Hej ansluter mig till detta forum då jag har funnit svar här förut.
Jag var och tittade på ett hus, mitt första och det var jättefint och är intressant. Det enda som jag ställer mig tveksam till är uppvärmingen. Det är vattenburen el. Såg att det var en autoterm panna, vet inte riktigt vilken modell. Frågan är ju nu vad kommer det att kosta att driva huset? Huset är två våning på sammanlagt 116 kvm krypgrund, kallvind. I informationen så står det att nuvarande ägare förbrukar 9600 kWh på uppvärmning varav 1900 kwh till varmvatten och cirka 5000 kWh till hushållsel. Om det är så låga siffror så känns det ju inte så farligt med den uppvärmningen? Tilläggas ska att dom har bytt ut fönstrena till 3-glas isoler, bjälklagsisolering är bytt, och är tilläggsisolerat så på det sättet känns det som att siffrorna kan stämma? Som sagt är första huset så jag uppskattar verkligen eran kunskap
 
Be att få se deras senaste elräkning.
 
Har för mig att säljare är skyldiga att elbesikta huset... annars gör som ovan nämts, fråga efter de senaste räkningarna...
 
Alltså 2700 kWh/år för att driva elpannan... har de inte kamin eller luftvärmepump tvivlar jag på det.

1900 kWh för varmvatten (elvärmt) verkar rimligt utan tonåringar.
5000 kWh för hushållsel låter också vettigt.

Värmer man huset med enbart elpanna skulle jag tippa närmare 10000 kWh/år för detta. Hur gammalt är huset?
 
Håller med tidigare kommentarer. Jag gissar på att det är ordet "varav", som placerats lite missvisande. Hushållsel ska inte räknas med i uppvärmningskostnaden, så antagligen är det 9600kWh+5000kWh.
 
Swixalot skrev:
Håller med tidigare kommentarer. Jag gissar på att det är ordet "varav", som placerats lite missvisande. Hushållsel ska inte räknas med i uppvärmningskostnaden, så antagligen är det 9600kWh+5000kWh.
Får ursäkta mitt sätt att skriva. Det är alltså 9600 kwh uppvärmning + el.
Och sen utöver det 5000 hushållsel. alltså totalt 14600 kwh.
Det verkar rimligt? Huset är ju från 63 och tilläggsisolerat och nya fönster runt 2000-talet.
För kollar man alla dessa schabloner som elföretagen har så räknar dom på 24000 kwh/år vilket för mig låter otroligt mycket, men som sagt så har jag aldrig använt direktverkande el
 
14600 kWh på ett hus på 116m2 från -63 låter billigt!
 
Mitt hus är tjugo år yngre men annars liknande i storlek och med krypgrund. Det är eluppvärmt och siffrorna är i stort sett identiska. 14600 kwh per år med ungefär liknande uppdelning. Bor i zon 2. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.