Hej,
Undrar om någon kan hjälpa mig med svaret på en fråga gällande FTX Tilluft.

Jag undrar om: Själva tillufts ventilen är bättre att placera närmast golvet eller taket?
med tanke att varmare luft stiger.
 
tommib
Tilluften ska i normalfallet inte ha någon större temperaturdifferens mot resten av luften i huset. I vår installation sitter donen i taket eller uppe på väggarna beroende på vad som var mest praktiskt vid rördragningen.
 
På vintern vore det bra med don vid golven och på sommaren don vid taken.
Svårlöst. :)
Vi har två våningar och donen sitter i taket i undervåningen och i golven på övervåningen.
På undervåningen är det nu under vintertid en skillnad på runt fem grader mellan huvudet och fötterna.
Jag förstår att många installerar vattenburen värme.
 
Vi har precis fått ventilationssystemet på vårt kontor på jobbet utbytt. Jag pratade med några av planerarna och dom sa att det alltid är bäst att blåsa in tilluften uppe vid taket (normal takhöjd). Om man blåser in luften nere vid golvet så stoppar möbler mm mycket av luftströmmen, då finns det risk att inte all luft byts ut.
 
Redigerat:
Stort Tack till alla, speciellt FG!!!
 
Anledningen till att sätta tilluften i taket är att man vill få cirkulation på luften i rummet. Den svalare tilluften "faller" ner mot golvet och man undviker risken att få en "bubbla" med varmluft upp mot taket i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.