Vi ska göra ett taklyft och helst även en tillbyggnad till vårt enplanshus med källare från 1950 och har lite funderingar.

1. Jag har själv gjort planritningar och exteriör vi är nöjda med så jag känner inte ett behov av en arkitekt för den biten. Men jag behöver någon som kan se över dem och ta hänsyn till saker som plats för rördragning, avlopp, ventilation och hållfasthet etc. samt kontrollmätning så att ritningarna blir korrekta vid bygglovet. Vem gör det?

2. Vi tänker oss att använda en entreprenör som kör med prefab för taklyftet som tex Åtvidaberg. Men vi vill ju även ha en utbyggnad samt byta panel och fönster på hela huset så det blir enhetligt. Kan man använda samma entreprenör eller bör man titta på någon annan för utbyggnaden?

3. Bör man se det som två separata projekt?

4. Vi har en ful öppen spis som aldrig används då det blir för varmt med bergvärmen och vi har tagit bort oljepannan. Vi ser därför ingen mening med att förlänga skorstenen och skulle gärna bli av med den då den tar mycket av utrymmet i köket. Är den på något sätt bärande? I källaren kan den stå kvar utan att störa, är det en bra idé eller bör man ta bort hela om den ska bort?

5. Vårt område har väldigt snåla regler för bygghöjd och vårt hus har garage i källaren så en liten del av tomten är lägre just där. Vem vänder man sig till för att avgöra vilken bygghöjd huset har nu så vi kan utnyttja så mycket av höjden som möjligt?
 
1. En konstruktör

2. Tänker att ni kan dela upp entrepenaden ute och inne men tycker inte ni bör blanda mer än så.

3. Nej, eftersom det blir ett hus så tycker jag att man ska se det som ett projekt. Båda måste ju samspela med varandra.

4. Den kan vara bärande. Tycker man kan lämna biten i källaren om man inte behöver utrymmet.

5. Fråga byggnadskontoret så förklarar dom hur ni mäter ut det själva.
 
Har åxå börjat gått i banorna bygga på en våning ist för att bygga ut, har kontaktat åtvidabergshus å dom va riktigt bra att prata med, dom berättade var man sätter avlastningsbalk mm, å dom kontrollerar konstruktionen så den är tillräcklig, annars lägger dom till mer förstärkningar. Å du får ju konstruktionsritningar av dom för bygglovet.
Ta in offerter från flera olika företag, som kan köra hela bygget. Behöver inte va nått särskilt taklyft företag för den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.