Alla bilder visar ju fuktskador nere vid golvet. Husen på den tiden hade grundsulan direkt på leran/grundmaterialet så dräneringen och allt som sätts på utsidan av väggarna kommer inte att hindra kapillärt uppsuget vatten i väggen utan samma problem finns troligen alltid kvar.
Man får knacka ner putsen och putsa om väggen samt måla med silikatfärg. Sen kan en reparation av putsen naturligtvls behövas någon gång i framtiden men det ingår i ägandet av gamla hus.
 
BiFuel skrev:
Men alltså...vad är det som möglar? Organiskt material i färg? För putsen i sig ska väl inte mögla? Såg att de spacklat - vanligt väggspackel kan ibland vara cellulosabaserat och grund för mögel.
Ja du det är en bra fråga. Det var besiktningsmannen från Anticimex som sa att det var microbiell påväxt dvs. mögel.

Oldboy skrev:
Om man använder källaren som källare, och är medveten om att det behövs lite värme och ventilation, så räcker det att leda bort stuprörsvattnet från grunden.
F ö så har mögel inga rötter. Det växer bara på ytan.
Källaren kommer troligtvis inte att inredas just nu annat än verkstadsbänk och infrabastu.
Beträffande mögel och rötter så var det något jag läste. När jag knackade ner putsen så var det samma påväxt innanför så jag tänkte att det borde ju stämma.

oceanis skrev:
Man får knacka ner putsen och putsa om väggen samt måla med silikatfärg. Sen kan en reparation av putsen naturligtvls behövas någon gång i framtiden men det ingår i ägandet av gamla hus.
Det 'lustiga' i det hela är att källaren var fläckfri de första 65 åren så jag tänkte att om jag återställer och förbättrar grundförutsättningarna så bör problemet inte återkomma alls alternativt när jag har kastat in handduken. :)
 
O
Du får börja att gå tillbaka till 1930 då huset byggdes och se vad som fanns i källaren då... Därefter kan du hoppa vidare 10år ... osv.... ;)

Vilka är de stora förändringar som har skett i källaren?
Elvärme är en viktig förändring, hade du dusch där nere? När byggdes den?
Vad har mer förändrats?
 
Distordera skrev:
Det 'lustiga' i det hela är att källaren var fläckfri de första 65 åren så jag tänkte att om jag återställer och förbättrar grundförutsättningarna så bör problemet inte återkomma alls alternativt när jag har kastat in handduken. :)
Jag har ett par hus från 20-talet som hade ungefär likadana skador men där jag i ena huset har knackat ner all puts för att det blev målat med fel färg i mitten av 80-talet. Innan dess stod huset också i 60 år utan nämnvärda skador och efter att jag knackat ner och putsat om är det lika fint än idag.
Jag har inte heller gjort omdränering på det huset men jag har kollat att den gamla dräneringen fungerade så det får bli en annan gång för fukten kommer kapillärt underifrån och det kan jag inte göra något åt mer än att riva hela huset.

Om du tittar på bild 3 uppifrån så ser det ut att komma in en vattenledning där och man kan också se att det har legat vatten i hörnan. Det är med all sannolikhet kondensvatten från inkommande vattenledning som sen samlas i hörnet och som givit det problemet. Isolera ledningen och torka upp ev vatten i tid.

4.e bilden uppifrån kan man tydligt se att det är fuktigare 4-5 cm från golvet och upp på väggen, det är typiskt kapillärt uppsuget vatten och där kommer alltid att vara lite problem.

Så det är så det är på gamla hus och om det varit jag skulle jag åtminstone knackat ner det värsta, putsat om och enbart målat med silikatfärg. Om du vill vara säker och ha en fin källare så putsa om allt det tar inte så lång tid som man tror :)
 
Det ser exakt så ut hos mig också. Tror att det har med färgen att göra. I min okunskap målade jag med nån billig väggfärg i mitten av 80-talet, den möglar också nere vid golv och i hörn, antagligen för att inneluften ör mer fuktig där, det är en kombinerad tvättstuga/pannrum (värmepump numera). På senare år har vi kört luftavfuktare och det har då inte blivit mer mögel. När man öppnade färghinken några år senare för att komplettera nåt färgsläpp hade det möglat i hinken också. Jag knackar just nu bort puts längst ner, tar bort färgen uppåt med en tapetångare till en meters höjd ungefär. Sedan omputsning och målning med nån diffusionsöppen färg. Eftersom jag kommer att ha gammal färg kvar på halva väggen blir det nåt annat än silikatfärg.
 
