Hörn 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag på hur detta hörnet ska snyggas till?
 
- Skilj på starkström och svagström.
- En dörr på centralen och en täckande skiva för inkommande el.
- På vänstra väggen, något grunt skåp som får innehålla alla modem, accesspunkter osv.
- Fäst upp alla lösa kablar och/eller använd kabelkanaler.
- Ta bort omotiverade krokar. Spackla skruvhål osv.
- Pimpa resten med färg och en roligare armatur, t ex LED nånting.
- Fixa en display/surfplatta som visar diverse status och mätvärden från huset. Då rättfärdigar du teknikhörnet som sådant.

Jag blir inte klok på hur det ser ut relativt övriga huset. Har du centralen under trappan? Och en källartrappa sedan?
 
Centralen i källartrappan och trappan till övervåningen rakt ovanför ja. En ganska vanlig planlösning under första halvan av 1900-talet. Dörr till källartrappan som alltid hålls stängd. (När man inte går genom den förstås.)

Jag får ju inte bygga för plastkanalerna eller de utanpåliggande elledningarna. Så många omotiverade krokar finns inte, de flesta brukar användas men givetvis ska ytorna fräschas upp och en del ska nog flyttas eller kanske tas bort. Renovering pågår det är därför frågan är aktuell. "Sära på svagström och starkström"?? De är ju inte direkt ihopkopplade... Fler bilder:
Trapp 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trapp 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar på om nätverksprylarna ska stoppas in i ett skåp (hörnskåp?) där jag kanske bygger in en liten patchpanel. Men det är ju bättre plats för ett skåp (djupmässigt) bredvid elcentralen än till vänster där de blir mer i vägen om det sticker ut. Skulle som sagt gärna även dölja de utanpåliggande elrören men man får ju inte bygga för de ledningar som inte ligger i rör och alla sitter ju på samma vägg.
 
Ett alternativ är att du gör en "tavla", dvs att du tar en bit linträskiva och monterar alltihopa på tillsammans med lagom många eluttag. Då kan man få det rätt snyggt och ändå lätt att göra om vid behov.
Alternativ två är ett lämpligt skåp. Själv gillar jag köksöverskåp för den här typen av behov men det kan kanske vara svårt utrymmesmässigt i det här fallet
 
Eld skrev:
"Sära på svagström och starkström"?? De är ju inte direkt ihopkopplade...
Man bör alltså hålla isär starkströmskablarna från nätverkskablar och svagström till nätverksprylarna.
Städa upp och hålla isär.

Köp något typ av väggskåp eller ett en monteringsplatta och sätt modem och router på den.
Skall ju kunna felsökas någon gång, och då är det smidigt om man kan följa kablarna utan att få huvudvärk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.