Jag börjar nog fatta! (y) Ska helt enkelt ta hand om allt direkt inte lägga på hög och sen börja på ett risstaket - finns det något svenskt namn på ett sådant! Här på Gotland får det väl bli risvast som arbetsnamn. Sluteldat för min del förutom en liten brasa till korven! Vill man följa mina projekt under året tex risvastens (nu har jag ju eldat allt ris så det får väl bli framåt hösten) bildande kan man gå in på min blogg http://snickartankar.blogspot.se
 
Grova grenar=kapas till tändved och läggs på hög i vedboden till någon vinter frampå.

Tunnare grenar som fått torka ett tag=körs i kompostkvarnen och läggs på komposten

Det mesta=trädgårdsavfallstunna som töms varannan vecka. Helt klart värt de 600/säsong eller vad det är det kostar för att kommunen kommer och hämtar det. Under en säsong fyller vi i regel tunnan på två veckor vid vanlig trädgårdsskötsel. Undantagen är när vi beskär fruktträden då det får bli en vända med släp till sortergården.
 
Grenar som hunnit torka blir hårda tycker jag och är svårare att köra i kompostkvarnen, därför kör vi dem direkt. Då slipper man också rishögar som blir liggande.

Att låta köra bort trädgårdsavfallet tycker jag är att slänga bort "gratis" jordförbättring. Visst är det lite jobb att sålla ur komposten men det blir en väldig massa kompostjord som man kan dressa gräsmattan med eller använda för att få lite bättre ordning på den gamla lerjorden i trädgårdslandet.
 
Nerre skrev:
Grenar som hunnit torka blir hårda tycker jag och är svårare att köra i kompostkvarnen, därför kör vi dem direkt. Då slipper man också rishögar som blir liggande.
Jag har testat olika varianter och lagom torkat är bäst, åtminstone i vår kvarn. Detta så länge som det är löv på grenarna då detta annars tenderar att sätta igen kvarnen relativt snabbt i form av en kletig grön massa. Lagom torkat så rasslar det igenom, men sliter å andra sidan mer på kniven antar jag.
 
Har ni kvarn med valsar? Vi har kvarn med roterande knivar (typ elhyvel) och där funkar färska kvistar bäst tycker jag, förutsatt att knivarna inte blivit för slöa (men då slipar jag dem bara).

Med torra kvistar tycker jag det "slår" jättehårt.

Löv tycker jag bara är problem om det är väldigt mycket och man inte kan varva med kvistar.
 
Nej det är med kniv. En Bosch nånting nånting 2000.
Det kan mycket väl vara som du säger att knivarna är slöa. Vi har en nyslipad kniv redo när säsongen drar igång igen, så då ska jag testa med färska grenar och se hur det går!
 
Eftersom du gillar slöjd och ogillar slöseri med virke så får du gärna komma och hämta alla gamla äppleträdstammar som jag har liggandes. :) Dom åker i majbrasan vilket år som helst nu.
 
Det verkar som om man skulle kunna starta ett företag kring rishantering. Nu har jag ju redan problem med mängden trots idoga försök till användning. Äppelvirke är dock svårt att motstå!?;)
 
Får jag fresta med lite poppel oxo?! :wow:

Screen Shot 2015-01-09 at 07.03.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viilken risguldgruva! Vi kanske kan byta - har en del askar som fallit i vinter! De har ju asksjuka så det blir ju inte så mycket ris förståss!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.