Hejsan!

Lång historia kort (skall försöka iaf). Fick in vatten i en radhuskällare/gillestuga när det regnade som tusan i somras. Källaren bestod av en plastmatta på betongen och uppreglade väggar med trä, isolering och gips. Allt var mao fel och självklart skulle detta bort (även redan innan detta hände).

Plastmattan är borta och skall ersättas med klinkers. Ytterväggen är nerriven och planen är att lämna denna öppen och putsad. Hela framsidan på radhuset är dränerad 2000 och källaren är normalt väldigt torr och fin (både i upplevelse och värde-mässigt) och det var aldrig några problem med konstruktionen som var även om den var fel.

Att jag fick in vatten beror förmodligen på en spricka som går mitt i väggen och denna skall såklart återgärdas först och främst från insidan men i framtiden även från utsidan. Jag räknar dock med att detta kan komma att hända igen och vill därför ha bort allt organsikt i källaren så jag bara kan moppa och gå vidare med livet nästa gång.

Så nu till problemet. Väggen är full med ett antal ingjutna träreglar som de använt för att spika resterande reglar i. Det känns sådär spännande att låta dessa sitta kvar och slänga på puts över dem. Så vad gör man? Plocka bort dem (ja de sitter ju där de sitter men bort går dem ju alltid att få) och gjuta igen?

IMG_0754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plocka bort är väl det enda rätta för att göra det helt rätt. Med endas puts och diffusionsöppen färg kanske risken är liten men varför chansa.
 
Ja, bort med dem o putsa igen. Det ser även ut att vara tryckt virke vilket är förbjudet att ha inomhus nu för tiden.
 
Du kan i alla fall glädja dig åt en rejäl platsgjuten grund/källarmur!
Den är visst avsevärt mycket tätare än en som är murad upp med leca eller betonghålsten.

När vi sålde vårt förra hus, med souterrängvåning med träpanelväggar och hela kittet som man inte skall ha, gick besiktningsmannen runt och mätte fuktighet och kliade sig i huvudet,
för det var för torrt!
Det stämde inte!

När vi sedan kom utomhus och han såg gjutformarnas mönster på muren, ungefär som på dina innerväggar, så utbrast han "Aha, det är platsgjutet!".

Brädorna får du väl lätt bort med ett gammalt slött stämjärn.
 
  • Gilla
Svingeln och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Enda tanken som stoppade mig från att direkt riva bort dem var om jag skulle "störa" väggen för mycket. Eftersom den redan har en spricka så blir jag lite nojig när det kommer till att vara våldsam mot väggen.

Förmodligen kommer jag sätt någon på att laga och putsa upp väggen men det bör väl ändå vara ok om jag plockar ut dem och väggen står utan dem i ett par dagar/veckor? Eller bör det fyllas så fort man plockar ut dem?
 
Skulle vara otroligt om dessa spikreglar sitter så djupt att du riskerar något med väggen. Om det otroligt nog skulle vara så att de går så djupt att det är en risk så gissar jag att du har återkommit till forumet för att fråga om hur man får bort dom för då kommer det vara ett helvete att få ut. 4-5 cm djupt skulle min gissning vara som mest. Återkom om det är djupare

Är du nojig kring hålfastheten när du fyller igen ska du kanske inte putsa igen dessa utan gjuta med expanderbetong. Kräver lite formbygge då konsistensen är mer som flytspackel än betong men du kommer få hög hållfasthet och bra återfyllning
 
Ja. Gissar på 4-5cm också då man kunde se spikar som var trubbiga/böjda när de var av den längre sorten.

Expanderbetong är något som jag redan funderat på för att använda till att fylla ut sprickan med. Vill få det så bra som det bara går från insidan även om det är "fusk" så länge det inte är lagat på utsidan.
 
Det är nog inte tryckimpregnerat.
Jag tycker snarare att det ser ut som vanlig furu/gran som är påpenslad med Cuprinol.

Och jag tror inte att trä"reglarna" går in mer än en eller två cm. De sticker ju ut två cm utanför muren.
Greggen, du kan väl t. ex. köra ett hålsåg i en så du kan se hur djupt de sitter?
Vi är nyfikna och vill veta :)
 
Det är inte de utanpåliggande som jag tror TS syftar på utan de ingjutna som du ser en under fönstret och en mitt på väggen...

Ta bort och är det bara ngn cm putsa igen bara jag skulle iaf inte bry mig om att gjuta med expander även om jag ofta överjobbar allt....

/Peter
 
Ja precis, jag har inte riktigt plockat bort alla utanpåliggande på korten. Dessa är såklart inga som helst problem.

Ska testa att borra på några ställen i kväll och kolla hur tjocka de är så får vi se. Tack för tipset!

Vad tror ni angående sprickan då? Bila ur lite och fylla med expanderbetong?
 
Att bila ur på insidan och fylla med expanderbetong ser iaf inte jag som en lösning, det som händer är att ev vatten utifrån stoppas på insidan och fuktar upp betongen det enda rätta är att täta utifrån, tyvärr!

Kan du inte gräva upp lite lokalt på utsidan och pensla på lite tjära i väntan på riktig åtgärd, problemet brukar inte vara fukt i marken utan ytvatten som ligger an fasad, dvs du borde inte behöva gräva långt för att stoppa inträngande vatten...

Är huset dessutom dränerat korrekt 2000 borde det inte komma vatten motfasad mer än i ytan vid tillfälliga stora regn....

/Peter
 
Det ser ut att vara 45x45 reglar. Alltså 4,5 cm in. Väggen är nog närmare 20 gissar jag eller 15, så det är inga problem. In med kobenet o klappa på med hammaren. Försök få bort allt organiskt. Putsa sedan igen med cementbruk. Helst också på utsidan.
Allt klart
 
Det låter ganska vettigt. Skulle du bara putsat över sprickan från insidan då?

Det som är problemet med dräneringen idagär vid tillfällen som i somras. Hela radhuslängan har 6 stuprör, 3 i fram och 3 i bak. Ett av dessa sitter vid min del av huset. De går ner i dagvattenledningen och vidare till en brunn med pump till kommunens nät. När det blir fullt så vräker det ut vatten från stupröret som ligger an mot väggen.

En lösning som jag tog upp med föreningen var att helt enkelt leda bort vattnet istället så man avlastar rören vid dessa skyfall. Detta påstår de dock inte hjälpa då vattnet ändå inte har någonstans att ta vägen om nätet är fullt. Jag ser det som att jag åtminstone får bort skiten från mig. Det är ändå en rätt stor mängd att få ner vatten från ett hus på 10 bostäder / 6 på samma ställe.
 
Du har helt rätt. Givetvis måste vattnet ledas bort om inte rören hinner svälja. Det låter som föreningens uppgift!
En naturregel du kan nämna för dem är att om du släpper vattnet lika långt ut som källaren är djup så kommer det inte tillbaka mot väggen. Vattnet går ner i marken i 45 grader
 
Ja precis. Grejen är den att husen är helt friköpta med stadgar från tidigt 80-tal. Så det hänvisas alltid till att alla äger sitt eget hus och att föreningen (eller ja, det är felaktigt av mig, samfälligheten) är maktlös vid dessa händelser. Men tänker sätta på ett rör i sommar och skita i vad resten säger om att de får blöta gräsmattor eller vad de skall klaga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.