 skrev:
162:- ;)


Man måste ju självklart observera djupet på skruven. Men själva bockfixturen bygger lite i böjen plus (oftast) dubbla skivor - OSB + gips - Sen kakel på det...
 
Redigerat:
Krilleman
myrstack skrev:
365:- va? :confused:

Plastvarianten verkar vara 200 pix dyrare än för koppar

[länk]

Ändå så mycket billigare så jag slipper leta alternativ

I mitt fall är fixturen inmurad så det bygger motsvarande en gipsskiva tjockt. I och med att jag måste köra plugg så behöver jag nog ha 30mm skruv i väggen och när jag måttade lite på en lös fixtur kändes det som för små marginaler. Med plywood bakom en våtrumsskiva hade jag inte tvekat
Jag följde bara din tidigare länk, den hänvisar till koppar-varianten!

Ja den var dyrare. På jobbet betalat vi 228+moms.
 
Tja, de jag köper genom måste ju tjäna lite med men upp mot 450 - 500 hade varit att ta i. Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.