Hej
I vår ska vi gjuta en betongsula 2 x 2 m som blir första steget på en farstukvist (trappa med två steg). För att blanda betong behövs cement, sand vatten och ballast. Jag har en rejäl hög 0-16 som ju innehåller både fint och lite grövre (dock som mest 16 mm förstås). Kan jag använda det till gjutningen, kanske kompletterat med lite 32 mm?
 
Det är helt fel fördelning av fint och grovt material men det kommer ju bli betong.

Mer rätt är ju att använda gjutsand 0-8 och tex 8-16 makadam.
 
Tack, blir det bättre om jag kompletterar med 8-16?
 
Nej. Min förståelse är att det är den fina fraktionen som är "fel".

Men, ska man inte bygga ett höghus eller vägbro kanske man kan tänka sig att man kompenserar genom att ta mer cement.
 
Vattna högen lite och använd det grova som ballast, och komplettera med sand enligt normalt recept.
 
Redigerat:
Tänker bygga ett staket, och ska köra på färdiggjutna plintar 700mm.
Tänker lägga markduk och sedan bottna upp med 15-20cm bergkross 0-16mm

Plintarna kommer att sticka upp ca 10-20 cm från marken då dom ska följa en låg mur men en stenrad.

Plintarna kommer att vara nergrävda ca 50-60cm i marken. Tänker även hälla på en skvätt betong runt plinten för att öka stabiliteten, innan jag återfyller med 0-16 och paddar.

Eftersom att jag har en hög 0-16 på tomten så tänkte jag använda det när jag blandar egen betong, Visst borde det duga till detta ändamål?..
 
Redigerat:
Ja blandar du 1 del cement och 3 grus så.blir det betong iaf....!

...Men som sagt tidigare, inte för höghus etc.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.