Någon själ som vill komma med lite input, ang val av skiva å hur man ska konstruera skruvstäd på sidan
 
På din beskrivning låter det nästan som en workmate-tving. Alltså den typen av tving som finns på workmate från Black+Decker.

Med den drar man den bakre delen av bordet mot sig. När man ser en workmate ser det ut som en leksak, men den har ett antal smarta lösningar inbakade. Sen är världen full av kopior på den, patenten har gått ut sedan länge, och med undantag för Boschs (gröna) variant är de nästan undantagslöst billiga kopior.

Det finns mängder med filmer och bilder på funktionerna. Ungefär 4:05 in i filmen och framåt visar de tvingen.
https://www.youtube.com/watch?v=4TFvaVKAAJ8&spfreload=1

Framstycket är fast. Bakstycket rörs såhär: med vevarna roterar man två liggande gängstänger. Det får två muttrar att röra sig längs gängstängerna. Bakstycket är inte helt låst av muttrarna/fästena(fästena är stående, utan de kan rotera och det gör att bakstycket av bänken också kan hålla fast kilformade föremål etc.

Framstycket kan man, tror jag i alla fall, utforma som man vill, bara det orkar hålla emot bakstycket.

För en hyvelbänk är det väl trapetsgängade gängstänger som ligger närmast till hands?
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Jag ska kika på de klippet strax, den ända som som är svårt är hur man ska få fast en trapetsgängade, är den i trä så
Kan man ju limma den i änden där själva handtaget är, så när den snurrar så rör sig trägängerna.

Sen är jag lite svårt att avgöra vilken tjocklek som är bäst, ska man en gängad å 2st ledstänger så blir de inte mycket utrymme för att sätta fast en bil på
 
SBH skrev:
spana in
[länk]


snyggt, han gjorde nästan som jag har tänkt att göra fast med trä, det är ju bara köpa 2st gängstavar i modell grövre.

Sedan lima en stor kloss vid hantaget, å sedan en tex stor mutter under bordert som den kan skruvas igenom, å så kan man borra ett litet hål å sätta en sprint i så man inte skruvar ur den ur muttern,


det ända är ju hur man ska göra vid bordskantne för att få de snyggt, då gängstaven kommer att sticka ut där, så man bör ju nästan borra ett större hål, tex säger vi att gängstaven är 38mm så borrar man 40mm, köper en rundstav som är 40mm borrar ett 38mm hål i den, som man kan lima änden i då ser man bara en "rundstav" å där i går gängstaven.

eller vad tror ni?
 
joabnu skrev:
Stången är nersvarvad så att ratten går på. Har sedan en krysskil mellan ratt och stång som låser det hela så ratten inte snurrar på stången. I änden av stången är det borrat och gängat för en M6 skruv som håller en större bricka, vilket hindrar ratten från att glida av stången. På stången framför ratten har jag en bussning med en sprint genom som tar upp de axiella krafterna som uppstår när man spänner fast något.

Jag tycker det funkar kanon bra, Om man sätter snurr på rattarna så snurrar dom vidare lite grann. Inte lika länge som i Benchcrafted-videorna dock. Tycker benchcrafteds rattar ser tyngre ut vilket borde hjälpa till, Sedan pratar benchcraftedkillen om "High precision" skruvar. Vad nu det innebär.

var köpte du den ratten från?
 
Wiberger, som nämnts tidigare i tråden, har en hel del rattar, och trapetsgängstänger som passar till att utom möjligen plånboken...

Blir lite osäker på hur du menar att gängstången syns? Är det alltid, eller när man öppnar skruvstycket?
 
Mr Handyman skrev:
Wiberger, som nämnts tidigare i tråden, har en hel del rattar, och trapetsgängstänger som passar till att utom möjligen plånboken...

Blir lite osäker på hur du menar att gängstången syns? Är det alltid, eller när man öppnar skruvstycket?
jag har löst alla min problem:) utom 1..... skruvstycket kommer troligen att vara i valnöt eller ek vad är bäst?
 
joabnu skrev:
Använde 32mm (TR 32x6 [länk]). Drar alltså 6mm per varv.

Jag kopierade den här designen: [länk]

vilken storlek har du på maskinratten?

läste ditt inlägg igen, hmm ser ut som ja kommer få slita ett tag med att får rätt dim på gängstaven, så den passar i ratten.
 
berne88 skrev:
vilken storlek har du på maskinratten?

läste ditt inlägg igen, hmm ser ut som ja kommer få slita ett tag med att får rätt dim på gängstaven, så den passar i ratten.
Den lilla ratten på sidan är 125mm i diameter utvändigt och den stora på framsidan är 200mm i diameter utvändigt utvändigt.
 
berne88 skrev:
vilken storlek har du på maskinratten?

läste ditt inlägg igen, hmm ser ut som ja kommer få slita ett tag med att får rätt dim på gängstaven, så den passar i ratten.
Kan det vara enklare att endera borra upp ratten, den måste ju inte vara centrerad på hundradels mm?
Alternativt ta med stången till en mekanisk verkstad och be dem svarva ner den. Det tar dem inte många minuter.
 
har gått på en NIT tror ja:(


Så här har jag tänkt att göra,

köpa trapetsgängade, kapa dom till rätt längde, under bordet sätter jag 2st muttrar så den kan vandra i, på andra sidan kommer jag sätt 2st maskinrattar som man kan snurra på stången, så långt inte några problem,
men vrf gör att de lätt när man kan avancera:S:)


Så min tanke va att sätta en kjeda i mellan dessa två, så man kan lätt kan skruva fast en bit med en hand.
å det tänkte jag först göra på följande sätt

köpa 2st kugghjul svetsa fast dom på stången, en kedja i mellan så klart.... MEN om jag göra så, då kommer ju kugghjulet att flytta sig för varje bit man snurrar, å till slut fastna. om jag inte är helt borttappad.


så min andra tanke va, att man köper ytligare ett par muttar och svetsar fast kugghjulen på dom istället, då kan stången röra på sig, och det snurrar som de ska. Men då måste jag på något sätt kunna låsa mutter så den ligger fast på ett och samma läge, men matar gängstaven.


ideer?
 
juste glömde säga att 24mm plywwod är beställt, och alla reglar osv ska fixas på måndag. även köpt planhyvlad ek 21X95 som ska sättas runt om, som en stillig ram
 
TräNa skrev:
Efter joabnus hjälpsamma svar med maskinratten hittade jag detta alternativ istället. Skulla kanske kunna vara av intresse för dig?

[länk]

N
Tack för tipset, men den har samma problem, det gåt inte att snurra på dom samtidigt, via en kedja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.