Hej,
vi är i ett eventuellt kedjehusköp där kallvinden blev inredd på 70-talet till 2 rum med kattvind på sidorna. Det man INTE gjorde då var att lägga in plast som fuktspärr. Detta har resulterat i fukt och en del mögel på kattvinden. Hur hårt angripen vet jag inte än men kommer att göra en noggrann besiktning.
Det kan så klart även vara andra saker som bidragit till fukten.

De två takfönstren som satts in är missfärgade och har imma/fukt mellan glasen. Huset är från 1940 och har numera fjärrvärme samt har en öppning direkt ner till resten av huset. Vi vill så klart ha vinden inredd så att man kan använda rummen men åtgärder behövs göras. Taket är även gammalt men fungerar ok.

- Är det idiotiskt att satsa på ett hus som har detta problemet.Kan man någonsin bli av med mögel helt?
- Vilka åtgärder görs för att bygga om vinden med en bättre ventilation så att detta problem inte uppstår igen?
- Kan man lägga in plasten utan att riva upp allt?
- Borde man riva ut allt och börja om från början?
- Kan man någonsin få till en fungerandes inredd vind som ursprungligen varit en kallvind? Det verkar vara ett vanligt problem med fukt?

Är hemskt tacksam för synpunkter!
 
Om du står i läge att köpa huset så utgå från värsta senariot dvs du måste lägga nytt tak, riva ner och börja om från början med vindinredningen och byta ut/ev ommontera takfönstren + se till att ventilationen och isoleringen blir riktig.
Allt detta har en prislapp.
Om du kan komma ner i pris på huset så att ovanstående renoveringskostnad + inköpskostnad blir i paritet med vad andra friska hus i området går för så har du gjort en OK affär.

På den positiva sidan är då att om det inte är så dåligt som befarat = renoveringskostnaderna blir lägre så har du gjort en bra affär.
På den negativa sidan är att det alltid är svårt att beräkna renoveringskostnader, överraskningar kommer under tiden man rotar. Kostnaden kan sticka iväg mer än du tänkt dig. Då har du gjort en mindre bra affär.

Som jag ser det måste du på något sätt beräkna potentiella renoveringskostnader först, ställa detta i relation till fastighetens pris.

Allt går att renovera, det är bara frågan om hur lång tid det tar och om prislappen är skälig.;)
 
  • Gilla
Hustina
  • Laddar…
Sålde själv ett hus med lite mögel för några år sen, trots att vinden var inredd enligt alla dåtida normer, med plast, luftspalter, ventilation mm. Och fick då berättat av vår mäklare.

Finns ett område där vi bor med kjedjehus från 1961, såldes med oinredda vindar, och blev inredda av folk själva.
Alla hus har mögliga vindar, det är välkänt, jag har varit mäklare här i 20 år.
Jag säljer ett hus, det blir alltid lite extra diskutioner pga möglet, men husen ligger attraktivt och säljer ändå. Köparna målar alltid upp en plan om hur dom i framtiden ska renovera vinden för att få bort möglet.
Några år senare ringer dom och vill sälja sitt hus igen, ofta har man renoverat hela huset ut och invändigt, till och med bytt pannor och papp, men nått åt vinden har man inte gjort. Och så där fortsätter det, vissa hus har jag sålt flera gånger, fortfarande utan att vinden åtgärdats.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Sålde själv ett hus med lite mögel för några år sen, trots att vinden var inredd enligt alla dåtida normer, med plast, luftspalter, ventilation mm. Och fick då berättat av vår mäklare.

Finns ett område där vi bor med kjedjehus från 1961, såldes med oinredda vindar, och blev inredda av folk själva.
Alla hus har mögliga vindar, det är välkänt, jag har varit mäklare här i 20 år.
Jag säljer ett hus, det blir alltid lite extra diskutioner pga möglet, men husen ligger attraktivt och säljer ändå. Köparna målar alltid upp en plan om hur dom i framtiden ska renovera vinden för att få bort möglet.
Några år senare ringer dom och vill sälja sitt hus igen, ofta har man renoverat hela huset ut och invändigt, till och med bytt pannor och papp, men nått åt vinden har man inte gjort. Och så där fortsätter det, vissa hus har jag sålt flera gånger, fortfarande utan att vinden åtgärdats.
Men det betyder inte att man som köpare skall betala för byggfel såsom att det är ett friskt hus.
Man måste som köpare ta höjd för renoveringskostnaden, oavsett om man åtgärdar felet eller ej.
Om man inte åtgärdar felet så får man vara beredd på att nästa ägare kommer att pruta på felet.
För eller senare så måste det väl åtgärdas förmodar jag? :wow:
 
Är det kopplade tvåglasfönster så kan det vara att tätlisterna behöver bytas. Ev att täta/dreva runt fönstren. Det är billigt.

Är det isolerglas så behöver fönstren bytas. Det är väsentligt dyrare.

Vad gäller möglet så är det ju frågan om hur stort problemet är. Om det är ett konstant problem sedan 70-talet så borde kattvindarna vara svarta av mögel idag. Är de inte det så är det förmodligen ett mindre problem. Dock ett problem. Det indikerar lite för mycket fukt. Förvaring av prylar är kanske heller inte så roligt, och textilier är förmodligen uteslutet helt.

Vad är det för material i innertak/mellanbjälklag samt kattvindsväggar (mot sovrum), och hur mycket isolering?
Hur ser ventilationen ut, dels i kattvindarna, och dels inne?
 
roland53 skrev:
Men det betyder inte att man som köpare skall betala för byggfel såsom att det är ett friskt hus.
Man måste som köpare ta höjd för renoveringskostnaden, oavsett om man åtgärdar felet eller ej.
Om man inte åtgärdar felet så får man vara beredd på att nästa ägare kommer att pruta på felet.
För eller senare så måste det väl åtgärdas förmodar jag? :wow:
Jo det stämmer, men jag ville belysa lite att om huset ligger i ett område där det finns efterfrågan,TS var väl från Malmö, där jag gissar att det är liknande efterfrågan som här i Stockholm, så kan man inte räkna med att pruta ner motsvarande vad det kostar att reparera. Husen jag skrev om diffar bara 1-200.000 i pris oavsett om det är original eller totalrenoverat, man får helt enkelt betala så mycket för att bo i det området.

Jag blev väldigt orolig för mitt eget hus när vi hittade möglet vid besiktning, mäklaren tyckte vi skulle sätta ut det för 1,8 milj, det var vad vi räknat med själva utan mögel, vi fick 2,3 milj !!

Huset jag bor i nu skulle en Norrlänning högst ge 500.000:- för, jag fick betala 3.350.000:- ink lite mögel på vinden.
 
Jag är inte säker på vilket material de har byggt med. Ska ta dit en egen besiktningsman som får gå igenom. Jag tror inte det är helt svart av mögel i heller. Det luktar inte mögel men man känner fukten i luften. Det känns "rått".

Vi vill ta höjd för renoveringarna när vi lägger bud. Ägarna idag har nämligen i princip inte gjort någonting i detta huset. Så väldigt mycket är gammalt. Man ser att vissa grannar har fixat upp sina hus och det är verkligen skillnad när man går förbi de olika husen. T.ex så är även alla fönster fallfärdiga och toaletter är gamla. Men man kan se vilken pärla som döljer sig under allt det slitna :)
 
Beroende på möglepåväxt kan en mögelsanering behövas, men att bara hålla möglet i shack kostar inte så mycket, räkna med 6-9 tusen. Finns bra lösningar på marknaden som ventilerar ut mögellukt samtidigt som möglet motverkas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.