Ledsen att säga det men i stort sett all annan färg är baserade på organiskt material så då har du samma problem igen.
Det är ju detta som ger förutsättningen för att det skall mögla. En enbart diffusionsöppen organisk färg kanske kan bidra till att det inte uppstår putssläpp men aldrig förhindra möglet.

Då hade jag hellre haft en tvåfärgad vägg med silikat nederst och liknade kulör men av annan typ på de övre delarna. Om du väljer vitt finns det ju matta putsfärger som nästan ser ut som silikatfärg.
 
Odjuret skrev:
Vilka är de stora förändringar som har skett i källaren?
Elvärme är en viktig förändring, hade du dusch där nere? När byggdes den?
Vad har mer förändrats?
Ingen elvärme. Men däremot har man slutat elda i pannan så det är kallare där nere och jag antar att självdraget i princip slutat fungera pga detta. Den lilla radiatorn som finns i källaren gör varken från eller till.

Tvättstuga har det alltid varit i källaren. En dusch som sällan används har tillkommit men å andra sidan tvättar man inte längre i öppna vattenfyllda bad som sprider mer fukt i luften än en tvättmaskin (antar jag).

Om det går upp vatten från marken under sulan så borde fukten även synas på golven men det gör det ju inte.

Grymt fina tips för övrigt, tack!
 
Distordera skrev:
Om det går upp vatten från marken under sulan så borde fukten även synas på golven men det gör det ju inte.
Det tror jag är ett felaktigt antagande.

Grundsulan gjöts med betong som var ganska cementrik och sedan har vägarna gjutits efteråt på samma sätt (på 30 talet började man även bygga i betongblock).
Grundsulan ligger djupare ner än golvet som normalt på den tiden bara var en tunn kaka som gjöts på grus i bästa fall annars på samma massor som fanns i botten.

Golvet gjöts med ett cementrikt bruk (dåtidens betong) och man hade i ganska mycket cement (dyrt på den tiden och kan inte jämföras med dagens betong) för att få det tätt och vad man trodde hållbart utan armering.

Sen putsades väggarna med ett kalkbruk som mycket lätt tar åt sig vatten och håller fukten. Därför kan mycket väl grundsulan stå på en nivå som är mycket blötare än själva golvet som säkert är minst 20-40 cm högre upp än understa nivån på gundsulan.

Även om grundsula och väggar är gjutna så drar det fukt som sen mycket lätt tas upp i själva kalkputsen men som för den delen inte direkt upplevs som fukt i tex golvet eftersom det inte syns på samma sätt.
 
oceanis skrev:
Det tror jag är ett felaktigt antagande.
... (text) ...
Ok, mycket intressant inlägg.

Man det där med att kolla upp dräneringens skick. Hur gör man det egentligen?

Undrar också om du har någon bra ide hur jag isolerar inkommande vattenledning. Jag lär väl nästan gräva upp på utsidan för detta?
 
peternicklas
tror fortfarande att det kommer från sidan. Där väggen möter sulan brukar de vara en liten klack på runt 15 cm. När man dränerar om så gör man denna kilformad och sedan stryker man på en tätningsmassa. Detta för att vattnet ska rinna bort från klacken och sulan. Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanpå denna kil ställer man sedan Isodrän eller motsvarande.
 
Distordera skrev:
Man det där med att kolla upp dräneringens skick. Hur gör man det egentligen?

Undrar också om du har någon bra ide hur jag isolerar inkommande vattenledning. Jag lär väl nästan gräva upp på utsidan för detta?
Jag kollade när jag ändå grävde för att lägga nya avlopp. Lyfte ett av tegelrören spolade och såg att det kom vatten i dräneringsbrunnen och det var minimalt med skit i röret jag lyfte så allt fick ligga kvar tills det är dax att göra detta jobbet men eftersom det fungerar så är det "ingen ko på isen".

Vattenledningen som syntes på bilden misstänkte jag bara var den inkommande vattenledningen och om det är fallet så kan jag nog tro att det kondenserar på den ledningen mycket och speciellt sommartid.
Isoleringen är ju bara att sätta på de delar du ser inne i källaren så för det behöver du inte gräva. Jag skulle använt den svarta typ som används för värmepumpsystem, tror den heter Armaflex.

