Vi skall bygga nytt hus och vill väldigt gärna installera en öppen spis. Och då menar jag en riktig murad öppen spis.
När vi diskuterar med byggare och leverantörer av spisar/kaminer så får vi klara besked om att vi inte kommer kunna ha en traditionell öppen spis utan måste sätta in en insats/kassett. Detta främst därför att vårt hus kommer bli så tätt och även därför att vi skall klara av engergikrav etc..

Någonting säger mig dock att detta inte är helt riktigt och att det måste kunna gå att bygga en riktig öppen spis på samma sätt som vi gjort i vårt nuvarande hus.
Finns det regelverk numera som skulle innebära att en traditionell öppen spis skulle vara omöjlig att få till? Eller vad skulle kunna vara anledningen till att det verkar vara så svårt?
 
Vid nybygge har du energireglerna att hålla dig tlll och täthetskraven kommer göra det svårt med tillräcklig tilluft. En öppen spis drar med sig så pass mycket "onödig" luft som inte behövs för förbränningen och blir därför ineffektiv. Jag anser nog att de råd du fått är rätt så korrekta (om man inte ska vidta väldigt speciella åtgärder).

Varför inte bara mura en öppen spis, ställa in en billig kassett och sedan plocka ut kassetten efter slutbesked? Tilluften får gärna "förvärmas" på något smart sätt.
 
Låt bli att bygga ett nytt hus om du inte kan stå ut med de regler som gäller nu. Finns ju massor av gamla hus att köpa.
Samma sak med bilar exempelvis. Vill du inte ha en bil med avgasrening och liknande moderniteter så köper du en bil byggd före 1976.

Ett nytt hus är energieffetivt med styrd ventilation. En öppen spis blåser vid eldning ut 10 gånger mer uppvärmd luft genom skorstenen än vad som behöv för förbränningen. Finns inga otäta fönster och dörrspringor att hämta all denna kalla uteluft ifrån i ett nytt modert hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.