Hej!

Funderar på att använda mig av en UPE stålbalk för avväxling av en öppning i 1+2/3-plans bostadshus.

Öppningen är 3.0 m och vi har räknat fram att det blir en kontinuerlig last på 16.7 kN/m (tot 50 kN) samt en punktlast i mitten på 7 kN.

Är det möjligt att få råd om val av stålbalk samt info om hur denna beräkning går till? Jag antar att nedböjningen blir dimensionerande och jag vill ha den minimerad.
Tacksam för svar!
Thomas
 
Hej och välkommen till Byggahus

Jag tror att det är vanligare att man använder HEA/HEB balk när man ska ersätta bärande väggar om man inte kan använda limträ.
 
Håller med om att HEA/HEB balk e vanligare men i detta fall vill jag växla av utan att ha balken under bjälkarna, tanken är att fälla in bjälkarna i UPE-balken för att slippa en synlig balk. På andra sidan balken börjar ett ryggåstak och därför passar UPE bättre än HEA/HEB!
 
Du behöver en UPE 180.
Det du måste tänka på är få krafterna att verka ner i masscentrum. På en HEA eller IPE så är det enkelt för där är masscentrum i mitten. Om krafterna inte verkar i masscentrum så har du en snedbelastning och balken kan vrida sig.
Cy i bifogad bild visar avståndet till masscentrum. På en UPE 180 så det avståndet 24,7mm.

Visa bilaga Ny bitmappsbild.bmp
 
  • Gilla
Vempan
  • Laddar…
Nu är jag inte konstruktör, men jag förstår inte riktigt varför det skulle gå bättre att fälla in bjälkarna i en UPE balk, än i en HEA?
 
Tack mdab! Vilken nedböjning skulle en UPE 180 få?
Eftersom bjälkarna är 195mm så tänkte jag ev överdimensionera balken till UPE 220 eftersom bjälkarna då får plats "inom" U-balken. Sedan tänkte jag skruva dem i bakkanten genom balkens liv vilket borde göra att balken inte kan vrida sig, håller du med?

hempularen: Bjälkarna blir inte lättare att fälla in men jag vill inte ha flänsarna "ut i" nya rumsdelen (som endast är enplans och därmed inte har mellanbjälklag) eftersom jag där ska ha ryggåstak och då skulle jag behöva "tjocka" på väggen ytterligare åt det hållet för att täcka flänsarna!
 
mdab skrev:
Om krafterna inte verkar i masscentrum så har du en snedbelastning och balken kan vrida sig.
[bifogad fil]
Jag vill påstå att kraften ska verka i skjuvcentrum (SC) för att inte ge upphov till vridning. Skjuvcentrum och masscentrum sammanfaller hos många tvärsnittstyper, men inte hos U-balkar.

Att skruva bjälkarna i livet ,som TS vill göra, förhindrar vridning.
 
  • Gilla
Vempan
  • Laddar…
peternicklas
Jag skulle nog valt ett kvadratiskt eller ett rektangulärt rör i stället. På en UPE-balk så är det SC som gäller för förvridning. Den ligger utanför balkens geometri och är därför svårare att arbeta med.
 
Fel av mig. Det är SC och inte MC som kraften ska verka genom. Ber om ursäkt för det.
Men om man skruvar i bakkant så minimerar man vridningen. Går man upp till upe 220 dessutom så behöver man inte oroa sig. Men visst, generellt så är det alltid att sträva efter att använda symmetriska tvärsnitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.