Det minskar åtminstone kondensvatten som droppar och samlas på golvet om det nu är en inkommande vattenledning.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
tror fortfarande att det kommer från sidan. Där väggen möter sulan brukar de vara en liten klack på runt 15 cm. När man dränerar om så gör man denna kilformad och sedan stryker man på en tätningsmassa. Detta för att vattnet ska rinna bort från klacken och sulan. Ovanpå denna kil ställer man sedan Isodrän eller motsvarande.
Visst kan det vara vatten som kommer uppifrån och rinner längs väggen men då har man i grunden ett annat fel med tex stuprör som mynar direkt på marken invid huset eller fel fall på marken så att vatten rinner in mot huset.

Dräneringen är till för att hålla ev grundvattennivå på en bestämd nivå. Den har i grunden inget med vatten uppifrån att göra.

Fukt transporterad i marken in mot huset tas om hand av tjäran eller tex i ditt fall pordränen och det är också isåfall kapillärt transporterat vatten genom fyllnadsmassan utanför huset och rinner inte som fritt vatten ner mot grundsulan.

Fritt vatten som rinner neråt kommer som jag nämnde innan främst från tex regnvatten som kan rinna längs väggen ner och det ska ju tas om hand genom att man har bra fall utifrån huset på marken. Så kan det naturligtvis vara men om huset är gammalt och inte det varit grävt omkring så borde marken ha packat sig så mycket att det skulle vara ganska tätt mot huset. Eftersom det inte finns så stora skador längre upp på väggarna så tror jag fortfarande att det kommer underifrån vilket är oerhört vanligt i hus från den tiden.

Att dränera om kostar ca 2-3 tusen per meter husgrund (priser i skåne) och brukar sluta på 50-100 tusen. Då hade jag med de små skadorna som finns på bilderna börjat med att ge insidan en chans först för det kostar väldigt lite och kan göras av TS själv.

Det har gått troll i att dränera hus i tid och otid utan att ta reda på orsakerna. Dels på grund av ROT möjligheten och dels för att ingen besiktningsman vågar ge ett svar som inte innehåller orden "riskkonstruktion" och "teknisk livslängd passerad".
Många blir besvikna och tror att markentreprenörerna gjort ett kass jobb när samma problem kommer tillbaka efter en dränering av ett gammalt hus. Skador i gränsen mellan golv och vägg i gamla källare är mer vanligt än ovanligt.
 
peternicklas
Stämmer att dränering många gånger inte är orsaken. Dock så försvinner tjäran efter c:a 20 - 30 år. Den "äts" upp eller bryts ned på något sätt. Tjäran på vårt hus var borta till c:a 50% men dräneringen var det inga större fel på.
 
peternicklas skrev:
Stämmer att dränering många gånger inte är orsaken. Dock så försvinner tjäran efter c:a 20 - 30 år. Den "äts" upp eller bryts ned på något sätt. Tjäran på vårt hus var borta till c:a 50% men dräneringen var det inga större fel på.
Det kan jag hålla med om men att gräva upp för att tjära om väggen gör man ju inte, för då kan man lika bra göra om allt inkl byta av dräneringsrör etc.

Och eftersom det inte verkar vara skador uppe på väggen så anser jag därför att man lika bra kan se över väggen på insidan och göra den diffusionsöppen för en mycket liten peng tills större saker händer som verkligen kräver en omdränering med allt vad det innebär och dess kostnader. För tänk dig själv att göra hela detta arbete för att sen bara konstatera att ja det fuktar lite i gränsen mellan golv och vägg så vi kastade egentligen bort dessa pengarna och löste inte problemet.

För hur noga du än är med det yttre arbetet kan du inte hindra kapillärt transporterad fukt upp i sulan. Och det andra är att du kanske inte ens kan gräva så djupt som man idag föreskriver. Många hus från den tiden har sina rör högre upp än vad dom ligger idag. Detta beror ju på markbeskaffenheten kring huset och detta tillåter inte alltid att man gräver så djupt som man skulle vilja.
 
  • Gilla
Distordera
  • Laddar…
peternicklas
Jag sänkte rören med c:a 25 cm. Gräver man upp så gör man det som behövs. Vatten är bra på att gå uppåt, vårt hus står direkt på lera. Efter dräneringen så är våra problem borta utom på ett ställe c:a 5 m. under huset. Får en lite saltutfällning men ska man ha bort denna så får man bila upp golvet och göra en brunn och sedan pumpa bort vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.