Hej
Jag håller på och målar om en vägg där det sitter en strömbrytare till takbelysningen. Strömbrytaren är gulnad och skall bytas ut av elektriker, men kan jag lossa på skruvarna och ta bort "kanten" redan nu? Jag behöver ju måla lite innanför kanten för att det ska bli bra när den nya kommer på.
 
Ja det kan du.
Men slå av strömmen först.
Och sedan när den loss-skruvade strömbrytaren är lös, och "hänger" i eltrådarna,
så lindar du in den i en plastpåse som du tejpar igen.
Sedan kan du slå på strömmen igen.

Så kan du försiktigt måla fram till kanten på dosan.

Till de riktiga elektrikerna: Är detta ett för vanskligt råd att ge till en "amatör"?

Förresten, välkommen till bygga Hus-forumet Nancy!
 
Tack för svaret, skulle vara skönt om en "riktig elektriker" svarar också... har stor respekt för el. Men är det inte så att om jag lossar skruvarna, så får jag bort själva kanten, men att knapparna sitter kvar? Då blir det väl svårt med plastpåse? Tack för välkomnandet förresten :) Jag lär bli flitig här kan jag tro... då jag köpt ett radhus som är helt -78 original och just nu försöker dölja all mörknad furu :) Lite att bita i för en ensam "tant" :)
 
Är det en gammal strömbrytare där skruvarna syns? I så fall är det bara att skruva.

Är ej elektriker men har hyffsad koll skulle jag vilja påstå
 
En bild vore bra förresten.
Ser en gammal vippströmbrytare framför mig.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
OK, jag missförstod nog åldern på brytaren med ett eller annat decennium :p
På "gamla" väggkontakter sitter plastkåpan oftast skruvad utanpå själva strömbrytaren, ja.
Medan på nyare väggkontakter sitter "täcklocket" fast med plastflärpar i strömbrytaren, utan skruv.

Så om du skruvar loss täcklocket kan du komma åt att målla innanför dess kanter, ja.
Men var försiktig! Du är väldigt nära 230 volt nu. Och penseln innehåller väl vattenbaserad färg.
Det säkraste är ju att bryta strömmen när du skall skruva loss och måla där.
Gör det i dagsljus så klarar du dig fem minuter utan el.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Här kommer en bild. .. hoppas jag ;)
20150104_144043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem.
Lossa skruvarna och måla på.
Att bryta strömmen innan skadar ju inte.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Inga problem.
Lossa skruvarna och måla på.
Att bryta strömmen innan skadar ju inte.
Det stora problemet brukar dyka upp några timmar/dagar efter man målat då man går in i det mörka rummet och reflexmässigt trevar efter strömbrytaren... :(
 
  • Gilla
BARRET_
  • Laddar…
Påminn mig inte...
😄
 
Lossade skruvarna, tog bort kanten och målade med strömmen på, man ska ju ha lite spänning i tillvaron också ;) Skruvade sedan tillbaka den när färgen var torr, men har inte dragit åt skruvarna ... bör i alla fall skydda från ofrivilliga stötar efter nattliga trevanden ;)
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.